Πριν από περίπου έναν χρόνο, ο σεισμός που έπληξε την Τουρκία ανάγκασε τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να διαθέσει κονδύλια που προόριζε για την πολεμική του αεροπορία και όχι μόνο, για την ανοικοδόμηση των πόλεων της Ανατολίας που είχαν ισοπεδωθεί.

Στον ίδιο άξονα και προκειμένου να δείξει καλό πρόσωπο προς τη Δύση και έτσι να μπορέσει να λάβει όλα εκείνα τα κονδύλια που χρειαζόταν για το τιτάνιο έργο της ανακούφισης των σεισμόπληκτων που σε σημαντικό βαθμό είναι ψηφοφόροι του, τον οδήγησαν στο να «μηδενίσει» τις παραβιάσεις και υπερπτήσεις στο Αιγαίο, τερματίζοντας έτσι, σύμφωνα με αρκετούς, τη μεγαλύτερη σε χρονική διάρκεια ελληνοτουρκική κρίση.

Είναι γεγονός πως ενώ τον Ιανουάριο του 2023 είχαμε 978 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, 21 υπερπτήσεις και ως αποτέλεσμα όλων αυτών 73 αερομαχίες, τον Φεβρουάριο που έγινε ο σεισμός οι παραβιάσεις μειώθηκαν στις 163, οι υπερπτήσεις μηδενίστηκαν και είχαμε μόνο 14 αερομαχίες.

Από τον Μάρτιο του 2023 μέχρι το τέλος της περασμένης χρονιάς σημειώθηκαν μόνο 31 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, καμία υπέρπτηση, καμία αερομαχία και μόνο 50 παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας, ενώ Ιανουάριο και Φεβρουάριο οι Τούρκοι είχαν μπει στο FIR Αθηνών χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσης 284 φορές, πραγματοποιώντας έτσι αντίστοιχες παραβάσεις.

Από τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ φαίνεται δηλαδή πως η Τουρκία «έκοψε» σχεδόν ολοκληρωτικά την εναέρια δραστηριότητα στο Αιγαίο θέλοντας να δείξει καλό πρόσωπο στη Δύση κυρίως…

«Αλωνίζουν» στο Αιγαίο

Ωστόσο την ίδια στιγμή που η Αγκυρα «μηδένισε» την παρουσία της στον αέρα, χάριν του «φαίνεσθαι» δηλαδή, στη θάλασσα δεν κινήθηκε με τον ίδιο τρόπο. Πώς θα μπορούσε άλλωστε όταν ειδικά για τη θάλασσα υπάρχει το περίφημο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

Μια υποχώρηση και μείωση της δραστηριότητας στη θάλασσα θα σήμαιναν ενδεχομένως υπαναχώρηση από το αναθεωρητικό αυτό δόγμα και σίγουρα θα προκαλούσαν μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τον τούρκο πρόεδρο καθώς το εσωτερικό του ακροατήριο θα διαμαρτυρόταν…

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, την ώρα που οι παραβιάσεις στον αέρα επί της ουσίας σταμάτησαν, το 2023, οι παραβιάσεις στα χωρικά ύδατα συνεχίστηκαν κανονικά και το περασμένο έτος, επιβεβαιώνοντας έτσι την άποψη στρατιωτικών πηγών πως πρόκειται για επικοινωνιακή στάση της Αγκυρας που προσπαθεί να κερδίσει τις εντυπώσεις.

Ειδικά μάλιστα τον Αύγουστο αυξήθηκαν φτάνοντας τις 224!

Είναι χαρακτηριστικό πως ενώ όλο το 2022 τα σκάφη του τουρκικού πολεμικού ναυτικού και της ακτοφυλακής σημείωσαν 1.581 παραβιάσεις των ελληνικών χωρικών υδάτων, τη χρονιά που μας πέρασε προχώρησαν σε 1.642 παραβιάσεις.

Ακόμα και τον μήνα της Διακήρυξης των Αθηνών, πλοία του τουρκικού πολεμικού ναυτικού και της ακτοφυλακής προχώρησαν σε 74 παραβιάσεις των ελληνικών χωρικών υδάτων.

Ολα αυτά την ώρα που η Τουρκία ούτε το casus belli έχει άρει, ούτε το αναθεωρητικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» έχει καταργήσει, ούτε το τουρκολιβυκό μνημόνιο έχει πάρει πίσω (σε αυτό, μάλλον για ηχηρή αναβίωσή του θα πρέπει να περιμένουμε τους επόμενους μήνες) και φυσικά σε καμία περίπτωση δεν έχει σταματήσει το γαϊτανάκι της αμφισβήτησης της ελληνικής δικαιοδοσίας μέσω παράνομων ΝΟΤΑΜ και NAVTEX, οι οποίες εκδίδονται, ειδικά οι πρώτες, με ρυθμό τουλάχιστον μία την ημέρα.