Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κόσμου μεταξύ των οποίων οι Maersk, Hapag Lloyd και Frontline, αλλά και πετρελαϊκοί γίγαντες όπως η ΒΡ, αλλάζουν ρότα και αποφεύγουν πλέον να στείλουν πλοία τους στην Ερυθρά Θάλασσα, φοβούμενες επιθέσεις από τους Χούθι στην Υεμένη. Πρόκειται για απειλή «παγκοσμίου πολέμου» στο διεθνές εμπόριο, που θα μπορούσε να έχει ανυπολόγιστες συνέπειες σε επάρκεια και τιμές ενέργειας και αγαθών – ειδικά εάν οι επιθέσεις κλιμακωθούν.

Οι Χούθι της Υεμένης, ο οποίοι είναι προσκείμενοι στο Ιράν και τάσσονται υπέρ της Χαμάς στον πόλεμο με το Ισραήλ, ανακοίνωσαν χθες ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις σε θαλάσσιους στόχους στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επιθέσεις ξεκίνησαν με drones, αλλά τώρα στο παιχνίδι έχουν μπει και πυραυλικά συστήματα τα οποία φέρεται να τους έχει προμηθεύσει το Ιράν. Οι λεγόμενοι βαλλιστικοί πύραυλοι κατά πλοίων αποτελούν νέα παρουσία στην παγκόσμια σκηνή των συγκρούσεων, καθώς οι Χούθι θεωρείται ότι είναι οι πρώτοι που τους χρησιμοποιούν σε πραγματικές επιχειρήσεις.

Ηδη έχουν στοχοποιήσει 20 πλοία από τότε που ξεκίνησαν τις επιθέσεις, τα περισσότερα από τα οποία μάλιστα δεν φαίνεται να συνδέονται με συμφέροντα του Ισραήλ.

Μέτρα

Πλέον ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και Ευρωπαϊκή Ενωση εξετάζουν τρόπους για την αντιμετώπιση της κατάστασης με την παρουσία task force από πολυεθνική δύναμη πλοίων. Το Ισραήλ δεν αναμένεται ότι θα αποτελέσει μέρος αυτής της πολυεθνικής δύναμης, αφού κάτι τέτοιο θα περιέπλεκε τη συμμετοχή σε αυτή συμμάχων των ΗΠΑ από τις αραβικές χώρες – από τις οποίες ήδη πολλές διστάζουν.

Αξιωματούχοι από το Τελ Αβίβ πάντως φέρονται να έχουν στείλει εμπιστευτικό μήνυμα σε συμμάχους τους ότι το Ισραήλ μπορεί να επιτεθεί το ίδιο σε συστοιχίες εκτόξευσης πυραύλων καθώς και σε βάσης εκτόξευσης drones των Χούθι, εάν οι συμμαχικές δυνάμεις δεν επιτρέψουν τη χρήση της Ερυθράς Θάλασσας από τη ναυτιλία.

Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με στοιχεία από την S&P Global Market Intelligence σχεδόν το 15% όλων των προϊόντων που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική αποστέλλονται από την Ασία διά θαλάσσης. Στα προϊόντα αυτά περιλαμβάνεται το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και το 13% του αργού. Για τους λόγους αυτούς, οποιαδήποτε αναστολή διέλευσης από την Ερυθρά Θάλασσα που τροφοδοτεί τη Διώρυγα του Σουέζ ως πέρασμα στη Μεσόγειο θα μπορούσε να έχει απρόβλεπτες συνέπειες σε τροφοδοσία και τιμές.

Ποιοι είναι οι αντάρτες

Η αναβαθμισμένη ισχύς και παρουσία των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε έκπληξη στη Δύση, με τους Σαουδάραβες που τους πολεμούν χρόνια να λένε πως είχαν δίκιο να προειδοποιούν τόσα χρόνια τις ΗΠΑ.

Η ισλαμική αυτή οικογενειοκρατούμενη ομάδα το 2014 ένωσε τις δυνάμεις της με τον πρόεδρο της Υεμένης Αλί Αμπντουλάχ Σαλέχ, ο οποίος έχασε την εξουσία ύστερα από 30 χρόνια στην κυβέρνηση, και κατέλαβαν την πρωτεύουσα Σαναά. Επειτα προέλασαν στο Αντεν, το βασικό λιμάνι του Μπαμπ-ελ-Μαντέμπ, προκαλώντας συγκρούσεις με τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Το Μπαμπ-ελ-Μαντέμπ, η «πύλη της θλίψης» ή «η πύλη των δακρύων» όπως είναι γνωστό, είναι στενό μεταξύ της Υεμένης στην Αραβική Χερσόνησο, του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στο Κέρας της Αφρικής. Συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Αντεν.

Στη συνέχεια οι Χούθι σκότωσαν τον Σαλέχ και ανέλαβαν τον έλεγχο του βορειοδυτικού κομματιού της χώρας. Συνεργάζονται στενά με τη Χεζμπολάχ του Λιβάνου, η οποία υποστηρίζεται από το Ιράν.