Αν η Covid 19 αποκάλυψε περίτρανα τα τρωτά σημεία της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού, τώρα ο πόλεμος στην Υεμένη έβγαλε και τα υπόλοιπα στη φόρα. Οι επιθέσεις κατά των πλοίων από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν Χούθι, υπενθύμισαν σε όλο τον κόσμο πόσο απόλυτα εξαρτάται το εμπόριο από την ελεύθερη διέλευση στον πορθμό Μπαμπ ελ Μαντέμπ, τις λεγόμενες «Πύλες των Δακρύων» που συνδέουν την Ερυθρά θάλασσα με τον Ινδικό ωκεανό. Εάν τα πλοία δεν έχουν ελευθέρας από αυτό το στενό στο κέντρο του κόσμου, τότε δυσκολεύονται να περάσουν από τη διώρυγα του Σουέζ, γράφει το Spectator.

Τον τελευταίο μήνα, 15 πλοία δέχθηκαν επιθέσεις στον προαναφερόμενο πορθμό με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ανησυχώντας τις ναυτιλιακές εταιρίες και αναγκάζοντας τους ιθύνοντες τους να βρουν έστω και πρόσκαιρες άλλες λύσεις. Μια από αυτές είναι να κατευθύνουν τα εμπορικά πλοία σε μια διαδρομή επιπλέον επιπλέον 3.000 μιλίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον δέκα μέρες πλεύσης αυξάνοντας κατακόρυφα το συνολικό κόστος μεταφοράς. Σύμφωνα με το Διεθνές Επιμελητήριο  Ναυτιλίας (ICS), εμπορεύματα αξίας 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων μεταφέρονται καθημερινά με πλοία που χρησιμοποιούν τη διαδρομή Σουέζ-Ερυθρά Θάλασσα.

Νέα κρίση;

Και το ερώτημα είναι θα μπορούσαν οι παραπάνω εξελίξεις να σηματοδοτήσουν την αρχή μιας νέας κρίσης για την παγκόσμια οικονομία  ή πρόκειται απλά για ένα σκόπελο με μικρή διάρκεια αντοχής; Η αλήθεια είναι ότι η διώρυγα του Σουέζ δεν υπήρξε ανέκαθεν διαθέσιμη από τότε που ολοκληρώθηκε το 1869. Για παράδειγμα, έκλεισε για οκτώ χρόνια στον απόηχο του Πολέμου των Έξι Ημερών το 1967, ενώ πιο πρόσφατα έκλεισε για έξι ημέρες τον Μάρτιο του 2021, όταν το φορτηγό πλοίο Ever Given προσάραξε σε έναν αμμώδη ύφαλο. Μέσα σε αυτές τις έξι ημέρες, είχαν συσσωρευτεί στην περιοχή 450 πλοία.

Από το 2021, ωστόσο, η Ευρώπη άρχισε να εξαρτάται ακόμη περισσότερο από τη διαδρομή Διώρυγα Σουέζ-Ερυθρά Θάλασσα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε σε αύξηση των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ, προκειμένου να αντικατασταθεί το ρωσικό αέριο.  Οι συσκευές εντοπισμού πλοίων αποκαλύπτουν ότι τώρα περίπου το ένα τέταρτο όλων των φορτηγών ακολουθούν πια τη μεγάλη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Για την ώρα, ωστόσο, τα δεξαμενόπλοια πετρελαίου και φυσικού αερίου εξακολουθούν να περνούν από το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ. Οι ΗΠΑ ξεκίνησαν επίσης αυτή την εβδομάδα την επιχείρηση Prosperity Guardian, αναπτύσσοντας στρατιωτικά σκάφη για την προστασία των πλοίων που ακολουθούν τη συγκεκριμένη διαδρομή. Οι σύμμαχοι έχουν κληθεί επίσης να συνεισφέρουν σε αυτή την προσπάθεια.

Πληθωριστικές πιέσεις

Η τελευταία αυτή αναταραχή σημειώνεται σε μια εποχή στην οποία η Διώρυγα του Παναμά, επίσης, βρίσκεται υπό περιορισμούς λόγω της ξηρασίας που έχει ήδη διαταράξει τη ναυτιλιακή βιομηχανία των ωκεανών που κινεί το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Οι εναέριοι διάδρομοι, επίσης, μεταξύ Ευρώπης και Ασίας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Για την ώρα όμως τίποτα από τα παραπάνω δεν μοιάζει με το είδος του πλήγματος που δέχτηκε η παγκόσμια οικονομία από την Covid 19 και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ακόμη κι αν η στρατιωτική άσκηση των ΗΠΑ αποτύχει να καταστείλει τις επιθέσεις, τα έξοδα για τη μεταφορά αγαθών από την Ασία στην Ευρώπη θα αυξηθούν επιπλέον, ευτυχώς όμως σε μια εποχή που οι πληθωριστικές πιέσεις μετριάζονται, καταλήγει το βρετανικό περιοδικό.