Μεγαλώνει συνεχώς το ενδιαφέρον κυρίως σε Ευρώπη και ΗΠΑ για την εγκατάσταση δημόσιων φορτιστών υψηλής ταχύτητας για ηλεκτρικά οχήματα από εταιρείες που ειδικεύονται στην ανάπτυξη τέτοιων υποδομών, των οποίων μάλιστα ο αριθμός έχει αυξηθεί στις περίπου 900 παγκοσμίως αφού ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια λόγω της ζήτησης και των προοπτικών.

Στο παιχνίδι μάλιστα έχουν μπει και οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως ο όμιλος Volkswagen, αλλά και μεγάλες πετρελαϊκές όπως η ΒΡ και ενεργειακές όπως η E.ON, οι οποίες βλέπουν ευκαιρία για μεγάλη ανάπτυξη μέσα στα επόμενα χρόνια. Από τις εξελίξεις δεν θα μπορούσε να λείπει ούτε η Tesla η οποία ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που ξεκίνησαν την κατασκευή δικών τους δημόσιων φορτιστών.

Εντονα δραστηριοποιούνται επίσης εταιρείες σε πολλές άλλες χώρες, από την Kempower της Φινλανδίας μέχρι την ChargePoint από την Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Αλλοι μεγάλοι παίκτες του χώρου είναι μεταξύ άλλων η Recharge από τη Νορβηγία, η Jolt από την Αυστραλία, η Zapgo η οποία χρηματοδοτείται από το συνταξιοδοτικό επενδυτικό ταμείο του Καναδά, το OPTrust και η αμερικανική EVAdoption σύμφωνα με στοιχεία του Reuters. Ακόμη στο παιχνίδι ετοιμάζονται να μπουν και σουπερμάρκετ αλλά και εταιρείες που σήμερα διαχειρίζονται σταθμούς ανεφοδιασμού σε υγρά καύσιμα.

Επιπλέον έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για τον χώρο και επενδυτικές εταιρείες όπως είναι εταιρείες venture capital, οι οποίες «βλέπουν» προοπτικές για μεγάλες αποδόσεις στην πορεία. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία περίπου δώδεκα χρόνια ο κλάδος έχει προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια 12 δισ. δολ. από εταιρείες venture capital. Τα ποσά αυτά αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά καθώς θα επεκτείνεται η ηλεκτροκίνηση.

Ηδη μάλιστα έχουν ξεκινήσει και ντιλ μεταξύ των εταιρειών αυτών αφού οι παίκτες προχωρούν σε εξαγορές ή συγχωνεύσεις προκειμένου να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά. Οπως ανέφεραν κορυφαία στελέχη της Kempower στο Reuters, οι εταιρείες που θα μπορέσουν από τώρα να «πιάσουν» τις καλύτερες θέσεις θα έχουν εξασφαλισμένες πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος μέσω δημόσιων γρήγορων φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα για όλα τα επόμενα χρόνια.

Προοπτικές

Οι προοπτικές είναι μεγάλες. Το ένα τρίτο κατοίκων σε Γαλλία, Βρετανία, Ελβετία, Βέλγιο, Σουηδία και Ολλανδία ανέφεραν ότι δεν υπάρχουν δημόσιοι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ακτίνα τριών χιλιομέτρων από τα σπίτια τους, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε το 2022 ο ΟΟΣΑ για τις περιβαλλοντικές πολιτικές και τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά. Οι περισσότεροι τέτοιοι δημόσιοι φορτιστές ανά αριθμό κατοίκων έχουν εγκατασταθεί σε χώρες όπως η Ολλανδία, η οποία παρουσιάζει και τις καλύτερες τέτοιες υποδομές.

Η ανάγκη για γρήγορους δημόσιους φορτιστές είναι μεγάλη αφού μόνο πέρυσι καταγράφηκε αύξηση σχεδόν 50% στον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφόρησαν στην ΕΕ, σε 3,1 εκατ. το 2022 από 1,9 εκατ. που ήταν το 2021 όπως δείχνουν στοιχεία του Euronews. Οι πωλήσεις αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς και αναμένεται να καταγράψουν σημαντική αύξηση για όλο το 2023.

Το 2022 η Ολλανδία είχε 577 δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων ανά 100.000 κατοίκους. Ακολουθούσαν το Λουξεμβούργο με 308, η Αυστρία με 208 και η Σουηδία με 228. Πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης (106 φορτιστές ανά 100.000 κατοίκους) είχαν η Δανία με 200, το Βέλγιο με 172 και η Γαλλία με 107. Η Ελλάδα εκείνη τη χρονιά φερόταν να έχει αναλογικά μόλις 9 τέτοιους φορτιστές και η Κύπρος 8. Η χώρα μας βρισκόταν στις τελευταίες θέσεις της σχετικής λίστας μαζί με τη Ρουμανία και την Πολωνία.