Με την κατανάλωση να κινείται σε δύο εκ διαμέτρου αντίθετες κατευθύνσεις, καθώς αυξάνονται ταυτόχρονα το high end shopping και τα προϊόντα value price και second hand (προϊόντα φθηνού κόστους και είδη από δεύτερο χέρι), οι επενδύσεις στο λιανικό εμπόριο παρότι δεν έχουν «παγώσει» φαίνεται να έχουν την ορμή που είχαν τους τελευταίους μήνες του 2022 και στην αρχή του 2023.

Ο όγκος των επενδύσεων λιανικής που καταγράφηκε, ήταν περίπου 40 εκατ. ευρώ το β’ τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τη σχετική μελέτη της εταιρείας παροχής υπηρεσιών συμβούλων ακινήτων  Cushman & Wakefield – Proprius και όπως αναφέρουν οι αναλυτές, αντανακλά σε μεγάλο βαθμό τη στάση αναμονής των θεσμικών επενδυτών, κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους χρήματος μετά την περαιτέρω αύξηση των επιτοκίων της ΕΚΤ τον Ιούνιο.

Ειδικότερα, η Cushman & Wakefield – Proprius κατέγραψε 40 νέες μισθωτικές συμφωνίες λιανικής πώλησης το β’ τρίμηνο του 2023 στις βασικές αγορές λιανικής πώλησης της Αθήνας, 25% λιγότερες σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2023, αλλά 20% περισσότερες από το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος του λιανεμπορίου κατά το β’ τρίμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 16,91 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 7% σε σύγκριση με τον τζίρο του β’ τριμήνου του 2022, όταν είχε διαμορφωθεί σε 15,8 δισ. ευρώ. Εξαιρουμένων των κλάδων τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων, ο τζίρος του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε κατά το β’ τρίμηνο του 2023 σε 6,11 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 6,8% σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2022.

Σταθερά τα ενοίκια

Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι τιμές των ενοικίων των εμπορικών καταστημάτων σε μεγάλο βαθμό παραμένουν σταθερές κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, με μικρές αυξήσεις σε προνομιακές τοποθεσίες στο κέντρο της Αθήνας, στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, αν και παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα οι κενοί χώροι στις prime περιοχές εν γένει.

Ταυτόχρονα καταγράφεται ισχυρή ζήτηση από υποψήφιους μισθωτές για στρατηγικές τοποθεσίες σε όλους τους τομείς του λιανικού εμπορίου.

Κατά το β’ τρίμηνο του 2023, η αγορά λιανικής δεν κατέγραψε την ολοκλήρωση καμίας νέας ανάπτυξης. Ωστόσο τα επόμενα τρία χρόνια, συνολικά 109.000 τ.μ. GLA εμπορικών κέντρων αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά, από τη Lamda Development στο Ελληνικό και 77.000 τ.μ. εμπορικών πάρκων από την Trade Estates και Lamda Development/Orilina στην Αττική, την Πάτρα, το Ηράκλειο Κρήτης και τη Θεσσαλονίκη.

Ποιες αλυσίδες άνοιξαν νέα καταστήματα

Αξιοσημείωτες νέες συμφωνίες μίσθωσης εμπορικών χώρων σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου σε επίπεδο χώρας.

Το τρίτο κατάστημα JD Sport ανακοινώθηκε ότι θα ανοίξει το 4ο τρίμηνο του 2023 στον Πύργο Πειραιά, ενώ τα Zara και Zara Home, ανακοίνωσαν το άνοιγμα καταστήματος 5.850 τ.μ. στο ίδιο εμβληματικό κτίριο.

Το πρώτο κατάστημα Juicy Couture θα ανοίξει στη Μεταξά 34 στη Γλυφάδα, ενώ στον Πειραιά θα ανοίξει ένα κατάστημα Benetton 1.000 τ.μ..

Ένα νέο κατάστημα Hugo Boss άνοιξε στο Golden Hall, ενώ η Chanel Boutique, μετά το άνοιγμα ενός εποχιακού καταστήματος στο Nammos Village στη Μύκονο, ανακοίνωσε το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στην Ελλάδα στον πεζόδρομο της Βουκουρεστίου στον αριθμό 13.

Δύο καταστήματα Nautica άνοιξαν στη Νέα Ιωνία και στο Golden Hall, ένα κατάστημα Πλαίσιο 1.450 τ.μ. στο Ηράκλειο Κρήτης και το μεγαλύτερο KFC στην Ελλάδα έκανε εγκαίνια στην πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης. Η Tesla επεκτάθηκε επίσης στη Θεσσαλονίκη, με ένα pop-up κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos.

Η Pepco άνοιξε 3 νέα καταστήματα πανελλαδικά, ενώ πλέον διαθέτει 21 σημεία πώλησης, η Attrattivo εγκαινίασε νέο κατάστημα στη Χαλκίδα, η Cosmos Sport στη Ρόδο, η Pandora στην Κηφισιά και η Sport Vision ένα νέο κατάστημα στην Πάτρα.