Κάτω από τις 600 μονάδες, στις 563 μονάδες, επέστρεψε μετά από ένα μικρό διάλειμμα ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI). Η εξέλιξη αυτή δείχνει ότι η επιστροφή της κινεζικής οικονομίας στην κανονικότητα μετά την ολοκλήρωση των εορτασμών της Πρωτοχρονιάς δεν επέφερε ουσιαστική ανάκαμψη στη ναυλαγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, τονίζουν οι αναλυτές.

Μπορεί από την τελευταία εβδομάδα τα έσοδα στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα capes, να σημείωσαν άνοδο  κατά 13,3%, ωστόσο ο μέσος ημερήσιος ναύλος των 4.033 δολ. που έφτασαν κάθε άλλο παρά υγιής είναι. Και στα υπόλοιπα μεγέθη πλοίων η εικόνα είναι ανάλογη, εκτός από τα Handysize στην περιοχή του Ειρηνικού όπου καταγράφηκε κάποια κινητικότητα, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Κοιτώντας εμπρός, συνεχίζει, θα πρέπει να παρακολουθούμε την πορεία ανάκαμψης της κινεζικής ζήτησης και σε ποιον βαθμό το βελτιωμένο κλίμα θα επηρεάσει τη ναυτιλιακή θαλάσσια δραστηριότητα τον Μάρτιο. Ωστόσο, δεδομένης της αστάθειας που επικρατεί στην αγορά των παραγώγων, αντιμετωπίζεται με μια κάποια επιφυλακτικότητα η άποψη για ισχυρή ανάκαμψη της ναυλαγοράς, ενώ δεν λείπουν εκτιμήσεις για περαιτέρω πτώση των ναύλων μέσα στον Φεβρουάριο.

Η εποχικότητα

Οπως τονίζουν οι αναλυτές, η έλλειψη ροής φορτίου, λόγω εποχικότητας, ειδικά εκτός Βραζιλίας, έχει οδηγήσει τους ναύλους των Capesize πλοίων σχεδόν στο μηδέν, καθώς η εποχιακή αδυναμία βρίσκεται τώρα σε πλήρη εξέλιξη.

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv από την πλευρά του επισημαίνει ότι η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου αναζητεί σημεία στήριξης, με τους μέσους όρους των ναύλων στις χρονοναυλώσεις στα πλοία τύπου Supramax, Panamax και Handysize να είναι περίπου 2.000-3.000 δολ./ημέρα υψηλότεροι από τα μέσα ημερήσια λειτουργικά έξοδα των πλοίων.

Πάντως ο ναυλομεσιτικός οίκος διακρίνει κάποια θετικά σημάδια, όπως τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης της Ινδίας που εμφανίζεται να αυξάνει τις κεφαλαιουχικές της δαπάνες κατά 33% στα 122 δισ. δολ. για έργα υποδομής, αυξάνοντας τη δίψα για εισαγωγές άνθρακα. Οι αναλυτές αναμένουν ότι τα φορτία χάλυβα της ArcelorMittal θα αυξηθούν κατά περίπου 5% φέτος. Η παγκόσμια ζήτηση χάλυβα, εξαιρουμένης της Κίνας, αναμένεται να ανακάμψει κατά 2% έως 3% φέτος, μετά από πτώση 11% πέρυσι λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης. Στην Κίνα ωστόσο η έλλειψη χρηματοδότησης από τις τοπικές κυβερνήσεις μπορεί να περιορίσει τα έργα υποδομών. Η Κίνα έχει προγραμματίσει να επενδύσει 6,904 τρισεκατομμύρια γιουάν (1,018 τρισεκατομμύρια USD) σε αυτά τα έργα το 2023, 0,5% υψηλότερα σε ετήσια βάση. Αλλά οι επενδύσεις σε μεγάλα έργα σε μεγάλες περιφέρειες ήταν ήδη κατά 9,6% υψηλότερες το 2022 από το 2021.

Η spot αγορά

Επίσης τα παράγωγα έχουν αρχίσει πλέον να αποτιμούν μια ανάκαμψη των ναύλων της spot αγοράς.

Οι αναλυτές σημειώνουν ότι και στο παρελθόν η αγορά χύδην ξηρού φορτίου βρισκόταν σε παρόμοιες καταστάσεις αλλά η ισορροπία της αποκαταστάθηκε σχετικά γρήγορα, τουλάχιστον τις περισσότερες φορές. Οι εκφράζοντες μια αισιόδοξη άποψη εστιάζουν στην προθυμία της Κίνας να αποκαταστήσει τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, κάτι που συνεπάγεται σημαντικές δαπάνες για τις υποδομές.

Οπως τονίζουν οι αναλυτές, καθώς η Κίνα συνεχίζει να απομακρύνεται από τις αυστηρές πολιτικές που σχετίζονται με την πανδημία COVID-19, η οικονομική δραστηριότητα επιστρέφει σταδιακά σε κανονικούς ρυθμούς, αν και με αργά βήματα. Η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα μιας τέτοιας τάσης, αν και η πλήρης επιστροφή στην κανονικότητα θα χρειαστεί χρόνο για να φτάσει σε επίπεδα προ της πανδημίας. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για εξέλιξη θετική για τη ναυτιλία.

Επίσης οι αναφορές διεθνώς σε ύφεση των οικονομιών δίνουν τη θέση τους σε εκτιμήσεις και σενάρια τύπου «ήπιας προσγείωσης» στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου θα επωφεληθεί από μια τέτοια εξέλιξη λόγω ανάκαμψης των επενδύσεων.