Tα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπήκαν στην πρίζα, πριν από 135 χρόνια! Kαι οι πρώτες απόπειρες εντυπωσίαζαν. Τόσο με τις επιδόσεις τους, όσο και με την αυτονομία τους, που σε ορισμένες περιπτώσεις άγγιζαν τα 80 χλμ/ώρα. Και αυτό χάρη στις προηγμένες για την εποχή μπαταρίες. Απίστευτο; Kαι όμως τόσο αληθινό που …πριζώνει ακόμη και τους σημερινούς κατασκευαστές για την ευρηματικότητα των πανούργων μηχανολόγων της εποχής.

Αρχή το 1887…

Συγκεκριμένα, η πρώτη απόπειρα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρεώνεται στον Γουίλιαμς Μόρισον από τις ΗΠΑ, ο οποίος, το 1887, παρουσίασε μια ηλεκτροκίνηση άμαξα που μάλιστα είχε τη δυνατότητα να φιλοξενεί στο εσωτερικό της έξι επιβάτες. Ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που καταγράφεται με πολυχρηστικούς χώρους – και χωρίς να έχει άλογα, αν και άμαξα! Οι πρώτες δοκιμές στους δρόμους ξεκίνησαν ένα χρόνο αργότερα, το 1888, όπου, οι εμπνευστές του μοντέλου διαπίστωσαν ότι μπορούσε να πιάνει τα 30 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ, η αυτονομία του άγγιξε τα 80 χλμ/ώρα με ένα γέμισμα!

Και η Ευρώπη στην πρίζα!

Την ίδια περίοδο, στην Ευρώπη, ένας Βέλγος, παρουσίασε το La Jamais Contente, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που μπορούσε να πιάσει τα 80χλμ/ώρα.

Δέκα χρόνια αργότερα, το 1898 κάνει την εμφάνιση του, ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι το Egger-Lohner C.2 Phaeton ή το …παρατσούκλι του που ήταν P1, προς τιμή του δημιουργού του. P1, σημαίνει…Porsche! Ο μεγαλύτερος εμπνευστής της αυτοκίνησης ο Πόρσε, σχεδίασε ένα ηλεκτρικό μοντέλο, που έδωσε τροφή για σκέψη, για τις επόμενες δεκαετίες. Συγκεκριμένα, ο Πόρσε σχεδίασε τον ηλεκτροκινητήρα του μοντέλου. Η ισχύς του άγγιζε τα 3 άλογα. Με το πάτημα του γκαζιού ερχόταν γρήγορα και η τελική του, η οποία δεν ξεπερνούσε τα 35χλμ/ώρα. Πάντως, διέθετε μπαταρίες, οι οποίες,  ήταν της Tudor και παρείχαν την εντυπωσιακή, για την εποχή, αυτονομία των 80 χιλιομέτρων. Πρόσφατα, το ηλεκτρικό μοντέλο του 1898 μπήκε σε περίοπτη θέση στο Μουσείο της Porsche.

Στο παιχνίδι ο Έντισον

Την ίδια περίοδο στην Αμερική τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έδειχναν να έχουν μέλλον – πριν ξεκινήσει η επανάσταση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που «εξαφάνισε» την πρόοδο των ηλεκτρικών ΙΧ. Μια από τις πιο σοβαρές απόπειρες αφορούσε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που το ονόμαζαν Baker Electric. Ηταν ιδιαίτερα ευκολοδήγητο και για αυτό και ήταν δημοφιλές στις γυναίκες οδηγούς. Εκείνη την περίοδο, η εταιρεία που κατασκεύαζε το συγκεκριμένο ηλεκτρικό «έπεσε στο μάτι» του Τόμας Έντισον, ο οποίος τελικώς εξαγόρασε τη συγκεκριμένη φίρμα.

Ο Έντισον πίστεψε – όσο κανένας άλλος στην ηλεκτροκίνηση και για αυτό το λόγο και όλες οι προσπάθειες του εστιάστηκαν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την εξέλιξη των μπαταριών. Το 1910, η συγκεκριμένη εταιρεία του Έντισον ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκίνητων. Όμως, ο Χένρι Φορντ λάσναρε το Model T, το αυτοκίνητο που έφερε τον πιο εξελιγμένο κινητήρα εσωτερικής καύσης, βάζοντας «λουκέτο» στα όνειρα όσων πίστεψαν εκείνη την περίοδο στην ηλεκτροκίνηση.

Τα πρώτα βήματα της δεκαετίας του 60

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο για τα επόμενα 50 χρόνια μπήκε στο …ψυγείο. Στις αρχές της δεκαετίας του 60 η ιδέα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι και πάλι επάνω στο τραπέζι. Η General Motors αποφασίζει να λανσάρει ένα μοντέλο της, το Corvair, με ηλεκτροκινητήρα και ισχυρές μπαταρίες. Αλλά ο άνεμος της ηλεκτροκίνησης δεν ήταν έτοιμος να ωθήσει τα πανιά των αυτοκινητοβιομηχανιών. Τη δεκαετία του 70 λανσάρεται από την BMW το πρώτο ηλεκτρικό της όχημα. Είναι η εντυπωσιακή, σπορ 1602e η οποία έκανε ντεμπούτο το 1972 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου. Έφερε 12 απλές μπαταρίες,  συνολικού βάρους 350 κιλών. Αυτές τροφοδοτούσαν έναν ηλεκτροκινητήρα, που κατάφεραν να καλύψουν τον Μαραθώνιο που ήταν απόστασης περίπου 42 χιλιομέτρων.

 

Το ελληνικό ΙΧ της Σύρου

Εξαιρετικό είναι το γεγονός, ότι το 1972, παρουσιάζεται και το ελληνικό ηλεκτρικό, από την Enfield Electric, που κατασκευάζεται στην Σύρο,  για μόλις 120 αντίτυπα.

Την βρετανική φίρμα την αγόρασε εκείνη την περίοδο ο Γιάννης Γουλανδρής. Ο Έλληνας εφοπλιστής ήρθε σε σύγκρουση με το προσωπικό του εργοστασίου, στην Βρετανία και αυτό του έδωσε το έναυσμα να μεταφέρει την παραγωγή στην Σύρο. Ήταν το  Enfield 8000 που δεν ξεπέρασε σε παραγωγή τα 100 αντίτυπα, ενώ, η εταιρεία έκλεισε σύντομα και το όνειρο για ένα αυτοκίνητο από ελληνικά χέρια έσβησε σύντομα!

Η νέα εποχή

Mέσα στη δεκατία του 90 οι ηλεκτρικές προτάσεις πέφτουν ξανά στο τραπέζι. Η GM, πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση, λανσάρει το  EV1, στα μέσα του 1996. Ηταν η πρώτη δυνατή απόπειρα κατασκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εκείνη την περίοδο. Όμως, το μεγάλο κόστος παραγωγής του – και ιδίως των μπαταριών – περιόρισαν τις πωλήσεις του στο …μηδέν. Μια μικρή απόπειρα για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κάνει και η Citroen, που τοποθετεί στο Saxo έναν ηλεκτροκινητήρα. Εκείνη την περίοδο, η ελληνική αντιπροσωπεία είχε φέρει ένα από τα ελάχιστα αντίτυπα στην χώρα μας για να το δοκιμάσουν για πρώτη φορά οι Έλληνες δημοσιογράφοι.

Με την αυγή της νέας χιλιετίας η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό πυλώνα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η πρώτη μεγάλη εμπορική επιτυχία έρχεται από τη Mitsubishi με το i-Miev, ενώ, η Nissan λανσάρει το Leaf, όντας το αυτοκίνητο που έφερε την ηλεκτροκίνηση πιο κοντά στην μαζική παραγωγή. Η Renault παρουσιάζει το Twizy, ενώ, η BMW εισέρχεται δυναμικά στην κατηγορία των ηλεκτρικών με το νέο i3.