Τρεις εστίες ανάφλεξης… των τιμών των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα εντοπίζει έρευνα του «Βήματος», που έχουν σαν αποτέλεσμα την εκτίναξη της απλής αμόλυβδης βενζίνης κατά σχεδόν 0,38 ευρώ το λίτρο σε διάστημα μόλις τριών μηνών.

Ήταν στις 24 Φεβρουαρίου όταν ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία με τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου να παίρνουν φωτιά.

Το Μπρεντ  από τα 99 δολάρια το βαρέλι που ήταν τη μέρα εκείνη να ακολούθησε ένα κρεσέντο ανόδου άνω των 100 δολαρίων, φτάνοντας στο υψηλότερο σημείο τα 127,98 δολάρια στις 8 Μαρτίου και να συνεχίζει σχεδόν σε καθημερινή βάση να διαπραγματεύεται πάνω από τα 105 με 110 δολάρια όλες τις μέρες μέχρι και τις 25 Μαΐου.

Μάλιστα από τις 13 Μαΐου είναι σχεδόν καθημερινά καρφωμένο στα 111 δολάρια το βαρέλι.

Την προαναφερόμενη περίοδο ήταν και σε έξαρση η συζήτηση στις Βρυξέλλες για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό αργό με αποτέλεσμα τη διατήρηση της τιμής του Μπρεντ στα επίπεδα των 111 δολαρίων.

Ντόμινο ανατιμήσεων

Ένα καταιγιστικό ντόμινο ανατιμήσεων έπληξε την ευρωπαϊκή και την ελληνική αγορά που έχουν υψηλό βαθμό εξάρτησης από το πετρέλαιο.

Έτσι στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης από τα 1,892 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 24 Φεβρουαρίου εκτοξεύτηκε στις 25 Μαΐου στα 2,268 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή η αύξηση ήταν της τάξης του 20% ή όπως προαναφέρθηκε σχεδόν 0,38 ευρώ.

Χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις επωμίζονται τεράστιο κόστος για τις οδικές μετακινήσεις τους, ενώ τα ερωτήματα όλων έχουν να κάνουν γιατί οι τιμές της βενζίνης δεν μειώνονται όταν πέφτουν οι αντίστοιχες του αργού πετρελαίου καθώς και γιατί το συγκεκριμένο προϊόν πωλείται ακριβότερα στην Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Το «Βήμα» κατόπιν έρευνας διαπίστωσε τρείς εστίες πυροδότησης των τιμών των υγρών καυσίμων:

1.    Η υψηλή φορολόγηση στην Ελλάδα.

Είναι αποκαλυπτικά τα στοιχεία έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την πορεία των τιμών που παρουσιάζει σήμερα το Βήμα και σύμφωνα με αυτά η Ελλάδα με βάση τις τιμές με φόρους είναι η τρίτη ακριβότερη χώρα της Ε.Ε. στη βενζίνη. Οι τιμοληψίες είναι της 16ης Μαίου.

Σύμφωνα επίσης με τις τιμοληψίες της ίδιας ημερομηνίας και αφού αφαιρεθούν οι φόροι η Ελλάδα υποχωρεί στην 11η θέση.

Έτσι η πρώτη εστία της επιβάρυνσης των τιμών είναι η υψηλή φορολόγηση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης επιβαρύνουν τρία τέλη και δύο φόροι.

Πρόκειται για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον ΦΠΑ, το ανταποδοτικό τέλος υπέρ της ΡΑΕ, η εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών και το  Ειδικό Τέλος Δικαιωμάτων Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών.

Το ποσοστό επιβάρυνσης της τελικής τιμής ξεπερνά το 51%.

2.    Το ράλι των τιμών της βενζίνης στη Μεσόγειο

Τα διυλιστήρια τιμολογούν καθημερινά τα προϊόντα τους με βάση τον κυλιόμενο μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων διεθνών τιμών αναφοράς (Platt’s Μεσογείου σε δολάρια/τόνο) και τον κυλιόμενο μέσο όρων των τελευταίων 4 ημερών της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου.

Την περίοδο αυτή οι διεθνείς τιμές των βενζινών στη Μεσόγειο είναι οι ιστορικά μέγιστες. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή Platt’s από τις 10 Μαίου έως τις 17 Μαίου ανέβαινε διαρκώς. Στις 10 του μηνός ήταν στα 1,096 ευρώ ανά λίτρο και στις 17 στα 1,236 ευρώ.

Οι διεθνείς τιμές της βενζίνης στη Μεσόγειο έχουν πάρει φωτιά εξαιτίας της απουσίας ρωσικού πετρελαίου με αποτέλεσμα η αναζήτηση άλλων πηγών από άλλες χώρες να κοστίζουν ακριβά.

3.    Η ισοτιμία δολαρίου έναντι του ευρώ.

Ταυτόχρονα η ισοτιμία του δολαρίου έναντι του ευρώ βρίσκεται στα ιστορικά υψηλά της από το 2003 και μετά. Το δολάριο είναι πιο ενισχυμένο σε σχέση με το ευρώ με αποτέλεσμα οι αγορές με αυτήν την ισοτιμία να κοστίζουν επίσης ακριβά.

Πηγή: ΟΤ