Δικηγόρος, επιχειρηματίας, εθισμένος στο αλκοόλ και την κοκαΐνη, στόχος του τέως αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για την επιχειρηματική του δράση στην Ουκρανία, ερωτικός σύντροφος της χήρας του αδελφού του και γιος του νυν προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν. Σε αυτό το κάθε άλλο παρά φτωχό βιογραφικό ο 51χρονος Χάντερ Μπάιντεν έρχεται να προσθέσει μία ακόμη ιδιότητα: εκείνη του ακριβοπληρωμένου εικαστικού.

Αυτοδίδακτος, ο Χάντερ Μπάιντεν ζωγράφιζε από παιδί, αλλά τα τελευταία χρόνια ασχολείται επισταμένως με τη ζωγραφική και δηλώνει καλλιτέχνης πλήρους απασχόλησης. Διαθέτει γκαλερί που τον εκπροσωπεί, εργαστήριο και μια βάση συλλεκτών, ενώ ετοιμάζει τις πρώτες ατομικές του εκθέσεις το φθινόπωρο, στο Λος Αντζελες και τη Νέα Υόρκη, με τις τιμές των έργων του σε χαρτί να αγγίζουν τις 75.000 δολάρια και τα μεγάλης κλίμακας έργα του σε καμβά να φτάνουν και τις 500.000 δολάρια.

Το εργαστήριό του είναι επί της ουσίας ένας κλειστός χώρος στάθμευσης τριών θέσεων, στο οποίο καταφεύγει κάθε μέρα λίγο μετά τις 5 τα ξημερώματα. Η αναμέτρησή του με τον λευκό καμβά γίνεται οριζόντια, πάνω σε ένα τραπέζι και όπως ο ίδιος λέει δεν οραματίζεται εξαρχής πλήρως το αποτέλεσμα ή τουλάχιστον ποτέ η τελική εικόνα δεν είναι εκείνη που αρχικά είχε στο μυαλό του.

Ως βάση του χρησιμοποιεί καμβά, μέταλλο ή ιαπωνικό χαρτί και συχνά δημιουργεί διαφορετικά επίπεδα πάνω τους είτε με χρώματα, είτε με φωτογραφίες ή ακόμη και με στίχους. Ορισμένα από τα έργα του είναι αφαιρετικά, με τα γεωμετρικά σχήματα να πρωταγωνιστούν δημιουργώντας ψυχεδελικές συνθέσεις, ενώ σε άλλα απεικονίζονται δέντρα, φύλλα και μέλη του ανθρώπινου σώματος, όπως χέρια σε διάσταση.

«Καθολική αλήθεια»

Δεν ζωγραφίζει παρακινούμενος από το συναίσθημα, καθώς το θεωρεί εφήμερο. «Για μένα, η ζωγραφική είναι πολύ περισσότερο η προσπάθεια να αναδείξω αυτό που θεωρώ ως καθολική αλήθεια» λέει σε συνέντευξή του στον ιστότοπο Artnet. «Η καθολική αλήθεια είναι ότι όλα συνδέονται μεταξύ τους κατά κάποιον τρόπο και ότι υπάρχει κάτι που ξεπερνάει τις πέντε αισθήσεις μας. Αυτό που με συναρπάζει πραγματικά είναι η σύνδεση μεταξύ ευρείας και μικρής κλίμακας πραγμάτων και ο τρόπος που τα μοτίβα αυτά επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά».

Για τον Μπάιντεν, ο οποίος ασχολούνταν με την τέχνη καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του πατέρα του για την προεδρία των ΗΠΑ, η δημιουργική έκφραση δεν λειτουργεί ούτε ως μέσο διαφυγής ούτε ως μια μορφή θεραπείας. Και παρότι δήλωσε τον περασμένο Φεβρουάριο στους «New York Times» ότι η ζωγραφική ήταν εκείνη που «τον κρατούσε υγιή», τα κίνητρά του φαίνεται πως είναι σημαντικότερα. Σήμερα, «δεν είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιώ για να μπορέσω, με οποιονδήποτε τρόπο, να αντεπεξέλθω στην πραγματικότητα. Είναι κάτι με πολύ μεγαλύτερο βάθος» εξηγεί ο νεόκοπος εικαστικός που έχει δεχθεί επιρροές από το έργο του ελβετού ψυχιάτρου Καρλ Γιουνγκ, αλλά και από καλλιτέχνες όπως η Γιαγιόι Κουσάμα, ο Σον Σκάλι και ο Ντέιβιντ Χόκνι.

Ο γκαλερίστας του Χάντερ Μπάιντεν, Ζορζ Μπερζέ, με αίθουσες τέχνης στη Νέα Υόρκη και το Βερολίνο, υποστηρίζει ότι το στοιχείο που τον προσέλκυσε στο έργο του Μπάιντεν είναι η ειλικρίνεια. «Διαθέτει αυτή την αυθεντικότητα που βλέπω σε πολλούς καλλιτέχνες που προσωπικά αγαπώ, είτε είναι ο Λούσιαν Φρόιντ είτε ο Φράνσις Μπέικον». Ο Μπερζέ – ο οποίος εκπροσωπεί πολλούς διεθνώς αναγνωρισμένους καλλιτέχνες – υποστηρίζει ότι είχε διαρκή παρουσία στη ζωή του Μπάιντεν τον τελευταίο χρόνο. Οι δυο τους μιλούν τηλεφωνικώς έως και πέντε φορές την ημέρα. «Τον έχω ενθαρρύνει να ενσωματώσει τα γραπτά του έργα στα έργα του μεικτής τεχνικής» λέει ο γκαλερίστας.

«Ομορφα πράγματα»

Ενα τέτοιο έργο είναι η αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτήθηκαν δύο χρόνια. Απεικονίζεται ως σιλουέτα, γεμάτη με πολύχρωμα μοτίβα που παραπέμπουν σε θαλάσσιους οργανισμούς όπως φαίνονται στο μικροσκόπιο. Πίσω του διακρίνεται το τόξο που σχηματίζει ένας λόφος κι ένας κόκκινος δίσκος στον ουρανό. Με μια προσεκτική ματιά διακρίνονται μερικοί στίχοι γραμμένοι με χρυσό χρώμα πάνω σε κόκκινο φόντο:

Ολα γύρω του/ όμορφα πράγματα/ μπερδεμένα χρώματα/ λικνισμένο έλεος/ έγινε πραγματικό/ ξεσηκώθηκαν/ και ξεκίνησε ξανά/ να γράψει/ μια νέα ιστορία.

Το ποίημα σχετίζεται με το βιβλίο του Μπάιντεν «Ομορφα πράγματα: απομνημονεύματα» που κυκλοφόρησε τον Απρίλιο, αλλά κρύβει κι ένα βαθύτερο νόημα. Ο αδελφός του Χάντερ Μπάιντεν, Μπο, που έπασχε από καρκίνο στον εγκέφαλο, κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι μηνών της ζωής του άρχισε να χάνει την ικανότητα της ομιλίας.

«Μία συντομογραφία που χρησιμοποιούσε μαζί μου ήταν σαν να έλεγε «όμορφα πράγματα, όμορφα πράγματα». Και ήταν ένας τρόπος να πούμε ο ένας στον άλλον να παραμείνει εστιασμένος στα όμορφα πράγματα που βρίσκονταν μπροστά μας. Και το πρώτο όμορφο πράγμα που είχα ενώπιόν μου ήταν ο αδελφός μου» λέει ο Χάντερ Μπάιντεν. Και για τον αδελφό του, όμως, η φράση ήταν επίσης μια απόδειξη «για τα όμορφα πράγματα που νόμιζε ότι αντιπροσώπευε η τέχνη μου».

Τι πιστεύει ο πατέρας του και πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Τζο Μπάιντεν για τα έργα του; «Ο μπαμπάς μου αγαπά όλα όσα κάνω. Ας μείνουμε σε αυτό».