Συνεχίζονται για όγδοη ημέρα οι κινητοποιήσεις στην Πολωνία, με εκατοντάδες χιλιάδες διαδηλωτές να εκφράζουν την αντίθεσή τους στον νέο νόμο που επιβάλλει απαγόρευση των αμβλώσεων στη χώρα.

Σύμφωνα με δημοσκόπηση που διεξήχθη για την πολωνική εφημερίδα Gazeta Wyborcza, το 59% όσων συμμετείχαν, ανέφεραν ότι διαφωνούν με τον συγκεκριμένο νόμο.

Ωστόσο, η απάντηση του κυβερνώντος κόμματος είναι ότι η απόφαση δεν μπορεί να ανατραπεί.

Ο Jaroslaw Kaczynski, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της χώρας ο οποίος θεωρείται ωστόσο ότι είναι αυτός που κινεί τα νήματα, δήλωσε ότι οι διαμαρτυρίες είναι μια προσπάθεια να «καταστραφεί» η Πολωνία, ενώ προέτρεψε τους ανθρώπους να «υπερασπιστούν» το έθνος καθώς και την Καθολική Εκκλησία.

Μέχρι σήμερα η άμβλωση επιτρεπόταν σε περίπτωση σοβαρής δυσπλασίας του παιδιού, όταν κινδυνεύει η υγεία της γυναίκας ή ακόμη όταν η γυναίκα μένει έγκυος λόγω βιασμού.

Σύμφωνα ωστόσο με την τελευταία απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, η άμβλωση θα πρέπει να απαγορευθεί ακόμη και σε περίπτωση σοβαρής δυσπλασίας του παιδιού, γιατί οτιδήποτε άλλο παραβιάζει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα προστασίας της ανθρώπινης ζωής.

Οι δυσπλασίες είναι σήμερα η πιο συχνή αιτία για τις χιλιάδες νόμιμες αμβλώσεις που γίνονται κάθε χρόνο στην Πολωνία. Κατά συνέπεια, η απόφαση των δικαστών ισοδυναμεί με ουσιαστική απαγόρευση.

Εισέβαλαν στις εκκλησίες

Το σαββατοκύριακο οι διαδηλωτές περίπου είκοσι γυναίκες και άνδρες, νεαρής ηλικίας, εισέβαλαν στην εκκλησία και προχώρησαν σε καθιστική διαμαρτυρία μπροστά στην Αγία Τράπεζα.

Με πλακάτ και ντουντούκες διέκοψαν τη λειτουργία ή μάλλον ανάγκασαν τον καθολικό ιερέα να τη διακόψει.

Αντίστοιχες κινητοποιήσεις σημειώθηκαν και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Πολωνίας. Στα πλακάτ των διαδηλωτών αναγράφονταν συνθήματα όπως «Εχετε αίμα στα χέρια σας», «Κόλαση για τις γυναίκες» ή ακόμη «Ας προσευχηθούμε για το δικαίωμα στην άμβλωση».

Αγνωστοι έγραψαν με σπρέι συνθήματα σε ναούς όπως «Αμβλώσεις χωρίς σύνορα».

Στο Πόζναν, αλλά και σε προάστιο της Βαρσοβίας ορισμένοι βεβήλωσαν μνημεία για τον Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β’, σπάζοντας το απόλυτο ταμπού, καθώς ο πρώτος πολωνός Πάπας στην ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας τιμάται μέχρι σήμερα ως εθνικός ήρωας.

Οι αντιδράσεις

Οι επιθέσεις αυτές προκάλεσαν με τη σειρά τους την έντονη αντίδραση της πολωνικής κυβέρνησης και κινητοποίησαν ακροδεξιές ομάδες, οι οποίες αυτοανακηρύχθηκαν “υπερασπιστές της πίστης” και έχουν ήδη συγκρουστεί με διαδηλωτές.

Ο συντηρητικός πρόεδρος της Πολωνίας Αντρέι Ντούντα κατήγγειλε “την προσβολή στο θρησκευτικό αίσθημα και τη βεβήλωση χώρων λατρείας”, ενώ ο επικεφαλής του υπερσυντηρητικού, εθνικιστικού κυβερνώντος κόμματος Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS) Γιάροσλαβ Κατσίνσκι επέκρινε “τις απόπειρες να καταστραφεί” η χώρα “όπως τη γνωρίζουμε”.

Ο Κατσίνσκι, που είναι και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αρμόδιος για την εθνική ασφάλεια, κάλεσε τους υποστηρικτικές του να “υπερασπιστούν τις εκκλησίες”, λίγο προτού ανακοινωθούν μεγάλες διαδηλώσεις για σήμερα.

«Φεστιβάλ υποκρισίας»

Η εκκλησία “δεν θεωρείται πλέον θρησκευτικός θεσμός, αλλά ένας θεσμός που ασκεί πολιτική επιρροή”, δήλωσε ο Άνταμ Ζοστκίεβιτς, παρατηρητής και αναλυτής της εκκλησιαστικής ζωής.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο άνεμος της εξέγερσης έρχεται ως επιστέγασμα σε μια σειρά σκανδάλων που συγκλόνισαν την πολωνική καθολική εκκλησία, όπως η παιδοφιλία, η μάχη κατά της “ΛΟΑΤΚΙ ιδεολογίας”.

Η πολωνική εκκλησία δέχθηκε “με ικανοποίηση” την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, το οποίο σύμφωνα με τις επιθυμίες του PiS, περιόρισε ακόμη περισσότερο το δικαίωμα στην άμβλωση μόνο στις περιπτώσεις που κινδυνεύει η ζωή της μητέρας ή όταν η εγκυμοσύνη είναι αποτέλεσμα βιασμού ή αιμομιξίας.

Οι απόψεις του κλήρου έγιναν δεκτές σαν “φεστιβάλ υποκρισίας” από τους νεαρούς διαδηλωτές, εκτίμησε ο Ζοστκίεβιτς, αν και κάποιοι επίσκοποι έκτοτε έχουν μετριάσει τις αντιδράσεις τους και έχουν καλέσει σε “κατευνασμό της σύγκρουσης”.

Γεννημένοι μετά την πτώση του κομμουνισμού, το 1989, έχοντας ταξιδέψει, γνωρίσει τη φιλελεύθερη και κοσμική δημοκρατία, “οι νέοι είναι πολύ πιο κοσμικοί από τη γενιά των γονιών τους ή των παππούδων τους, έχουν επηρεαστεί περισσότερο από τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, τον βρετανικό ή τον αμερικανικό, σε σχέση με τον πολωνικό”, εκτίμησε ο Μιλοκάι Τσέσνικ, διευθυντής του Ινστιτούτου Κοινωνικών Επιστημών της Βαρσοβίας.

“Πρόκειται για μια πολιτιστική, τεχνολογική ρήξη. Οι νέοι αυτοί είναι απλώς αλλού”, επέμεινε.

Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, το 66% των Πολωνών είναι αντίθετοι στην απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, ενώ το 69% επιθυμεί τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για τις αμβλώσεις.