Τα Χριστούγεννα γεννούν υψηλές προσδοκίες, δεδομένου ότι αποτελούν (μαζί με την Πρωτοχρονιά) τις πιο λαμπερές γιορτές του χρόνου. Τα λαμπιόνια, ο στολισμός, τα χαμόγελα των παιδιών, η παραμυθένια αύρα του Αϊ-Βασίλη δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για να ανέβει η ψυχολογία των ανθρώπων. Δεν είναι όμως για όλους το ίδιο χαρούμενη περίοδος.

Αρκετοί διαπιστώνουν ότι οι γιορτές τούς προκαλούν περισσότερο στρες από ό,τι χαρά. Υπάρχουν όμως τρόποι σύμφωνα με την κλινική ψυχολόγο της παγκοσμίου φήμης Ιατρικής Σχολής «Johns Hopkins», Dr. Neda Gould, να μετριάσει κανείς το άγχος και να απολαύσει (όσο το δυνατόν περισσότερο) τις γιορτές. Η «ενσυνειδητότητα» είναι το... κλειδί για να νιώσει κανείς καλύτερα (και) μέσα στις γιορτές. Με τον όρο αυτόν οι επιστήμονες στον τομέα της ψυχολογίας περιγράφουν την ικανότητα των ανθρώπων να εστιάζουν στον παρόν, παρατηρώντας προσεκτικά ό,τι βιώνουμε κάθε στιγμή. Στη διαδικασία αυτή ιδιαίτερη σημασία παίζει η αποδοχή και συνεπώς η απουσία κριτικής. «Ετσι, όταν η σκέψη μας πάει στο παρελθόν ή στο μέλλον, επιστρέφουμε στο παρόν - τη μοναδική πραγματικότητα» υπογραμμίζει η Dr. Gould.

Σύμφωνα δε με την ίδια, παρότι ο διαλογισμός αποτελεί ένα από τα μέσα εξάσκησης για την κατάκτηση της ενσυνειδητότητας, υπάρχουν κάποιες πρακτικές συμβουλές που απορρέουν από τον συγκεκριμένο τρόπο (θετικής) σκέψης και μπορούν να βοηθήσουν εκείνους που «υποφέρουν» από την πίεση των εορτών.

 

1. Αποδοχή της ατέλειας

«Είναι συνηθισμένο να ανεβάζουμε τον πήχη των προσδοκιών όσο πλησιάζει ημερολογιακά η εορταστική περίοδος, με αποτέλεσμα να βιώνει κανείς τη ματαίωση όταν δεν υλοποιούνται τα σχέδιά του ή αποδεικνύονται κατώτερα των προσδοκιών» τονίζει η Dr. Gould.

Υπό το πρίσμα αυτό, το ζητούμενο είναι να αναγνωρίζει κανείς και να αποδέχεται εκ των προτέρων ότι τα πράγματα μπορεί να μην εξελιχθούν όπως είχαν αρχικά σχεδιαστεί. «Είναι μια χαρά εάν η κατάσταση δεν εξελιχθεί όσο "τέλεια" την είχατε φανταστεί. Οι ατέλειες και τα ελαττώματα είναι φυσιολογικά. Ομως για ορισμένους χρειάζεται λίγη εξάσκηση ώστε να μην τους χαλά την ψυχολογία».

 

2. Δώστε σημασία σε εκείνα που πραγματικά αξίζουν

Οι τεράστιες ουρές και συνεπακόλουθα οι εξαντλητικές αναμονές έως τα ταμεία των καταστημάτων συχνά δοκιμάζουν τις ψυχολογικές αντοχές των ανθρώπων. Στην περίπτωση αυτή, αρκεί κανείς να κάνει ένα βήμα πίσω και να ρωτήσει τον εαυτό του:

  • «Αξίζει;»: Εάν, για παράδειγμα, νιώσετε απογοήτευση ή θυμό καθώς περιμένετε και... περιμένετε στην ουρά του σουπερμάρκετ, θυμηθείτε ότι αυτό που βιώνετε δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από μια ουρά. Μην αφήνετε να χαλάσει η προσωρινή αυτή συνθήκη την ψυχολογία σας.
  • «Μπορεί αυτή η στιγμή απογοήτευσης να αποτελέσει ευκαιρία προβληματισμού;». Οση ώρα η ταμίας εξυπηρετεί τους πελάτες που προηγούνται, είναι μια καλή ώρα που έχετε στη διάθεσή σας ώστε να αναλογιστείτε όσο συνέβησαν σήμερα - εστιάζοντας στα θετικά.
  • «Υπάρχει τρόπος να μετατρέψω τον χρόνο αναμονής σε μια ευχάριστη εμπειρία;»: Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για κουβέντα με τον διπλανό σας. Ενα κομπλιμέντο ή μια ευγενική κίνηση αρκούν για να γίνει η πρώτη επαφή.

 

3. Ανταποκριθείτε με καλοσύνη

Το σίγουρο είναι ότι δεν μπορείτε να αλλάξετε τη συμπεριφορά των άλλων, όμως έχετε τη δύναμη να αλλάξετε τον τρόπο που εσείς αντιμετωπίζετε συγκεκριμένες καταστάσεις:

  • «Κάθε φορά που συναντώ έναν δύσκολο άνθρωπο, σκέφτομαι ότι θα πρέπει να υποφέρει πολύ για να συμπεριφέρεται κατ' αυτόν τον τρόπο. Η σκέψη αυτή μαλακώνει την ενόχλησή μου και με βοηθά να είμαι πιο συμπονετική» εξηγεί η Dr. Gould.
  • Μην ξεχνάτε ότι οι γιορτές είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδος για εκείνους που είναι μόνοι. Αναλογιστείτε με ποιον τρόπο θα μπορούσατε να προσφέρετε λίγη χαρά σε όσους δεν έχουν οικογένεια ή φίλους ώστε να μοιραστούν τις φορτισμένες αυτές από συναισθήματα ημέρες.
  • Εάν επικρατήσει ένταση στη σχέση σας με κάποιον, πάρτε μερικές βαθιές ανάσες. «Η απλή αυτή τεχνική μπορεί να σας δώσει πολύτιμο χρόνο ώστε να εκτιμήσετε την κατάσταση από μια άλλη οπτική γωνία» προσθέτει η ίδια.

 

τους στόχους σας για το νέο έτος

«Είναι σύνηθες να θέτουμε στόχους για το νέο έτος που είναι καταδικασμένοι να αποτύχουν» σχολιάζει η ειδικός. Εάν, συνεπώς, θέλετε να βιώσετε εφέτος την επιτυχία, ακολουθήστε τις παρακάτω χρήσιμες συμβουλές:

  • Ξεκινήστε με μικρά βήματα. Αν, για παράδειγμα, ο στόχος σας είναι η απώλεια βάρους, δεν πρέπει να εστιάζετε σε μια άμεση και δραστική αλλαγή. Επιχειρήστε να καταναλώνετε περισσότερα λαχανικά κατά τον πρώτο μήνα του νέου έτους, έπειτα και σταδιακά μειώστε τα γλυκά και συνεχίστε.
  • Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας. Εάν αποτύχετε την πρώτη φορά, μην εγκαταλείπετε τον στόχο σας. Διαπιστώσεις όπως «δεν θα σταματήσω ποτέ το κάπνισμα» απλώς προσθέτουν αρνητική ενέργεια. «Χρειάζεται εξάσκηση για να αναγνωρίζει κανείς την αυστηρή αυτοκριτική, όμως εφόσον το επιτύχει, μπορεί να διώξει τον αρνητισμό επιστρέφοντας στον αρχικό του στόχο χωρίς το πικρό αίσθημα της ενοχής και της απογοήτευσης» καταλήγει η Dr. Gould.