Με απώτερο στόχο τη δραστική μείωση των θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, η αρμόδια Επιτροπή θα ζητήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υιοθετήσουν πακέτο συστημάτων ασφαλείας που θα εντοπίζει, μεταξύ άλλων, και τους γκαζιάρηδες οδηγούς.

Ο ηλεκτρονικός κόφτης (Intelligent Speed Assistance – Ευφυής Υποβοήθηση Ταχύτητας) που θα περιορίζει την ταχύτητα του αυτοκινήτου, τα έξυπνα συστήματα ασφαλείας που θα εντοπίζουν αν ο οδηγός είναι σε κατάσταση υπνηλίας, κόπωσης ή και αφηρημένος, αλλά και κάμερες στο εσωτερικό του αυτοκινήτου που θα «βλέπουν» τους οδηγούς όταν κάνουν επικίνδυνη χρήση του κινητού τηλεφώνου αποτελούν το πρώτο πακέτο των συστημάτων ασφαλείας που θα απαιτήσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών να συμπεριλάβουν υποχρεωτικά οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στα νέα τους μοντέλα (μικρά, SUV, πολυτελή) από το 2022.

Εκτιμάται ότι αν εφαρμοστεί το συγκεκριμένο πακέτο μέτρων, τότε είναι πολύ πιθανόν να μειώσει τους θανάτους στους ευρωπαϊκούς δρόμους κατά 20%! Οπως αναφέρουν, το νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να αποτρέψει περισσότερους από 25.000 θανάτους μεταξύ 2022 και 2037, αλλά, όπως τονίζουν, αυτό μπορεί να επιτευχθεί  μόνο εάν υιοθετηθεί στο σύνολό του. Σύμφωνα με  το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, η υιοθέτηση του ηλεκτρονικού κόφτη ταχύτητας σε κάθε νέο όχημα στον βασικό εξοπλισμό θα μπορούσε να αποτρέψει το ένα πέμπτο των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις.

Η ευθύνη της υπερβολικής ταχύτητας

Ακόμη και σήμερα ένα στα τρία περίπου θανατηφόρα ατυχήματα έχει ως βασική αιτία την υπερβολική ταχύτητα. Συγκεκριμένα, και με γνώμονα ότι το 37% των θανάτων από τροχαία συμβαίνουν σε αστικούς δρόμους, στα συγκεκριμένα συμβάντα ένα μεγάλο ποσοστό των οδηγών (έως και 75%) κινούνταν με ταχύτητες που ήταν υψηλότερες από την επιτρεπόμενη. Ακόμη πιο μεγάλη είναι η ευθύνη της υπερβολικής ταχύτητας στην πρόκληση θανάτων από τροχαία σε υπεραστικούς δρόμους, όπου έως και το 63% των ταχυτήτων των οχημάτων κινούνταν πάνω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας.

Να σημειωθεί πως ήδη αρκετές εταιρείες έχουν προβεί εδώ και πολλά χρόνια στην υιοθέτηση συγκεκριμένων συστημάτων ασφαλείας στα νέα τους μοντέλα – ονομάζονται συστήματα υποβοήθησης -, τα οποία μπορούν να δίνουν σημαντικές πληροφορίες στον οδηγό, όπως να διαβάζουν τις πινακίδες των ορίων ταχύτητας προβάλλοντας τις πληροφορίες αυτές ακόμη και στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου (ήδη τα περισσότερα μοντέλα της Mercedes-Benz, Volvo, BMW, VW, Αudi, του ομίλου PSA κ.ά. φέρουν σύστημα αναγνώρισης οδικών σημάτων), ενώ ακόμη περισσότερα διαθέτουν συστήματα που εντοπίζουν τα σημάδια κόπωσης του οδηγού, προειδοποιώντας τον ακόμη και όταν ανιχνεύσουν ότι τα βλέφαρα του κλείνουν επικίνδυνα.

Πώς θα λειτουργεί ο κόφτης

Πάντως, ο ηλεκτρονικός κόφτης θα λειτουργεί με τον εξής τρόπο: Οταν το σύστημα εντοπίσει ότι ο οδηγός παραβιάζει τα όρια ταχύτητας – όπως σε περιφερειακούς δρόμους, μέσα στην πόλη ή και στον αυτοκινητόδρομο -, τότε, και με γνώμονα ότι υπάρχει σε πραγματικό χρόνο άμεση συνέργεια με τα συστήματα πλοήγησης και τους οδικούς χάρτες, ο ηλεκτρονικός κόφτης θα προειδοποιεί τον οδηγό με ηχητικό μήνυμα και εφόσον δεν συμμορφώνεται, τότε θα επεμβαίνει στο γκάζι του αυτοκινήτου (και όχι στο σύστημα πέδησης) ελαχιστοποιώντας την ταχύτητα του αυτοκινήτου και ταυτόχρονα συμμορφώνοντάς τη με τα όρια ταχύτητας που ισχύουν στη συγκεκριμένη λεωφόρο ή στον αυτοκινητόδρομο.