Για ένα ραντεβού με «ένα ζαχαρωτό για τα μάτια» μπορούν να ετοιμάζονται οι φιλότεχνοι μέσα στο φθινόπωρο. Μόνο που το «ζαχαρωτό» – πρόκληση για όλες τις αισθήσεις, όπως υποστηρίζουν οι δημιουργοί του, δεν θα ποζάρει στη βιτρίνα κάποιου ζαχαροπλαστείου, αλλά θα καταλάβει ένα από τα αντιπροσωπευτικότερα δείγματα του αθηναϊκού μοντερνισμού, το πρώην μέγαρο του ΟΤΕ της οδού Σταδίου, δίπλα στο άγαλμα του Κολοκοτρώνη: εκεί όπου ευελπιστεί να εγκατασταθεί για έξι εβδομάδες η 6η Μπιενάλε της Αθήνας υπό τον γενικό τίτλο «Αντί».
Το όψιμο έργο του Αναστάσιου Μεταξά (του αρχιτέκτονα στον οποίο οφείλεται η αναμόρφωση του Παναθηναϊκού Σταδίου για τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες) που συνδυάζει μοντέρνα και νεοκλασικά στοιχεία, αν και έχει περάσει στα χέρια ιδιωτικού ομίλου με στόχο να γίνει ξενοδοχείο, ενδέχεται (δεν έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία ακόμη) να αποτελέσει τον κύριο εκθεσιακό χώρο της Μπιενάλε, η οποία σκοπεύει μεν να μας προκαλέσει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όχι όμως και στην άσκηση αστικού τουρισμού, όπως έγινε με την documenta14, όπου τα έργα ήταν διάσπαρτα σε διαφορετικές γωνιές της πόλης.
Με πολλή ηχώ, το ηχείο στη θέση του άμβωνα και τους τρεις επιμελητές της 6ης Μπιενάλε – ο εκ των συνιδρυτών της εικαστικός Poka Yio, ο θεωρητικός τέχνης και εικαστικός Κώστας Σταφυλάκης και η γερμανίδα επιμελήτρια Στέφανι Χέσλερ – σε ρόλο χορωδών μπροστά από τον βωμό της Αγγλικανικής Εκκλησίας στην Αθήνα, η πρώτη παρουσίαση της διοργάνωσης που δουλεύεται ήδη εδώ και ενάμιση χρόνο είχε κάποιες ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις.
ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. Η πρώτη αφορά τον χώρο, που ώς τώρα έμενε επτασφράγιστο μυστικό, κι ας είναι ακόμη υπό συζήτηση. Η δεύτερη αφορά τους καλλιτέχνες. Ανάμεσα στους 100 και πλέον εικαστικούς που είχαν ανακοινωθεί ως συμμετέχοντες χθες ακούστηκαν τα πρώτα ονόματα: από τον γερμανό Κάρστεν Χόλερ, τον καλλιτέχνη που ξεκίνησε την καριέρα του ως εντομολόγος προτού καθιερωθεί ως εικαστικός μεταξύ άλλων μέσα από τις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις με μανιτάρια, ώς τον βρετανό μετα-ιντερνετικό Εντ Φορνιέλες. Και από τον δικό μας διεθνή και ειδικό στην ψηφιακή τέχνη Μίλτο Μανέτα και τον ζωγράφο Ηλία Παπαηλιάκη ώς τον πολυπράγμονα Ευριπίδη Λασκαρίδη.
Ως προς το περιεχόμενο οι διοργανωτές αποκάλυψαν ότι θα δημιουργηθούν εντός του εκθεσιακού χώρου περιβάλλοντα – όπως ένα spa. Οσο για το σκεπτικό «πηγάζει και από έναν προβληματισμό για τις πρακτικές που ακολουθήσαμε τα τελευταία χρόνια και εμείς. Βρισκόμαστε τελικά στον κόσμο του πολιτισμού σε μια φούσκα, και αν κάτι προσπαθούμε με το «Αντί», είναι να βγούμε έξω από αυτή και να συνομιλήσουμε με τον κόσμο, με τον οποίο συνήθως δεν συνομιλούμε.
Εχουμε μια γλώσσα που είναι κρυπτική, αναφέρεται σε πράγματα που αφορούν μόνο την κοινότητά μας, γυρνά πολύ συχνά επιδεικτικά το πρόσωπο μακριά από την τεχνολογία, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πράγματα τα οποία είναι η ζωή μας σήμερα», εξήγησε ο Poka Yio, ανακοινώνοντας παράλληλα και την επιστροφή του επίσης συνιδρυτή της διοργάνωσης και πρώτου αποχωρήσαντα από το τριμελές σχήμα Αυγουστίνου Ζενάκου (τρίτο μέλος ήταν η Ξένια Καλπακτσόγλου), ο οποίος θα αναλάβει την έκδοση του καταλόγου.

INFO: H 6η Μπιενάλε της Αθήνας «Αντί» εγκαινιάζεται στις 26 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει 9 Δεκεμβρίου. Περισσότερα στο www.athensbiennale.org