Στην κριτική επιτροπή θα έχει πρόεδρο την απαστράπτουσα Κέιτ Μπλάνσετ, ενώ στο διαγωνιστικό τμήμα ταινίες του θρύλου Ζαν Λικ Γκοντάρ και των «αντιφρονούντων» στις χώρες τους Παναχί (Ιράν) και Σερεμπρένικοφ (Ρωσία).

Από την άλλη, δεν θα έχει τελικά τις πέντε παραγωγές του Netflix, το οποίο τις απέσυρε (ανάμεσά τους, ταινίες των Αλφόνσο Κουαρόν και Πολ Γκρίνγκρας). Το στόρι έχει ως εξής: με αφορμή την ταινία της Αλις Ρορβάχερ «Lazzaro Felice» που είναι γυρισμένη σε 16άρι φιλμ, αλλά και ασπρόμαυρες ταινίες του προγράμματος, ο διευθυντής του Φεστιβάλ Τιερί Φρεμό ξεκαθάρισε στη συνέντευξη Τύπου ότι το Φεστιβάλ Καννών έκανε κάλεσμα στους σκηνοθέτες να στείλουν τις ταινίες τους σε όποιο κινηματογραφικό φορμά.

Κάτι που μας πάει στην «κόντρα» της διοργάνωσης με το Netflix, καθώς ο Φρεμό δήλωσε πως ταινίες που δεν προορίζονται για αίθουσα δεν θα συμπεριληφθούν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα και μπορούν να συμμετάσχουν μόνο εκτός συναγωνισμού. Το αποτέλεσμα ήταν η αποχώρηση της πλατφόρμας.

Η γνώμη μου; Πολύ καλά έκανε ο Φρεμό, για τον οποίο μάλιστα θεωρώ πως δεν τα πάει και καλά στη μέχρι τώρα πορεία του. Αλλά, ναι, η ανάμνηση του πρωινού ξυπνήματος στις Κάννες, μόνο και μόνο για να παρακολουθήσουμε τα φρικτά, τηλεοπτικής αισθητικής φιλμ του Netflix, αρκεί. Αλλωστε, δεν είναι πως οι Κάννες υπερασπίζονται καταναγκαστικά τη «βαριά κουλτούρα» καθώς εκτός συναγωνισμού θα προβληθεί το «Solo: A Star Wars Story». Πείτε ό,τι θέλετε για τον «Πόλεμο των Αστρων», αλλά τηλεόραση δεν είναι!

Πέραν τούτου, ο φημισμένος ηθοποιός Μπενίσιο ντελ Τόρο θα είναι ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα», διαδεχόμενος την Ούμα Θέρμαν, η οποία είχε βραβεύσει το 2017 τον Μοχαμάντ Ρασουλόφ, την Τζασμίν Τρίνκα, τον Ματιέ Αμαλρίκ, τον Τέιλορ Σέρινταν και τον Μισέλ Φράνκο. Εδώ λοιπόν υπάρχει ελληνικό ενδιαφέρον με την ταινία «The Harvesters» του ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανού Ετιέν Καλός, συμπαραγωγή της Νότιας Αφρικής, της Πολωνίας και της Ελλάδας. Ο Φρεμό πάντως είχε μεγάλα λόγια να πει στη συνέντευξη Τύπου και, αν προσέξατε, πλην κάποιων εξαιρέσεων, απουσιάζουν τα μεγάλα, τρανταχτά ονόματα. «Θα δείτε στο πρόγραμμά μας μια νέα γενιά κινηματογραφιστών, μερικούς από τους οποίους δεν τους ξέρετε, τα ονόματά τους δεν τα έχετε ξανακούσει. Επιλέξαμε ταινίες φέτος. Χωρίς ατζέντα. Ταινίες που ξεχώρισαν. Ταινίες που δείχνουν τι σημαίνει να κάνεις σινεμά το 2018!». Δηλώσεις του Φρεμό κι αυτές. Είπαμε, μεγάλα λόγια –το οποίο μας φοβίζει λίγο γιατί σπανίως συνοδεύονται από μεγάλες ταινίες. Θα δείξει όμως.

ΣΠΑΪΚ ΛΙ ΚΑΙ ΓΚΟΝΤΑΡ. Μας ιντριγκάρει ωστόσο η επιστροφή του Σπάικ Λι στα φεστιβαλικά δρώμενα. Το «BlacKKKlansman», με πρωταγωνιστές τον Τζον Ντέιβιντ Ουάσιγκτον (γιο του Ντένζελ) και τον Ανταμ Ντράιβερ, βασίζεται στην πραγματική ιστορία του Ρον Στόλγουερθ, του πρώτου αφροαμερικανού αστυνομικού που διείσδυσε στην Κου Κλουξ Κλαν. Ε, θες να το δεις. Σημειώστε πως η ταινία που θα ανοίξει το Φεστιβάλ στις 8 Μαΐου θα είναι το «Everybody Knows» του Ασγκάρ Φαραντί με τους Πενέλοπε Κρουθ, Χαβιέρ Μπαρδέμ και Ρικάρντο Νταρίν. Ο Πάβελ Παβλικόφσκι συμμετέχει με το ασπρόμαυρο πολιτικό δράμα «Ψυχρός πόλεμος», ενώ ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ, σε κατ’ οίκον περιορισμό στη Ρωσία (κατηγορείται για κατάχρηση δημόσιων πόρων), με το «Καλοκαίρι»: ένα επίσης ασπρόμαυρο φιλμ που επιστρέφει στο Λένινγκραντ του 1981, όπου κυριαρχούσαν τα ροκ είδωλα της Δύσης, όπως ο Ντέιβιντ Μπάουι και οι Led Zeppelin. Οσο για τη νέα ταινία του Γκοντάρ «Le livre d’ image» (Το βιβλίο των εικόνων), ιδού η σύνοψή της: «Τίποτα παραπάνω. Παρά μόνο σιωπή. Τίποτα περισσότερο. Παρά μόνο ένα επαναστατικό τραγούδι. Μια ιστορία σε πέντε πράξεις, όσα και τα δάχτυλα ενός χεριού».