Κάτι η μελαγχολική επάνοδος στους ρυθμούς της πόλης, κάτι η έννοια του σταθερού για τους σινεφίλ φθινοπωρινού ραντεβού, αλλά περισσότερο από όλα το απαρέγκλιτα πολυσυλλεκτικό και καλοδουλεμένο στήσιμό τους, δεν θέλει και πολύ: οι Νύχτες Πρεμιέρας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, ετοιμάζονται να κάνουν από 20 Σεπτεμβρίου και πάλι το θαύμα τους. Φέτος, οι προβολές εκτείνονται από τις αίθουσες Δαναός, Ιντεάλ και Odeon Οπερα μέχρι τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και το Μέγαρο Μουσικής. Οι παράλληλες εκδηλώσεις και τα πάρτι φτάνουν από το Six DOGS και το Ρομάντσο μέχρι το Barrett και το Μεταλλουργείο. Τόσο έχει αυξηθεί η διεθνής αναγνωρισιμότητα του φεστιβάλ, που ο ταξιδιωτικός οδηγός του National Geographic το συμπεριέλαβε στις φθινοπωρινές προτάσεις του.

Στο διεθνές διαγωνιστικό κομμάτι του φεστιβάλ, εκεί όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα επίσημα (ή και όχι) βλέμματα για χάρη της Χρυσής Αθηνάς, ξεχωρίζει το πρόσφατα διακεκριμένο στη Βενετία «Foxtrot» του Ισραηλινού Σάμουελ Μαόζ (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής), με θέμα το μπαράζ ανατροπών που υπομένουν δύο γονείς όταν τους ανακοινώνεται ο θάνατος του φαντάρου γιου τους. Η ταινία «The Rider» της Κλόε Ζάο παρακολουθεί έναν αναβάτη ροντέο που αναγκάζεται να εγκαταλείψει λόγω τραυματισμού, ενώ το «Beach Rats» της Ελίζα Χίτμαν (βραβείο σκηνοθεσίας στο Σάντανς) καταγράφει την πορεία του Φράνκι προς την κατανόηση της σεξουαλικής του ταυτότητας στην εποχή των social media. Οι «Τρεις κορυφές» με την Μπερενίς Μπεζό καταπιάνονται με τα παιχνίδια εξουσίας εντός μιας οικογενειακής εκδρομής, ενώ ο «Θεριστής» της Μαρίν Φρανσέν θέλει τις γυναίκες ενός γαλλικού χωριού να μοιράζονται κάθε διαθέσιμο άνδρα εξαιτίας της αιχμαλωσίας των δικών τους. Στη γεωργιανή «Ευτυχισμένη μου οικογένεια» μια 52χρονη εγκαταλείπει την οικογένειά της, ενώ το καναδικό «Σπίτι για απόψε» φιλμάρει την Αλι (Ιμοτζεν Πουτς) όσο αναζητεί στέγη παρέα με τον γιο της. Τα «Μυστήρια της Σικελίας» βασίζονται στην αληθινή ιστορία ενός εφήβου που απήχθη από τη Μαφία. Το γυρισμένο σε 35άρι φιλμ «Αβα» υμνεί το ξύπνημα της εφηβείας με τους όρους της νουβέλ βαγκ.

ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ. Για δεύτερη χρονιά υπό την καλλιτεχνική διευθυντική μπαγκέτα του Λουκά Κατσίκα, οι Νύχτες Πρεμιέρας μόνο παραπονεμένο δεν αφήνουν το μουσικόφιλο κοινό τους: ο Τζον Σάινφελντ βρίσκεται «Στα ίχνη του Τζον Κολτρέιν» και ο Μαρκ Γουόλτμαν ακολουθεί τους The Sound «Βαδίζοντας σε αντίθετη κατεύθυνση». Ο Γιουτζίν Γιαρέτσκι εντοπίζει τον Ελβις Πρίσλεϊ στη «Γη της Επαγγελίας», οι Κάθριν Γκουντ και Νταρέσα Κι αποτυπώνουν τη ζωή της θρυλικής Τσαβέλα Βάργκας, ενώ το «Χαμένοι στη Γαλλία», για την ανεξάρτητη σκωτσέζικη σκηνή, θα φέρει στην Αθήνα τον μπροστάρη των Mogwai, Στιούαρτ Μπρέιθγουεϊτ. Εκτός διαγωνιστικού, στήνουμε αφτί για τα «Joe Cocker: Mad Dog with Soul» και «Whitney Houston: Can I Be Me».

ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Η εισροή ταινιών από τις σημαντικότερες κινηματογραφικές διοργανώσεις της αλλοδαπής και οι μεγάλες πρεμιέρες συνεχίζονται απρόσκοπτα με το οσκαρικών αξιώσεων «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς να ανοίγει το φεστιβάλ, έχοντας ήδη συγκινήσει τις Κάννες, και την «Αλλη όψη της ελπίδας» του Ακι Καουρισμάκι, που κέρδισε την Αργυρή Αρκτο στο Βερολίνο, να το κλείνει. Το «Happy End» του Μίκαελ Χάνεκε φέρνει κι αυτό αέρα από την Κρουαζέτ, όπως και το «Χωρίς αγάπη» του Αντρέι Σβιάνγκιτσεφ. Ο Χοακίν Φίνιξ εμφανίζεται μπλεγμένος πολιτικά στο «Δεν ήσουν ποτέ εδώ» της Λιν Ράμσεϊ, τη στιγμή που Κέιτ Μπλάνσετ και Ιζαμπέρ Ιπέρ εμφανίζονται η μεν στο «Μανιφέστο» με 13 ρόλους και η δε στο προβοκατόρικο «Κυρία Χάιντ». Το καινούριο «It» του Αντρές Μουσιέτι (και βεβαίως του Στίβεν Κινγκ) αναμένεται να προκαλέσει κάμποσες μεταμεσονύχτιες ανατριχίλες. Το «120 χτύποι το λεπτό» θα έρθει στην Αθήνα μαζί με τον σκηνοθέτη του Ρομπέν Καμπιγιό.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ. Οσον αφορά τα αφιερώματα, τα φώτα πέφτουν στους αξέχαστους ήρωες του Τζον Χιούστον («Γεράκι της Μάλτας», «Οι αταίριαστοι», «Η τιμή των Πρίτζι» κ.ά.), αλλά και στο ιδιοσυγκρασιακό σύμπαν της γαλλίδας Κλερ Ντενί, όπου, εκτός άλλων, θα δούμε και το πρόσφατο «Η λιακάδα μέσα μου», που έκανε ντεμπούτο στο Φεστιβάλ των Καννών. Οι ελληνικές μικρού μήκους που συμμετέχουν φέτος στο αντίστοιχο διαγωνιστικό μετρούν τις 44 (χώρια η επιλογή από τις καλύτερες διεθνείς), ενώ το αφιέρωμα με τίτλο «Σινεμά και αναπηρία», που θα πραγματοποιείται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, περιλαμβάνει εκτός από το «Αριστερό μου πόδι» του Τζιμ Σέρινταν, που χάρισε ένα Οσκαρ στον Ντάνιελ Ντέι Λούις, και την ταινία «Το θαύμα της Ανι Σάλιβαν» του Αρθουρ Πεν, σε μια προβολή με ακουστική περιγραφή για τυφλούς.

Κατά τα άλλα, μην ξεχνάμε τη συνεργασία των Νυχτών με το Ethnofest για την προβολή της ταινίας «Οι κυνηγοί του λιονταριού με το τόξο» ή τη συμμετοχή των φιλμ «BLU» και «My entire highschool sinking into the sea» από το Animasyros. Το «Donnie Darko» του Ρίτσαρντ Κέλι επιστρέφει αποκατεστημένο για να γιορτάσει τα δεκαπέντε χρόνια του, ενώ δεν είναι λίγα και τα ντοκιμαντέρ που ρίχνουν τα φώτα σε πτυχές της παγκόσμιας επικαιρότητας αλλά και σε εξέχουσες διεθνείς ή εγχώριες προσωπικότητες: «Η πόλη των φαντασμάτων» (του Μάθιου Χάινεμαν, για μια ομάδα σύρων δημοσιογράφων που αντιστέκεται στο ISIS), το «Νησί της Μήδειας: Οταν η Κάλλας συνάντησε τον Παζολίνι» (του Σέρτζιο Ναΐτσα) και το «Κωνσταντίνος Τζούμας: ηθοποιός εξ ιδιοσυγκρασίας» (του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκοα) είναι μερικά μόνο από αυτά.

INFO: Από τις 20 Σεπτεμβρίου ώς την 1η Οκτωβρίου στις αίθουσες Δαναός, Ιντεάλ, Οπερα, τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πληροφορίες για το πρόγραμμα προβολών στο aiff.gr