Παρουσιάστηκε σήμερα η συλλεκτική σειρά των έξι γραμματοσήμων, που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία – η πρώτη για το 2017 – και εκδόθηκε στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 150 χρόνια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Η σειρά είναι εμπνευσμένη από την περιοδική έκθεση «Οδύσσειες» του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με έξι γραμματόσημα που απεικονίζουν αρχαιότητες και αφηγούνται μέσα από ένα αφαιρετικό και συμβολικό πρίσμα το μακρύ χρονικό του δοκιμαζόμενου ανθρώπου, τον αδιάκοπο αγώνα του να τιθασεύσει τα στοιχεία της φύσης, να δημιουργήσει πολιτείες ευνομούμενες και να αντιπαλέψει τη φθαρτότητα της ύπαρξής του με τη βοήθεια του έρωτα και της δημιουργικής πράξης.

Την κυκλοφορία της πολύτιμης σειράς γραμματοσήμων από τους θησαυρούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, χαιρέτησαν στην εκδήλωση η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Μαρία Βλαζάκη και η πρόεδρος του ΔΣ των ΕΛΤΑ Εφροσύνη Σταυράκη, παρουσία πολλών προσκεκλημένων.

«Το έτος 1900 o Moritz Loewy, αυτοαποκαλούμενος «προφέσορ» (Professor), γνωστός ταχυδακτυλουργός, επενδυτής στο χρηματιστήριο και συλλέκτης καρτών και γραμματοσήμων, είχε ζητήσει να του αποσταλούν στη Νέα Υόρκη καρτ ποστάλ από την Αθήνα.

Ο αποστολέας τού έστειλε ένα ταχυδρομικό δελτάριο με την εικόνα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, εξηγώντας του ότι στην Αθήνα δεν υπάρχουν άλλες κάρτες.

Το 2017, με τη νέα σειρά των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ο ελληνικός πολιτισμός θα ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο», είπε μεταξύ άλλων στον χαιρετσιμό του η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρία Λαγογιάννη.

Τα γραμματόσημα απεικονίζουν:

– Το φιλί: θραύσμα ερυθρόμορφης κύλικας του 6ου π.Χ. αιώνα, από τις επιχώσεις του βράχου της Ακρόπολης. Στο μετάλλιο παριστάνεται, πιθανότατα, ερωτικό ζευγάρι. Διατηρούνται γράμματα γραπτής επιγραφής.

– Ο Οδυσσέας των Αντικυθήρων: άγαλμα από παριανό μάρμαρο από το ναυάγιο των Αντικυθήρων (α΄ μισό του 1ου αι. π.Χ.) στο οποίο παριστάνεται ο Οδυσσέας που ταυτίζεται με βεβαιότητα από τη στερεωμένη στον αριστερό ώμο εξωμίδα και τον πίλο στην κεφαλή.

Ο ώριμος γενειοφόρος άνδρας, κινείται έντονα προς τα εμπρός. Οι περιπέτειες του μυθικού βασιλιά της Ιθάκης αποτέλεσαν το αιώνιο σύμβολο της πολύπαθης πορείας του ανθρώπου μέσα στη ζωή, και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης για όλες τις μορφές τέχνης παγκοσμίως.

– Ο Διαδούμενος: Το άγαλμα γυμνού νέου άνδρα που δένει στο μέτωπό του ταινία, βρέθηκε στην «Οικία του Διαδουμένου» στη Δήλο και χρονολογείται γύρω στο 100 π.Χ. Έχει θεωρηθεί νικητής αθλητής. Το άγαλμα έφερε κάποτε επιχρύσωση. Πρόκειται για υστεροελληνιστικό αντίγραφο ενός χάλκινου αγάλματος που φιλοτέχνησε γύρω στο 420 π.X. ο γλύπτης Πολύκλειτος.

– Ο Ποσειδώνας της Λιβαδόστρας: Χάλκινο αγαλμάτιο Ποσειδώνα που βρέθηκε στη θάλασσα ανατολικά του κόλπου της Λιβαδόστρας Βοιωτίας και χρονολογείται γύρω στο 480 π.Χ..

Τα μάτια ήταν ένθετα από άλλο υλικό. Ο Ποσειδώνας, ως κυρίαρχος των θαλασσών, λατρευόταν κατεξοχήν σε παράλιους τόπους. Στα αριστερά αναγράφεται σε Γραμμική Β’ γραφή το όνομα του θεού, όπως παραδίδεται στις πινακίδες από το μυκηναϊκό ανάκτορο της Πύλου, που χρονολογούνται γύρω στο 1200 π.Χ.

– Αθηναίος Έφηβος: Στην αττική λευκή λήκυθο που βρέθηκε στην Ερέτρια και χρονολογείται γύρω στο 440 π.Χ., εικονίζεται επίσκεψη σε τάφο.

Ο νεκρός έφηβος με χλαμύδα, πέτασο και δόρυ, όρθιος στα αριστερά, αντικρίζει την επιτύμβια στήλη του προς την οποία έρχεται μία γυναικεία μορφή με κάνιστρο γεμάτο στεφάνια προσφορών, για να στολίσει το ταφικό μνημείο

– Η Μυκηναία: Τοιχογραφία από το Θρησκευτικό Κέντρο της ακρόπολης των Μυκηνών, που χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 13ου αι. π.Χ. και εικονίζει γυναικεία θεϊκή μορφή. Η θεά, με την περίτεχνη κόμμωση, το πολυτελές ένδυμα, τα μακιγιαρισμένα χείλη, μάτια και αυτιά, και τα πλούσια κοσμήματα, κοιτάζει χαμογελώντας ευχαριστημένη, το περιδέραιο που κρατά στα χέρια της, προσφορά των λατρευτριών.