Το ρολόι έδειχνε χθες το πρωί σχεδόν 10 όταν πέρασε το κατώφλι της νέας πτέρυγας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Κομψή, μόνη –χωρίς συνοδούς και ατζέντηδες –με σίγουρο βήμα κατευθύνθηκε προς τον χώρο εκδηλώσεων banquet. Εκεί όπου τις τελευταίες ημέρες έχει εγκατασταθεί το επιτελείο της ελληνικής ομάδας που θα συμμετάσχει στην Μπιενάλε της Βενετίας μετατρέποντας τον χώρο σε εργαστήριο όπου συντελείται ένα πείραμα από μια διεθνή επιστημονική ομάδα.

Και εκείνη, η Σαρλότ Ράμπλινγκ, βρέθηκε εκεί ως η πρωταγωνίστρια του «Εργαστηρίου διλημμάτων», όπως τιτλοφορείται το έργο του Γιώργου Δρίβα, με το οποίο θα εκπροσωπηθεί η Ελλάδα στη μεγαλύτερη εικαστική διοργάνωση του πλανήτη, υπό την επιμέλεια του διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστη Ανδρεαδάκη. «Η υπόθεση σχετίζεται με ένα υποτιθέμενο επιστημονικό πείραμα που έγινε πριν από μερικές δεκαετίες στο εξωτερικό με επικεφαλής έλληνα γιατρό. Το πολυεθνικό εργαστήριο παρακολούθησε και κάποιος σκηνοθέτης που άφησε πίσω του μισοτελειωμένες ταινίες» είχε αποκαλύψει αποκλειστικά στα «Πρόσωπα» (18/2/2017) ο Γιώργος Δρίβας, για την ιστορία που είναι εμπνευσμένη από τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου περιγράφοντας το έργο του ως εξής: «Δεν είναι μια τυπική εικαστική εγκατάσταση, ούτε μια ταινία, ούτε ένα ντοκιμαντέρ, ούτε βίντεο αρτ. Είναι όλα αυτά μαζί. Και θέτει το ερώτημα πώς μπορούμε να αφηγηθούμε μια ιστορία με κινούμενες εικόνες, αλλά με εντελώς διαφορετικό τρόπο».

«Αναζητούσαμε μια ξένη ηθοποιό για τα γυρίσματα, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα πολυεθνικό εργαστήριο, και μέσω του ατζέντη της αποφασίσαμε να της απευθυνθούμε», λέει σε ένα διάλειμμα από τα γυρίσματα που κράτησαν ώς αργά χθες το βράδυ, καθώς η βρετανίδα ηθοποιός έπρεπε να φύγει σήμερα από την Αθήνα. «Οταν διάβασε το σενάριο ενθουσιάστηκε και θέλησε να αποτελέσει μέλος του καστ, ενώ την ενδιέφερε πολύ και το γεγονός ότι το έργο επρόκειτο να προβληθεί στην Μπιενάλε. Το θεώρησε πρόκληση και αγαπά τις προκλήσεις».

Αφού η 71χρονη ηθοποιός με τις 26 διεθνείς διακρίσεις είπε το «ναι», το επόμενο δύσκολο βήμα ήταν να βρεθεί κενό στο πρόγραμμά της. Και τελικά κατάφερε να έρθει την Καθαρή Δευτέρα και να αφιερωθεί στις πρόβες, ώστε χθες να πραγματοποιηθεί το γύρισμα που την αφορά, καθώς «δεν είναι παρούσα σε όλο το έργο, αλλά μόνο στην κεντρική σκηνή. Την τελευταία, που είναι και η πλέον δραματική και καταλυτική» εξηγεί ο επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής Ορέστης Ανδρεαδάκης. Και διευκρινίζει ότι το έργο του Γιώργου Δρίβα θα αποτελείται από πέντε έως επτά οθόνες στις οποίες θα παρουσιάζονται «τα αποσπάσματα ενός χαμένου ντοκιμαντέρ που βρέθηκε τυχαία πριν από έναν χρόνο στο Μπουένος Αϊρες, στο Μουσείο Κινηματογράφου της Αργεντινής και συνοδεύεται από σκηνές μιας ταινίας η οποία ξαναγυρίζεται σήμερα». Ολες αυτές οι οθόνες στις οποίες οι διαδοχικές προβολές θα διαρκούν περίπου δύο λεπτά η καθεμία, θα είναι στημένες σε έναν μεγάλο σκοτεινό λαβύρινθο δύο επιπέδων, απαιτώντας από τον επισκέπτη συνολικά μια 25λεπτή διαδρομή.

Ο τρίτος σκόπελος για την ελληνική ομάδα ήταν οικονομικής φύσεως. Διότι μπορεί η Σαρλότ Ράμπλινγκ να επιθυμούσε να ακολουθήσει τις σκηνοθετικές οδηγίες του πολυβραβευμένου εικαστικού με τη χαρακτηριστική αφαιρετική γλώσσα που συνδυάζει στη δουλειά του τον κινηματογράφο με τη φωτογραφία. Και μπορεί να βρήκε έστω και μιάμιση μέρα ελεύθερη στο πρόγραμμά της για να έρθει ακόμη μια φορά στην Αθήνα, την οποία έχει επισκεφθεί όχι μόνο για να απαγγείλει Καβάφη, αλλά και για τα γυρίσματα της ταινίας «Σημάδια και Θαύματα» σε σκηνοθεσία του Τζόναθεν Νόσιτερ.

ΑΦΙΛΟΚΕΡΔΩΣ. Αρκούσε όμως ο προϋπολογισμός των 200.000 ευρώ που έχει στα χέρια της η ελληνική αποστολή με φορέα υλοποίησης το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης για να ανταποκριθεί στο κασέ μιας ηθοποιού του διαμετρήματός της; Οταν οι συντελεστές της ανέφεραν ότι έχουν στη διάθεσή τους λίγα χρήματα, εκείνη δέχτηκε να ερμηνεύσει τον ρόλο της αφιλοκερδώς.

Χωρίς κανένα εμπόδιο πλέον η ηθοποιός φόρεσε τα αυθεντικά βίνταζ ρούχα της δεκαετίας του 1960 που εντόπισε σε βεστιάρια η Εύα Νάθενα, πήρε θέση στο σκηνικό που έστησε ο Ηλίας Λεδάκης και κατάφερε να εντυπωσιάσει όχι μόνο τον Γιώργο Δρίβα και τον διευθυντή φωτογραφίας Κλαούντιο Μπολιβάρ, αλλά και τους έλληνες συνάδελφους της που συμμετέχουν στην παραγωγή την οποία εκτελεί η Φένια Κοσοβίτσα: τον Γιώργο Κοτανίδη –ο οποίος κρατά τον ρόλο του επικεφαλής του πειράματος –την Κόρα Καρβούνη, τον Πολύδωρο Βογιατζή, τη Ρένα Κυπριώτη, τον Γιάννη Καλοφωλιά. «Είναι απίστευτη επαγγελματίας. Δυσκολεύεται να το πιστέψει κάποιος. Ξέρει τι κάνει, πώς πρέπει να σταθεί απέναντι στον φακό. Μας άφησε όλους άφωνους» λέει ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος επισημαίνει ότι παρών στο «Εργαστήριο Διλημμάτων» θα είναι και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος.

Η Σαρλότ Ράμπλινγκ μπορεί σήμερα να εγκαταλείπει τα καθ’ ημάς, ωστόσο τα γυρίσματα στο Μέγαρο Μουσικής θα ολοκληρωθούν σε δέκα μέρες κι ύστερα θα πιάσει δουλειά ο Χρήστος Γάκης για να μοντάρει το υλικό, ώστε η ελληνική συμμετοχή να είναι καθ’ όλα έτοιμη για την 10η Μαΐου, ημέρα που αρχίζουν τα previews στη Βενετία.

INFO

Το «Εργαστήριο διλημμάτων» θα φιλοξενηθεί στο ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε της Βενετίας, η οποία εγκαινιάζεται στις 13 Μαΐου και θα διαρκέσει έως 26 Νοεμβρίου