Εκεί που όλοι νόμιζαν πως η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει τελειώσει, η απόφαση κατά της Apple την ξαναβάζει δυναμικά στο παιχνίδι.

«Δαγκώνοντας το μήλο» της Apple, το ευρωπαϊκό μπλοκ πήγε εκεί όπου φοβούνται να πάνε οι ΗΠΑ και έδειξε πως έχει ακόμη δύναμη όταν πρόκειται να αντιπαρατεθεί σε εταιρικούς γίγαντες.

Υπάρχουν όμως και άλλες αναγνώσεις της επιβολής προστίμου στον αμερικανικό κολοσσό. Κατ’ αρχάς, αποτελεί καμπανάκι προς τη Βρετανία ότι η ΕΕ μπορεί εύκολα να προασπίσει τους κανόνες πρόσβασης στα 500 εκατ. των καταναλωτών της. Ενόψει και των διαπραγματεύσεων για το Brexit, η ΕΕ στέλνει προειδοποιητικό μήνυμα στο Λονδίνο σχετικά με τον ρόλο που θα μπορεί να παίξει στην ενιαία αγορά. Πόσω μάλλον όταν το τελευταίο ζητά για το χρηματοπιστωτικό του σύστημα να διατηρήσει τα σημερινά προνόμια πρόσβασης στην κοινή αγορά, ακόμη και τη μετά Brexit εποχή.

Ωστόσο, υπάρχει και άλλη ανάγνωση με αντίστροφο αποτέλεσμα. Το πρόστιμο στην Apple θα μπορούσε να λειτουργήσει ως δώρο για τη Βρετανία μετά την έξοδό της από την ΕΕ.

Υποχρεώνοντας την Apple να πληρώσει 13 δισ. ευρώ στην Ιρλανδία για διαφυγόντες φόρους, παρέχεται μοναδική ευκαιρία στη Βρετανία να επαναπροσδιοριστεί ως φορολογικός παράδεισος των πολυεθνικών μετά το Brexit.

«Οταν η Βρετανία αποχωρήσει από την ΕΕ, οι ευρωπαϊκοί κανόνες δεν θα είναι πλέον δεσμευτικοί και είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις» δηλώνει ο Γιώργος Πετρόπουλος, ερευνητής στο ινστιτούτο Bruegel που έχει την έδρα του στις Βρυξέλλες. «Αραγε, θα δούμε επιχειρήσεις να μετακομίζουν από την Ιρλανδία στη Βρετανία, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα έχει εξουσία να τους επιβάλει πρόστιμα;» αναρωτιέται.

Καθώς οι Βρυξέλλες δοκιμάζουν τη δύναμή τους, η Βρετανία πασχίζει να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα συμμετέχει στην κοινή αγορά ως αουτσάιντερ. Παρότι η ΕΕ των 28 δεν συμφωνεί σε πολλά πράγματα, από τους προϋπολογισμούς έως το Μεταναστευτικό, τα εκτελεστικά της όργανα ωστόσο είναι απολύτως αντίθετα στον αθέμιτο ανταγωνισμό.

Τα παραδείγματα είναι αρκετά. Από τις μάχες της δεκαετίας του 1990 εναντίον της Microsoft, που κερδήθηκαν, έως τον σημερινό πόλεμο κατά της Google και της Apple. Κι ας είναι η αγορά της Ευρώπης η τρίτη μεγαλύτερη για την Apple μετά τις ΗΠΑ και την Κίνα. © Bloomberg News