Διακόσια εβδομήντα εκατομμύρια ευρώ είναι το ύψος του προϋπολογισμού στην πρώτη δράση για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων που εντάσσεται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020.

Όπως τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Τσιρώνης στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση νέων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, για τα προγράμματα που σχετίζονται με την ποιότητα ζωής και προστασία του περιβάλλοντος, το υπουργείο προχωράει στην υλοποίηση ενός νέου στρατηγικού σχεδίου για τη διαχείριση των απορριμμάτων με διαφορετικές αρχές και πυλώνες, από ό,τι στο παρελθόν.

«Ο νέος σχεδιασμός είναι εντάσεως εργασίας και δεν δίνει έμφαση σε βαριές υποδομές, όπως στο παρελθόν. Επίσης, δίνει έμφαση στις πολιτικές ανακύκλωσης», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός και προσέθεσε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει υποβάλει ένα εθνικό σχέδιο στην ΕΕ, έχοντας λάβει τα συγχαρητήριά της και, για πρώτη φορά, όπως είπε, συνάδει με τους κοινοτικούς στόχους.

Σύμφωνα με τον κ. Τσιρώνη, ο νέος περιφερειακός σχεδιασμός δεν θα ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ από τα 3 δισ. ευρώ που ήταν ο προϋπολογισμός του προηγούμενου, βάσει και των υπερτιμολογήσεων που είχαν γίνει από τις περιφέρειες, για να λάβουν και τα σχετικά κονδύλια.

Όπως είπε ο ίδιος, για τη διαχείριση των 5 εκατομμυρίων τόνων που παράγει η χώρα είχαν προταθεί, βάσει του προηγούμενου σχεδιασμού, προτάσεις έργων που κατά 50% ήταν βασισμένες στη χρήση παλιάς τεχνολογίας και, μάλιστα, σημείωσε ότι αυτές οι προτάσεις καταλάμβαναν το 83% της κοινοτικής χρηματοδότησης, σε αντίθεση με το 17% που ήταν οι προτάσεις έργων με χρήση νέας τεχνολογίας.

«Εμείς πάμε με τέτοιο τρόπο, ώστε το 50% του σχεδιασμού να αφορά ήπιες υποδομές στη διαχείριση των απορριμμάτων», όπως.

Ο κ. Τσιρώνης αναφέρθηκε και στη συμμετοχή ιδιωτών σε αυτή την επιχειρηματική δράση, κάτι που συνάδει με τους κοινοτικούς κανόνες. «Καταφθάνουν προτάσεις στο υπουργείο που προβλέπουν ιδιωτική χρηματοδότηση σε έργα διαχείρισης απορριμμάτων και δεν ζητούν ούτε ένα ευρώ κρατικό χρήμα», επισήμανε. Σημείωσε δε ότι είναι επιτεύξιμος ο στόχος της εξοικονόμησης από τη διαχείριση απορριμμάτων μέχρι και 2 δισ. ευρώ.

Μάλιστα, σημείωσε ότι, στο πλαίσιο προγραμμάτων για την κοινωνική οικονομία, θα μπουν δράσεις που θα στηρίζουν επιχειρηματικές προσπάθειες για διαλογή απορριμμάτων στην πηγή που μπορούν να διασφαλίσουν νέες μόνιμες θέσεις εργασίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ακόμη ότι προχωράει, για πρώτη φορά, σε συνεργασία με την περιφέρεια και με ιδιωτικά κεφάλαια, η προώθηση ολοκληρωμένων λύσεων για τον Ασωπό.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος θα δώσει πόρους 30 εκατ. ευρώ για έργα εξυγίανσης και εμπλουτισμού του υδροφορέα, δημιουργία ΧΥΤΕΑ (απαραίτητο έργο για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων) και δημιουργία φορέα διαχείρισης επιχειρηματικού πάρκου.

Οι οδικοί άξονες

Τη δέσμευση ότι μέχρι το Μάρτιο του 2017 θα έχουν ολοκληρωθεί οι οδικοί άξονες εξέφρασε ο υφυπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης παρουσίαζοντας τα νέα προγράμματα ΕΣΠΑ των επόμενων μηνών.

Ο υφυπουργός είπε: «εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση και την επιτάχυνση έργων για να γίνει η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων, ώστε να μην μας ζητηθεί να επιστρέψουμε κονδύλια που έχουμε λάβει από την ΕΕ. Το εγχείρημα προχωράει θετικά και ως προς την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου και ως προς τις αποζημιώσεις που καταβάλλονται στις κατασκευαστικές εταιρείες».

Ο ίδιος σημείωσε ότι έχουν γίνει κινήσεις με τη σύσταση Ειδικής Διυπουργικής Επιτροπής, με την αρχαιολογία και τους παραχωρησιούχους ώστε τα έργα να ολοκληρωθούν εντός του χρονοδιαγράμματος ενώ τόνισε ότι η διερεύνηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για σύσταση καρτέλ στις κατασκευαστικές δεν επηρεάζει την εξέλιξη των έργων.