Έπειτα από θύελλα αντιδράσεων, το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να σταματήσει την παρουσίαση της παράστασης «Ισορροπία του Nash». Οι αντιδράσεις προκλήθηκαν επειδή στην παράσταση περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το βιβλίο του καταδικασμένου τρομοκράτη της «17 Νοέμβρη», Σάββα Ξηρού.

«… θεωρούμε ότι η συνέχιση της παράστασης θα καλλιεργήσει τη στρεβλή εντύπωση ότι το Εθνικό Θέατρο, αντί να προβάλει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και το γόνιμο προβληματισμό, στηρίζει εγκληματίες για πάντα καταδικασμένους στη συνείδηση του ελληνικού λαού», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Εθνικό Θέατρο.

Συγκεκριμένα, η παράσταση της Πηγής Δημητρακοπούλου, η οποία παιζόταν στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις γιατί το σενάριο του έργου εκτός από τους «Δίκαιους» του Καμύ, βασιζόταν στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού «Η Μέρα Εκείνη – 1.560 ώρες στην εντατική – Μια μαρτυρία για το δικό μας Γκουαντάναμο».

Η αμερικάνικη πρεσβεία στην Αθήνα αντέδρασε έντονα για την επιλογή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού να ανεβάσει τη συγκεκριμένη παράσταση.

Με ανακοίνωση που εξέδωσε εξέφρασε την έντονη ενόχλησή της, σημειώνοντας: «ενώ η τέχνη δεν θα έπρεπε να λογοκρίνεται, συμφωνούμε με το κίνημα “Ως Εδώ” και θέτουμε το ερώτημα για το κατά πόσον θα έπρεπε το Δημόσιο να χρηματοδοτεί την τέχνη ενός τρομοκράτη».

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός πρέσβης Ντέιβιντ Πιρς ανέφερε: «Η Ομάδα Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας “Ως Εδώ” αμφισβητεί τη χρησιμότητα της δημόσιας χρηματοδότησης, προκειμένου το Εθνικό Θέατρο να ανεβάσει παράσταση η οποία βασίζεται σε μέρος βιβλίου του τρομοκράτη της “17 Νοέμβρη”».

Σε ανακοίνωσή του, ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, σημειώνει για το θέμα: «Εκτός από πολιτικοί είμαστε και άνθρωποι. Προσωπικά, έχω βιώσει, μέσα στην ίδια μου την οικογένεια, τι σημαίνει να σου σκοτώνουν, άνανδροι δολοφόνοι, έναν άνθρωπο που αγαπάς με όλη σου την καρδιά.

Και τούτη την ώρα νοιώθω έντονη την ανάγκη να πω, ότι η επιλογή του Εθνικού Θεάτρου να ανεβάσει – με χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου – παράσταση, βασισμένη και σε κείμενα του ισοβίτη τρομοκράτη Ξηρού, αποτελεί προσπάθεια δημιουργίας κλίματος συμπάθειας προς το δολοφόνο και προσβολή στη μνήμη των θυμάτων της τρομοκρατικής οργάνωσης “17 Νοέμβρη”.

Αναφαίρετη αρχή της Δημοκρατίας το δικαίωμα στην έκφραση, αναφαίρετο δικαίωμα όλων μας, να κρίνουμε τον τρόπο έκφρασης του κεντρικού πολιτιστικού θεσμού της χώρας».

Σε ανακοίνωσή της, η Ομάδα Συγγενών Θυμάτων Τρομοκρατίας ανέφερε: «η Εθνική Σκηνή – έστω και στη χρηματοδοτούμενη από δημόσιους πόρους πειραματική της εκδοχή – δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κ. Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο.

Την απελευθέρωσή του όχι μόνον από τη φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του».

Ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού

«Για την πολιτιστική ζωή της χώρας, είναι θλιβερό και ανησυχητικό το γεγονός πως το Εθνικό Θέατρο, στο κλίμα που δημιουργήθηκε, βρέθηκε αντιμέτωπο με τέτοιου είδους απειλές, ώστε εντέλει υποχρεώθηκε να κατεβάσει το επίμαχο έργο πριν από την προγραμματισμένη λήξη των παραστάσεων», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το γραφείο του υπουργού Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, στον απόηχο της ακύρωσης των παραστάσεων.

Η ανακοίνωση

«Η κοινωνική ευαισθησία σχετικά με το ζήτημα της βίαιης και δολοφονικής δράσης ένοπλων ομάδων είναι δικαίως μεγάλη. Συμμεριζόμαστε αυτή την ευαισθησία και συμπαραστεκόμαστε πλήρως στους οικείους των θυμάτων.

Η ίδια αυτή η κοινωνική ευαισθησία όσο και η μνήμη των θυμάτων προσβάλλονται από τις τυφλές αντιδράσεις απέναντι σε μια θεατρική παράσταση. Αυτές οι αντιδράσεις, που δεν ασχολούνται με το συγκεκριμένο περιεχόμενο ή τους σκοπούς μιας παράστασης, καθιστούν αδύνατη κάθε νηφάλια αποτίμηση του καλλιτεχνικού έργου και κάθε ουσιαστική δημόσια συζήτηση τόσο για τη μνήμη των θυμάτων όσο και για το φαινόμενο της ανεξέλεγκτης βίας.

Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δεν έχει καμία αρμοδιότητα ούτε την πρόθεση να παρεμβαίνει στο ρεπερτόριο των δημόσιων θεατρικών σκηνών. Όμως, δεν μπορεί παρά να σημειώσει ότι, για την πολιτιστική ζωή της χώρας, είναι θλιβερό και ανησυχητικό το γεγονός πως το Εθνικό Θέατρο, στο κλίμα που δημιουργήθηκε, βρέθηκε αντιμέτωπο με τέτοιου είδους απειλές, ώστε εντέλει υποχρεώθηκε να κατεβάσει το επίμαχο έργο πριν από την προγραμματισμένη λήξη των παραστάσεων».