Τι κι αν οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα έχουν επιστρέψει σε επίπεδα 2009. Εντούτοις η κατανάλωση βενζινών και ντίζελ συνεχίζει να υποχωρεί, καταρρίπτοντας το θεώρημα πως «όταν πέφτουν οι τιμές των καυσίμων, οι πωλήσεις τους αυξάνονται».

Διαψεύδοντας τις προσδοκίες πως η βουτιά των τιμών θα ενισχύσει τη ζήτηση, οι πωλήσεις καυσίμων υποχωρούν έναντι των περυσινών επιπέδων, απόδειξη ότι συνεχίζεται η αρνητική τάση που ξεκίνησε μετά τα capital controls και ενισχύθηκε από τη φθινοπωρινή φορο-επιδρομή.

Προς επίρρωσιν των παραπάνω, τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών δείχνουν ότι στο δεκάμηνο (Ιανουάριος-Οκτώβριος), η κατανάλωση έκλεισε στο -6% για τις βενζίνες και στο -2% για το ντίζελ κίνησης συγκριτικά με το ίδιο διάστημα πέρυσι.

Διόλου ασήμαντη μείωση ειδικά στις βενζίνες. Διότι αν υποθέσουμε ότι η πτώση 6% διατηρείται ως το τέλος του έτους, τότε μεταφράζεται σε 151.000 λιγότερους τόνους βενζίνης από πέρυσι, οπότε και πωλήθηκαν στη χώρα 2,55 εκατ. τόνοι.

Αυξημένη κίνηση

Το περίεργο είναι ότι το τελευταίο διάστημα, ειδικά από το Σεπτέμβριο και μετά, καταγράφεται αυξημένη κίνηση αυτοκινήτων στους δρόμους της Αθήνας, ακόμα και εικόνες μποτιλιαρίσματος, που παραπέμπουν σε παλαιότερες εποχές.

Πράγματι μπορεί σε κεντρικές αρτηρίες σαν την Κηφισίας η κυκλοφορία να μην έχει επηρεαστεί, δεν ισχύει ωστόσο το ίδιο στις εθνικές οδούς. Εκεί οι μετακινήσεις και μαζί τους και η κατανάλωση καυσίμων, έχουν συρρικνωθεί, καθώς οι παραγγελίες έχουν μειωθεί και μαζί τους και τα δρομολόγια των μεταφορικών.

Το πλήγμα στο χώρο αυτό είναι αισθητά μεγαλύτερο του οικιακού. Στον επαγγελματικό τομέα, η μείωση πωλήσεων σε ντίζελ κίνησης είναι άνω του 20% συγκριτικά με την ίδια εποχή πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία των εταιρειών εμπορίας καυσίμων

Αυτό που στην ουσία συμβαίνει εδώ και μερικούς μήνες είναι η αναστροφή των θετικών τάσεων για ζήτηση καυσίμων που υπήρχαν μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2015. Μέχρι τότε, υποβοηθούμενη και από τη μείωση των τιμών στα καύσιμα, η ελεύθερη πτώση της κίνησης οχημάτων στην Αθήνα κατά το 2012 και το 2013 είχε ανακοπεί, η κατάσταση φαινόταν να σταθεροποιείται, ενώ καταγράφονταν και ορισμένα αχνά σημάδια ανόδου.

Τα capital controls ανέκοψαν την τάση αυτή, όπως είχε ήδη διαφανεί από τα στοιχεία οκταμήνου. Το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου είχε κλείσει στο -3% για τις βενζίνες και στο -1% για το ντίζελ κίνησης.

Τώρα, η εικόνα μαρτυρά επιδείνωση, παρ’ ότι οι τιμές στα καύσιμα είναι αισθητά χαμηλότερες από πέρυσι.

Η αμόλυβδη

Χαρακτηριστικό είναι πως η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται φθηνότερα κατά 12%. Από 1,59 ευρώ πέρυσι, κοστίζει φέτος 1,40 ευρώ το λίτρο. Το ντίζελ κίνησης πωλείται χαμηλότερα κατά 19% έναντι του 2014. Από 1,37 ευρώ, στοιχίζει 1,11 ευρώ το λίτρο. Το πετρέλαιο θέρμανσης διανέμεται προς 83 λεπτά έναντι 1,049 ευρώ το λίτρο πέρυσι, δηλαδή 21% χαμηλότερα. Οσο για τη τιμή στο υγραέριο κίνησης (autogas) έχει πέσει κατά 15%. Από 82,4 λεπτά πέρυσι, φέτος διατίθεται προς 70 λεπτά το λίτρο.

Κύκλοι της αγοράς καυσίμων εκτιμούν ότι η εικόνα θα επιδεινωθεί περαιτέρω όταν μπει στο ισοζύγιο και το πετρέλαιο θέρμανσης, η ζήτηση για το οποίο από τις 15 Οκτωβρίου έως σήμερα, είναι εξαιρετικά υποτονική εξαιτίας των καλών καιρικών συνθηκών.

Με άλλα λόγια ακόμη θεώρημα, ότι “όταν πέφτει η τιμή των καυσίμων, αυξάνεται η κατανάλωση”, καταρρίπτεται στην Ελλάδα της ύφεσης. Αν δεν αρθεί η αβεβαιότητα στην οικονομία, η ζήτηση δεν πρόκειται να αυξηθεί ακόμη και αν η βενζίνη πέσει κάτω από τα 1,20 ευρώ.