Ο επικεφαλής της αμερικανικής θυγατρικής της Volkswagen, Μάικλ Χόρν, επέρριψε την Πέμπτη την ευθύνη για την τοποθέτηση συστήματος αναστολής των ρύπων στα αυτοκίνητα της εταιρείας, που δημοσιοποιήθηκε μετά από έρευνα αμερικανών καθηγητών, στους μηχανικούς λογισμικού της εταιρείας, επιμένοντας ότι οι διευθυντές του ομίλου στην Γερμανία και τις ΗΠΑ δεν είχαν γνώση του θέματος.

Καταθέτοντας σε ειδική επιτροπή στην Βουλή των Αντιπροσώπων των Ηνωμένων Πολιτειών, ο Χορν είπε ότι «ήταν μερικοί μηχανικοί λογισμικού που έβαλαν [το σύστημα], για κάποιο λόγο», ενώ εξήγησε ότι η μέθοδος ελέγχου των εκπομπών διαφέρει μεταξύ ΗΠΑ και Ευρώπης λόγω των διαφορετικών επιτρεπτών ορίων ρύπων.

Το σύστημα άρχισε να χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα Volkswagen που κινούνται με ντίζελ από το 2009. Την άνοιξη του 2014 είχε περιέλθει σε γνώση της Volkswagen ανεξάρτητη έκθεση που έδειχνε ότι δύο από τα μοντέλα των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων της έδειχναν παρατυπίες στην εκπομπή των ρύπων, αλλά έλεγε σε αμερικανικές εποπτικές αρχές ότι τα στοιχεία που έδειχναν αυξημένες εκπομπές σχετίζονταν με τεχνικά προβλήματα που είχαν να κάνουν με τους ελέγχους.

Ο Χόρν είπε ότι η εταιρεία ειδοποίησε τις αμερικανικές αρχές πως χρησιμοποιούσε συστήματα αναστολής ελέγχου των εκπομπών στις 3 Σεπτεμβρίου φέτος (2015), και ότι πριν από αυτό ο ίδιος δεν είχε ιδέα τί ήταν αυτά τα συστήματα. Ο αξιωματούχος ζήτησε συγγνώμη και υποσχέθηκε να συνεργαστεί με την επιτροπή, αλλά δεν προσέφερε νέες πληροφορίες.

Αυτό δεν εμπόδισε τους βουλευτές να εξαπολύσουν δριμεία κριτική εναντίον του και εναντίον της εποπτεύουσας αρχής των ΗΠΑ.

Και κατά της εποπτικής αρχής

Ο βουλευτής Κρις Κόλλινς (Ρεπουμπλικανός, Νέα Υόρκη), απέρριψε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς του Χορν ότι η χρήση των συστημάτων αναστολής δεν αποτελούσε απόφαση της ηγεσίας της εταιρείας. Μιλώντας για την τοποθέτηση του συστήματος που χρησιμοποίησε η εταιρεία, είπε: «Είτε ολόκληρη η εταιρεία σας είναι ανίκανη όσον αφορά τη δημιουργία δικής της πατέντας – πράγμα που δεν πιστεύω ούτε για δευτερόλεπτο – είτε είναι συνεργοί σε ανώτατα κλιμάκια σε μια τεράστια συγκάλυψη που συνεχίζεται και σήμερα».

Ο βουλευτής Μάικλ Μπέρτζες (Ρεπουμπλικανός, Τέξας), άσκησε σφοδρή κριτική στον αντιπρόσωπο της εποπτικής αρχής, της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA), σημειώνοντας ότι η υπηρεσία, με ετήσιο προϋπολογισμό 100 εκατομμυρίων δολαρίων (όπως επιβεβαίωσε ο αντιπρόσωπός της), δεν κατάφερε να ανακαλύψει την παρατυπία που βρήκε μια πανεπιστημιακή μελέτη με προϋπολογισμό λιγότερο από 70.000 δολάρια.

Σε απάντηση, ο Κρίστοφερ Γκράντλερ είπε, «Δεν θα επιρρίψω την ευθύνη για το γεγονός ότι μας διέφυγε η παρανομία στον προϋπολογισμό μας», είπε, προσθέτοντας ότι «πιστεύω ότι κάνουμε πολύ καλή δουλειά στο να θέτουμε προτεραιότητες».

Στο μεταξύ, η πολιτεία του Τέξας μήνυσε την εταιρεία για ψευδή διαφήμιση αυτοκινήτων με υποτιθέμενη καθαρή τεχνολογία.

Στην Γερμανία, ο όμιλος έθεσε την Πέμπτη σε διαθεσιμότητα 10 ανώτατους αξιωματούχους, μεταξύ των οποίων και τους τρεις ανώτερους μηχανικούς, ως μέρος μιας εσωτερικής έρευνας.