Φωτιά που διαρκώς φουντώνει ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού και το συνδικαλιστικό όργανο των αρχαιοφυλάκων (την Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων) άναψαν τα μπλουζάκια πόλο που καλούνται να φορέσουν οι τελευταίοι σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας. Πέτρα του σκανδάλου είναι το λευκό μπλουζάκι με το μπλε – μαύρο τετράγωνο στο στήθος και τη δίγλωσση επιγραφή (ελληνικά – αγγλικά) «Υπουργείο Πολιτισμού» που σχεδίασε ο γραφίστας, τυπογραφικός σχεδιαστής και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων Γιάννης Καρλόπουλος. «Το μαύρο τετράγωνο είναι ένα αρχετυπικό σύμβολο, έντονο και σοβαρό» εξηγεί ο δημιουργός της μπλούζας που είχε εγκριθεί από τον απελθόντα αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη και έτυχε ευνοϊκών σχολίων και από τη νυν αναπληρώτρια υπουργό Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα, που συμφώνησε να προχωρήσει η παραγωγή τους.

Οι αρχαιοφύλακες, όπως παραδέχεται στο «Νσυν» ο πρόεδρός τους Γιάννης Μαυρικόπουλος, είχαν συμφωνήσει στην αρχή του καλοκαιριού να αποδεχθούν την ομοιόμορφη ενδυμασία, παρά την κατά καιρούς σθεναρή αντίσταση του κλάδου στην καθιέρωση στολής. Ωστόσο, η καθυστέρηση που προέκυψε στην παραγγελία των 2.100 πόλο (τρεις ανά εργαζόμενο) αποτέλεσε την αφορμή για την αντίδρασή τους μέσω ανακοίνωσης το απόγευμα της Τετάρτης, κάνοντας λόγο για λάθος χρονική στιγμή, καθώς βρισκόμαστε στο τέλος της καλοκαιρινής περιόδου και για ρούχα που θα παραμείνουν στις αποθήκες.

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ. Η αντίδραση του ΥΠΠΟ ήρθε χθες το πρωί, επίσης μέσω ανακοίνωσης, όπου επισημαινόταν η αναγκαιότητα ομοιόμορφης εμφάνισης των φυλάκων καθώς πρόκειται για «θέμα πολιτισμού, αισθητικής και ασφάλειας των χιλιάδων ανθρώπων που καθημερινά βρίσκονται για πολλές ώρες στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία μας».

«Δεν υπήρχε κωδικός ιματισμού κι έπρεπε να γίνει αναδιαμόρφωση στον προϋπολογισμό, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη» εξηγεί τους λόγους της καθυστέρησης η πρόεδρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων Ασπασία Λούβη, που έχει αναλάβει την παραγωγή της επίμαχης ενδυμασίας κατόπιν διαγωνισμού και με κόστος 17.667,72 ευρώ.

«Βασικός μας στόχος είναι να βελτιωθεί η εικόνα που εισπράττει ο επισκέπτης στην Ακρόπολη, η οποία δέχεται και τη μεγαλύτερη τουριστική κίνηση» συνεχίζει η Ασπασία Λούβη, επισημαίνοντας ότι οι καιρικές συνθήκες στην Αθήνα επιτρέπουν τη χρήση των συγκεκριμένων ρούχων ώς το τέλος Οκτωβρίου.

ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΦΥΛΑΚΕΣ. «Είναι εκτός λογικής η προμήθεια τη δεδομένη χρονική στιγμή. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μια τζάμπα δαπάνη» είναι η απάντηση του Γιάννη Μαυρικόπουλου. «Πολλά από τα μπλουζάκια θα διανεμηθούν σε έκτακτους υπαλλήλους οι οποίοι θα φύγουν από την υπηρεσία στο τέλος Οκτωβρίου. Θα τα φορέσουν δηλαδή για ενάμιση μήνα, καθώς δεν πρόκειται να τα παραλάβουμε πριν περάσουν δέκα ημέρες».
Κι ίσως η κόντρα να σταματούσε εκεί και να θεωρούνταν ως μια προσπάθεια των αρχαιοφυλάκων να συνεχίσουν την αντίσταση στην επικείμενη, έστω και πιλοτική, χρήση ομοιόμορφης αμφίεσης εκμεταλλευόμενοι την αναταραχή της προεκλογικής περιόδου. Αν δεν ερχόταν η επόμενη ανακοίνωση εκ μέρους τους δέκα μόλις λεπτά μετά τη δημοσιοποίηση εκείνης του ΥΠΠΟ. Ανακοίνωση με την οποία η ΠΕΥΦΑ κάνει σφοδρότατη επίθεση κατά της υπηρεσιακής υπουργού Πολιτισμού εκφράζοντας την απογοήτευσή της για την επιλογή της στη θέση της υπουργού.

Επισημαίνει μάλιστα ότι «επί των ημερών της συνέβη το πολύ δυσάρεστο γεγονός της κλοπής των πινάκων, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει ούτε διαλευκανθεί η υπόθεση αλλά δυστυχώς ούτε και να έχουν αποδοθεί». Παραθέτει επίσης απόσπασμα από το πόρισμα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή με αφορμή την κλοπή τριών έργων, σύμφωνα με το οποίο κρινόταν ότι το σύστημα της Εθνικής Πινακοθήκης, την οποία διευθύνει η κυρία Λαμπράκη – Πλάκα, δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις ασφαλείας.

Επισημαίνει παράλληλα ότι οι εργαζόμενοι στη φύλαξη της Πινακοθήκης αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις αμοιβές τους τις Κυριακές και τις αργίες.

Αν και οι δύο πλευρές αποσυνδέουν την τελευταία αυτή επιθετική ανακοίνωση από το γεγονός ότι το ΥΠΠΟ εμμένει στη θέση του να φορεθούν αμέσως τα μπλουζάκια, είναι εντυπωσιακή η σύμπτωση της δημοσιοποίησης της θέσης της ΠΕΥΦΑ για την υπουργοποίηση της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης έξι ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της και αφού είχε προηγηθεί η ανταλλαγή ανακοινώσεων για το θέμα της εμφάνισης των φυλάκων.