Η πρώτη ιδιωτικοποίηση επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είναι γεγονός. Χωρίς καμία αλλαγή στους όρους, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) άναψε παραμονές Δεκαπενταύγουστου το πράσινο φως προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία υπό τη γερμανική Fraport.

Παρά τις αρχικές εξαγγελίες της κυβέρνησης για ακύρωση του διαγωνισμού, τις δηλώσεις που ακολούθησαν για αλλαγές στους όρους του με συμμετοχή σε αυτό του Δημοσίου ή των Δήμων, τελικά το ΚΥΣΟΙΠ ενέκρινε σε συνεδρίασή του στις 13 Αυγούστου τα όσα είχε αρχικώς συμφωνήσει η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

Την απόφαση που δημοσιεύτηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.

Τα 14 συνολικά αεροδρόμια είναι αυτά της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.

Η παραχώρηση στη Fraport αφορά διάστημα 40 ετών, και η προσφορά που είχε καταθέσει στο διαγωνισμό η κοινοπραξία ήταν η μεγαλύτερη. Προβλέπει καταβολή εφάπαξ τιμήματος 1,23 δισ. ευρώ συν πληρωμή ετησίου μισθώματος στο Δημόσιο ύψους 22,9 εκατ. ευρώ για κάθε έτος της 40ετούς παραχώρησης (δηλαδή 920 εκατ. ευρώ).

Επιπλέον, η Fraport θα καταβάλει στο Δημόσιο το 28,6% επί των κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), το οποίο θα μπαίνει επί 37 χρόνια από τα αεροδρόμια στα κρατικά ταμεία και εκτιμάται συνολικά σε ποσό ύψους 5,3 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, έχει δεσμευτεί για επενδύσεις στα αεροδρόμια ύψους 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία, και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τη συνολική διάρκεια της παραχώρησης.

Fraport: Δεν έχουμε υπογράψει ακόμη σύμβαση

Η γερμανική Fraport δηλώνει από την πλευρά της πως εξακολουθεί να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, διαψεύδοντας δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο έχει ήδη κλείσει η συμφωνία.

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση που αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις», ανέφερε στο Reuters εκπρόσωπος της Fraport, προσθέτοντας πως δεν έχουν υπογραφεί ακόμα συμβόλαια

Βασικός μέτοχος της εισηγμένης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited.

Στις ΗΠΑ, όπου τα αεροδρόμια παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο, η Fraport έχει ήδη εξαγοράσει τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα εστίασης σε 4 αεροδρόμια των ΗΠΑ, στη Βαλτιμόρη, στο Πίτσμπουργκ, στη Βοστόνη και στο Κλίβελαντ.

Τα οφέλη

Θυμίζουμε ότι η Fraport είχε προσφέρει πολλαπλάσιο τίμημα έναντι τις αποτίμησης του συμβούλου που είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, είχε υπάρξει και σχετική εισαγγελική έρευνα προκειμένου να διαπιστωθεί γιατί η αποτίμηση ήταν τόσο χαμηλή.

Συνολικά, η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε υπολογίσει το αθροιστικό όφελος, με όρους ονομαστικής αξίας, σε 7,42 δισ. ευρώ και σε 2.07 δισ. ευρώ με βάση την παρούσα αξία. Πρόσθετο όφελος 330 εκατ. ευρώ προκύπτει από τα έργα αναβάθμισης που θα προχωρήσει, κατά δήλωσή του, ο παραχωρησιούχος στα πρώτα τέσσερα χρόνια εκμετάλλευσης, ενώ για το σύνολο των 40 ετών δρομολογούνται επενδύσεις 1,4 δισ. ευρώ.

Η υπογραφή της σύμβασης με τον γερμανικό όμιλο συμπεριλαμβανόταν στους όρους του νέου μνημονίου με τους δανειστές, όπως και η προώθηση τεσσάρων άλλων διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ (ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και εταιρεία τροχαίου υλικού ΟΣΕ).

Ανακοίνωση της Αριστερής Πλατφόρμας μέσω iskra.gr:

Πρώτες αντιδράσεις για την ανακοίνωση της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ ήρθαν από την Αριστερή Πλατφόρμα μέσω ανάρτησης στην ιστοσελίδα Iskra με τίτλο "ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΕΠΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΤΟ TURBO-ΤΑΜΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΩΝ 50 ΔΙΣ".

Σε αυτό αναφέρει ότι "η κυβέρνηση με απόφασή της και κατ' επιταγήν του κατάπτυστου νέου μνημονίου, παρέδωσε και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος, τα 14 Περιφερειακά Aεροδρόμια φιλέτα της χώρας, λάφυρο στα γερμανικά συμφέροντα και συγκεκριμένα στη γερμανική εταιρεία Fraport, μετά από σχετική αυθαίρετη εισήγηση της διοίκησης του TAIΠEΔ στις 3 Iουλίου.

H σχετική απόφαση ελήφθη κατά τη διάρκεια του Kυβερνητικού Συμβουλίου Oικονομικής Πολιτικής (KYΣOIΠ) που συνεδρίασε στις 13 Aυγούστου και χθες (17/8) δημοσιεύθηκε στην Eφημερίδα της Kυβέρνησης.

Tην απαράδεκτη απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Oικονομικών Eυκλ. Tσακαλώτος, Oικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Aνασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.

Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση - ξεπούλημα που υλοποιείται από την κυβέρνηση του ΣYPIZA. Tο τίμημα που θα καταβάλει η Fraport είναι ευτελέστατο και ανέρχεται σε μόλις 1,23 δισ. ευρώ. H υλοποίηση του συγκεκριμένου ''project'' περιλαμβανόταν στο μνημόνιο έκτρωμα που έγινε νόμος του κράτους στις 14 Aυγούστου. Δηλαδή η κυβέρνηση έσπευσε μία ημέρα νωρίτερα να υλοποιήσει τη δέσμευση που ανέλαβε μέσω του τρίτου μνημονίου. Tα 14 αυτά περιφερειακά αεροδρόμια είναι της Θεσσαλονίκης, της Kέρκυρας, των Xανίων, της Kεφαλλονιάς, της Zακύνθου, του Aκτίου, της Kαβάλας, της Pόδου, της Kω, της Σάμου, της Mυτιλήνης, της Mυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου".

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από