Η ακύρωση της προγραμματισμένης προβολής του ντοκιμαντέρ «Bakur» (Βορράς στα κουρδικά) την περασμένη Κυριακή στο 34ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κωνσταντινούπολης δεν πέρασε στα ψιλά γράμματα του διεθνούς Τύπου. Και δικαιολογημένα θα έλεγε κανείς, καθώς πρόκειται για τη φίμωση ενός ευαίσθητου φιλμ που επιχειρεί να ρίξει φως στην καθημερινή ζωή των μελών του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK) μέσα από συνεντεύξεις με ανώτατα στελέχη του. Από την πλευρά τους βέβαια, οι ιθύνοντες του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού που αποφάσισαν την ακύρωση τονίζουν με επιμέλεια τις μικρές τεχνοκρατικές λεπτομέρειες για τις οποίες δεν έδωσαν το πράσινο φως στο επίμαχο ντοκιμαντέρ. «Σύμφωνα με το καταστατικό, η συμμετοχή στο φεστιβάλ προβλέπει ότι οι ταινίες που παράγονται εντός της χώρας καταχωρίζονται και καταγράφονται.Η προβολή των ταινιών χωρίς πιστοποιητικό επιφέρει νομικές συνέπειες.Γι’ αυτόν τον λόγο, το Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης δεν θα μπορέσει να προβάλει ταινίες που δεν έχουν την απαραίτητη άδεια» αναφέρει η ανακοίνωση.

Οι αντιδράσεις από τους άλλους συμμετέχοντες δεν άργησαν να εκδηλωθούν. Καταγγέλλοντας ευθέως λογοκρισία πίσω από την ακύρωση της προβολής, τούρκοι κινηματογραφιστές που παίρνουν μέρος στο φεστιβάλ –μεταξύ των οποίων ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Νούρι Μπιλγκέ Τσεϊλάν –αποφάσισαν να αποσύρουν τις συμμετοχές τους ώσπου να ανακληθεί η απόφαση για το «Bakur» των Τσαγιάν Ντεμιρέλ και Ερτουγκρούλ Μαβίογλου ενώ, παράλληλα, δεκάδες σκηνοθέτες υπέγραψαν ψήφισμα κατά της λογοκρισίας.

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΠΡΕΓΚΟΒΙΤΣ. Από μια άλλη οπτική, κομμένο μπορεί να θεωρεί τον εαυτό του και ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς. Ο σέρβος συνθέτης βρήκε κλειστή την πόρτα του μουσικού φεστιβάλ Life στη Νότια Πολωνία, επειδή έκανε σχόλια υπέρ του Πούτιν. Τον περασμένο Μάρτιο σε συναυλία στην Κριμαία, την οποία προσάρτησε πέρυσι η Ρωσία, ο Μπρέγκοβιτς «εξήρε τη στάση της Ρωσίας και κάλεσε τη Δύση να «θεραπευτεί από την παράνοιά της»» (σημειωτέον, οι Πολωνοί είναι από τους στενότερους εταίρους της Ουκρανίας). Το φεστιβάλ που διοργανώνεται εδώ και πέντε χρόνια στο Οσβιέτσιμ –την πόλη στην οποία οι Ναζί είχαν δημιουργήσει το στρατόπεδο συγκέντρωσης Αουσβιτς Μπίρκεναου –έχει στόχο να «αντιταχθεί σε κάθε μορφή επίθεσης, ρατσισμού, αντισημιτισμού και παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» αναφέρει η ανακοίνωση στον ιστότοπό του.Οπότε κρίθηκε ότι η άρνηση του Μπρέγκοβιτς να «καταδικάσει την ένοπλη εισβολή στην Ουκρανία» ερχόταν σε αντίθεση με τις αρχές του φεστιβάλ.

Τα πυρά από τον διευθυντή της Συμφωνικής Ορχήστρας του Τορόντο Τζεφ Μελανσόν δέχτηκε και η πιανίστρια Βαλεντίνα Λίσιτσα για τη στήριξή της –μέσω του twitter –στους φιλορώσους αυτονομιστές της Ανατολικής Ουκρανίας. Εδώ όμως υπάρχει μια διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες περιπτώσεις: σε τουλάχιστον ένα tweet η Λίσιτσα εξισώνει τους Ναζί με τους σημερινούς υποστηρικτές της κυβέρνησης του Κιέβου. Οπότε η αιτιολογία ότι «διαχέει το μίσος ανάμεσα σε Ουκρανούς και Ρώσους» για την ακύρωση της συναυλίας (ήταν προγραμματισμένη την περασμένη Παρασκευή) δεν προκύπτει από λογοκριτικό μένος. Η γεννημένη στην Ουκρανία πιανίστρια, όπως υποστηρίζει, εξέφρασε στο μέσο την πεποίθησή της πως οι δυτικοί δημοσιογράφοι παρουσιάζουν τα γεγονότα διαστρεβλωμένα και σε κάθε περίπτωση υπέρ της κυβέρνησης Ποροσένκο στο Κίεβο. «Δεν εξαπέλυσα απειλές, ούτε σκόπευα να κάνω πολιτικά σχόλια κατά τη διάρκεια της συναυλίας» διευκρίνισε η ίδια.