Ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ ήταν στο τελευταίο ταξίδι του το υπό ιταλική σημαία «Norman Atlantic», που ανήκει στην ιταλική εταιρεία Visemar di Navigazione SRI. Εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα, όταν τις πρώτες πρωινές ώρες της 28ης Δεκεμβρίου 2014 στο γκαράζ του εκδηλώθηκε, από άγνωστη αιτία, πυρκαγιά που πήρε γρήγορα ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Επισήμως, στο πλοίο επέβαιναν 484 άτομα (επιβάτες και πλήρωμα), εκ των οποίων οι 268 Ελληνες.

Στην περιοχή έπνεαν άνεμοι έντασης έξι μποφόρ, ενώ επικρατούσε ισχυρή βροχόπτωση και χαλάζι, συνθήκες που απέκλεισαν στις πρώτες κρίσιμες ώρες τις εναέριες επιχειρήσεις διάσωσης. Παρά την κινητοποίηση από παραπλέοντα πλοία (ελληνικά και ιταλικά), τελικά 11 άνθρωποι ανασύρθηκαν νεκροί (μεταξύ αυτών οι Κώστας Κουφόπουλος, Νίκος Παράσχης και Γεράσιμος Καζαντζίδης), ενώ άλλοι 18 δεν έχουν βρεθεί έκτοτε, ανάμεσά τους και εννέα Ελληνες.

ΑΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΑ ΤΑ ΑΙΤΙΑ. Ακόμα και σήμερα, τα αίτια της τραγωδίας παραμένουν αδιευκρίνιστα. Θέμα συζήτησης έγινε εξαρχής η απόφαση του ιταλού καπετάνιου, αντί να γυρίσει στην κοντινότερη Κέρκυρα, να πλεύσει προς την Αδριατική, δηλώνοντας ότι ελέγχει την κατάσταση. Τον συντονισμό, έτσι, της έρευνας – διάσωσης ανέλαβε το Κέντρο Επιχειρήσεων της Ρώμης, έναντι του ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης.

Εκτοτε η πρόοδος των ερευνών και της διαδικασίας απόδοσης ευθυνών για το ναυτικό δυστύχημα ακολουθεί ρυθμούς σημειωτόν. Μπορεί επισήμως έξι άτομα να έχουν κληθεί σε απολογία από τις ιταλικές Αρχές, στην πραγματικότητα ωστόσο τρεις ολόκληρους μήνες από το συμβάν καίρια σημεία του πλοίου, εκεί όπου ξέσπασε η φωτιά, είναι ακόμα ανεξερεύνητα, ενώ ουσιώδη στοιχεία από τον εξοπλισμό του πιθανόν να έχουν καταστραφεί από τις φλόγες.

Επιπλέον, η κεντρική πόρτα του «Norman Atlantic», που οδηγεί απευθείας στο επίμαχο γκαράζ, δεν έχει ακόμα ανοιχθεί, αφού παραμορφώθηκε από τις υψηλές θερμοκρασίες στο εσωτερικό του καραβιού, που ακόμα δεν έχει αδειάσει πλήρως από τα καμένα οχήματα. Αναπόφευκτα, το σχετικό πόρισμα που καλείται να εκδώσει η ιταλική Εισαγγελία στο Μπάρι, όπου ρυμουλκήθηκε πλέον (από το Μπρίντεζι) το κουφάρι του πλοίου, αναμένεται να καθυστερήσει επί μακρόν.