Την θέση για ενιαίο δημόσιο οργανισμό σιδηροδρόμου στον οποίο όμως θα εφαρμοστεί λογιστικός διαχωρισμός υποδομής και εκμετάλλευσης θέτουν σε υπόμνημα τους προς τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη οι εργαζόμενοι.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρόμων (ΠΟΣ) στο υπόμνημά της υπογραμμίζει ότι οι οδηγίες της ΕΕ σαφώς επιτρέπουν την υιοθέτηση του μοντέλου του ενιαίου δημόσιου σιδηρόδρομου με λογιστικό διαχωρισμό υποδομής και εκμετάλλευσης, το οποίο, εφαρμόζεται σε όλες τις μεγάλες χώρες της ΕΕ, μεταξύ αυτών η Γερμανία.

Οι εργαζόμενοι υπενθυμίζουν τις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ για σταμάτημα των αποκρατικοποιήσεων και επανένωση των εταιρειών του σιδηροδρόμου, «που είναι πάγια θέση των σιδηροδρομικών εδώ και πολλά χρόνια» όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Υποστηρίζουν ότι η υιοθέτηση της πρότασής τους είναι ουσιαστικά μονόδρομος, καθώς τα διαφορετικά σιδηροδρομικά μοντέλα που επιχειρήθηκε να εφαρμοστούν κατέληξαν σε παταγώδη αποτυχία.

«Η επόμενη μέρα για τον σιδηρόδρομο είναι κρίσιμη και απαιτεί σημαντικές και γρήγορες αποφάσεις, τασσόμενη υπέρ στρατηγικών συνεργασιών, τόσο με άλλες σιδηροδρομικές εταιρείες των Βαλκανίων, όσο και με τους παγκόσμιους διακινητές εμπορευμάτων» αναφέρει η ΠΟΣ, επισημαίνοντας, «πως είναι απαραίτητο να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός του δικτύου με ένα πλέγμα ενεργειών, το οποίο θα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση των έργων υποδομής, την σταδιακή έστω επαναλειτουργία των κατηργημένων γραμμών και την επέκταση γραμμών, που είναι απαραίτητες για να καταστήσουν τον σιδηρόδρομο πυλώνα ανάπτυξης».

Έμφαση δίνεται και στην ανάγκη της ανανέωσης του σιδηροδρομικού στόλου με τροχαίο υλικό που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες λειτουργίας του δικτύου.

Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν ακόμη την ανάγκη να γίνουν κινήσεις και για το προσωπικό τονίζοντας ότι με τις διατάξεις του νόμου 3891 περί εθελοντικών και υποχρεωτικών μετατάξεων στον σιδηρόδρομο μειώθηκε με δραματικό τρόπο το προσωπικό.

«Εκτός από την επιτακτική ανάγκη για νέες προσλήψεις, ζητείται η επιστροφή των μεταταχθέντων που το επιθυμούν αλλά και η επαναπρόσληψη των απολυμένων των Κλιναμαξών-Κλινοθεσίων και η παραμονή των μαθητών από τις σχολές του ΟΑΕΔ των οποίων λήγει η σύμβαση, για την κάλυψη των άμεσων αναγκών»..

Τέλος, η ΠΟΣ ζητά τον απεγκλωβισμό των σιδηροδρομικών από το ενιαίο μισθολόγιο και τη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού μισθολογίου που θα προκύψει μέσα από διάλογο στο πλαίσιο μιας ελεύθερης συλλογικής διαπραγμάτευσης καθώς και να υπάρξει μια νέα οργανωτική δομή και η αλλαγή των κανονισμών εργασίας στον σιδηρόδρομο που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες του.

Σημειώνεται ότι ο ομιλος ΟΣΕ αποτελείται σήμερα:

1. Από τη Μητρική Εταιρεία ΟΣΕ, στην οποία ενσωματώθηκε από τις αρχές του 2011, σύμφωνα με το νέο νομικό πλαίσιο, η πρώην θυγατρική ΕΔΙΣΥ Α.Ε. (πρώην Διαχειριστής της Υποδομής).

Η μητρική εταιρεία καθορίζει τη συνολική στρατηγική για τις σιδηροδρομικές μεταφορές (υποδομή και σιδηροδρομική δραστηριότητα) και έχει την κυριότητα και τη διαχείριση της υποδομής και του τροχαίου υλικού.

2. Την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των υπό εξέλιξη ή προς ανάθεση έργων εκσυγχρονισμού των σιδηροδρομικών γραμμών και εγκαταστάσεων του ΟΣΕ που συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χρηματοδοτούνται αμιγώς από εθνικούς πόρους.

3. Την ΓΑΙΑΟΣΕ

Η ανώνυμη εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., η οποία ιδρύθηκε την 19.12.2005, αποτέλεσε κατά τη σύστασή της θυγατρική εταιρεία της ΟΣΕ σε ποσοστό 100%.

Από την 1.1.2007, και μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας απόσχισης κλάδου και εισφοράς του από τη μητρική εταιρεία ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέλαβε τη λειτουργία και εκμετάλλευση όλων των μεταφορών (επιβατικών, εμπορευματικών κ.λ.π.). Έκτοτε λειτουργεί ως πλήρως ανεξάρτητη εταιρεία με ξεχωριστή διοίκηση και οργάνωση.