«Ακουσα την ψυχή μου να τραγουδάει πίσω από ένα φύλλο, έκοψα το φύλλο, αλλά τότε την άκουσα να τραγουδάει πίσω από ένα πέπλο. Εσκισα το πέπλο, αλλά τότε την άκουσα να τραγουδάει πίσω από έναν τοίχο. Γκρέμισα τον τοίχο και άκουσα την ψυχή μου να τραγουδάει εναντίον μου. Ξανάχτισα τον τοίχο, επιδιόρθωσα την κουρτίνα, αλλά δεν μπορούσα να αποκαταστήσω το φύλλο. Το κράτησα στο χέρι κι άκουσα την ψυχή μου να τραγουδάει με δύναμη εναντίον μου. Αυτό σημαίνει να μελετά κανείς χωρίς ένα φίλο». Είναι το τρίτο από τα 50 πεζά ποιήματα-ψαλμούς του Λέοναρντ Κοέν που υπάρχει στο «Βιβλίο του ελέους» (εκδ. Περισπωμένη), τη βραβευμένη ποιητική συλλογή του τραγουδοποιού με την μπάσα φωνή και την τεράστια ευαισθησία.
Αν και έργο μεταγενέστερο, είναι λιγότερο γνωστό από το «Βιβλίο του πόθου» και τη «Μουσική του ξένου» (κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ιανός), βιβλία με ποιήματα και τραγούδια που ο καναδός τραγουδοποιός, ποιητής και πεζογράφος, λάτρης της Ελλάδας, έγραψε τη δεκαετία του 1960 στο σπίτι του στην Υδρα.
Αναζητώντας την έμπνευση και ελπίζοντας να ανακουφιστεί από τη θλίψη, ο 26χρονος Κοέν εγκαταστάθηκε για οκτώ χρόνια στο πρώτο κοσμοπολίτικο ελληνικό νησί - κατόπιν έφυγε για την Αβάνα. Τότε ακόμη στο λιμάνι της Υδρας υπήρχαν τέσσερα καφενεία και ένα μπαρ, η ηλεκτροδότηση ήταν περιορισμένη και το πολύωρο ταξίδι από τον Πειραιά γινόταν με ατμόπλοιο.
Τα βράδια, όπως αναφέρει ο καναδός βιογράφος του Κοέν, Αϊρα Νέιντελ στο «Leonard Cohen - Η βιογραφία» (κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΚΟΑΝ/Athens Voice), ο νεαρός ποιητής συναντούσε τους φίλους του - μια παρέα διανοουμένων από διάφορα μέρη του κόσμου, ανάμεσα στους οποίους για ένα διάστημα βρέθηκε και ο Αλεν Γκίνσμπεργκ - σε ένα αυτοσχέδιο μπαρ/μπακάλικο, όπου ύστερα από μια παραγωγική ημέρα διάβαζαν ο ένας στον άλλο τα ποιήματά τους.
Στο «Βιβλίο του ελέους» ο Λέοναρντ Κοέν αναμοχλεύει την ψυχή του, αντλεί υλικό από την πίστη και την απιστία του, την ελπίδα και την απόγνωσή του και εμπνέεται από τους ιουδαϊκούς ψαλμούς για να ξαναβρεί μια θρησκευτικότητα γυμνή από κοινωνικές συμβάσεις, που η αλήθεια της δεν έχει αλλάξει μέσα στους αιώνες. Το βιβλίο εκδόθηκε για πρώτη φορά στο Τορόντο το 1984, χρονιά που κυκλοφόρησε και το LP «Various Positions» στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η μεγαλύτερη επιτυχία του «Dance Me to the End of Love». Δέκα χρόνια αργότερα, στα 60 του, ο Εβραίος Λέοναρντ Κοέν θα ασπαστεί τον βουδισμό και για μια πενταετία θα αποσυρθεί σε ένα μοναστικό κέντρο ζεν στα περίχωρα του Λος Αντζελες.