Ω, οι ευτυχισμένες (παλιές) ημέρες, που έλεγε και ο Μπέκετ. Μια Επίδαυρος σαν άλλοτε, που λειτουργούσε σαν το κυρίως ψυχαγωγικό θέαμα του καλοκαιριού και έφερνε χιλιάδες θεατές –εντυπωσιακά νεότερους στην πλειοψηφία τους –στο αρχαίο θέατρο, με φωνές και χαμόγελα, και μάλιστα από πολύ νωρίς.
Εικόνα πρώτη: Παρασκευή απόγευμα (και Σάββατο επίσης), αυτοκίνητα στη γραμμή μπαίνουν, σημειωτόν, στον στενό δρόμο προς τη Θόλο του Ασκληπιείου.
Εικόνα δεύτερη: από τις 8.20 το βραδάκι, με τον ήλιο να γέρνει, στο βάθος, μπροστά από τους ιαματικούς λοφίσκους, οι αστυνομικοί κατευθύνουν τα ΙΧ προς το πάρκινγκ, χαμηλά, αριστερά της εισόδου. Καιρό είχε να ανοίξει αυτός ο χώρος στάθμευσης. Αλλωστε οι χώροι πιο κοντά στο θέατρο ήταν ήδη γεμάτοι.
Εικόνα τέταρτη: οθόνες τηλεοράσεων, ένα παλιό χαλασμένο αυτοκίνητο, κίονες σαν τσιμινιέρες, υπολείμματα ενός κάποτε καλοστημένου κόσμου, εκβολές υπονόμων και ένας φωτισμένος διάδρομος-σκακιέρα στη σκηνή. Διά χειρός Μανόλη Παντελιδάκη, που έχει πείρα σε ανάλογα ρεαλιστικά βαβυλωνιακά (ή μήπως βαβελικά;) σκηνικά τοπία. Το χειροκρότημα του κοινού, επανειλημμένα, επιζητεί την έναρξη. Που έρχεται με στίχους από την «Κίχλη» του νομπελίστα ποιητή Γιώργου Σεφέρη («Ηδονικός Ελπήνωρ»), μέσα στο σχεδόν απόκοσμο μουσικό – ηχητικό περιβάλλον του Σταύρου Γασπαράτου, δίνοντας τον τόνο και, όπως φαίνεται, τον στόχο της παράστασης του Γιάννη Κακλέα: Ποίηση! Ελληνες ποιητές. Από τους τραγικούς Αισχύλο και Ευριπίδη, που αφήνουν την πόλη –την αρχαία Αθήνα –του Αριστοφάνη ορφανή, βουτηγμένη στην κρίση και τη διαφθορά, να αποζητά έναν θεό να τη λυτρώσει, φέρνοντας πίσω από τον Αδη έναν ποιητή σωτήρα.
«Στο φεγγάρι / τ’ αγάλματα λυγίζουν κάποτε σαν το καλάμι… – Τ’ αγάλματα είναι στο μουσείο. / – Οχι, σε κυνηγούν πώς δεν το βλέπεις… / Τ’ αγάλματα δεν είναι πια συντρίμμια / είμαστε εμείς…» ακούγεται Σεφέρης την ώρα που ψηλά, σε ένα ταρατσάκι, η Ιέρεια (Εβελίνα Παπούλια) τραγουδάει, ένα πλάσμα απόκοσμο, σαν την Ντίβα στο «Πέμπτο Στοιχείο» του Λικ Μπεσόν.
ΡΟΠΑΛΟ-ΤΣΑΝΤΑΚΙ. Ο θεός δίνει το «παρών», μέσα σε δερμάτινη γκαμπαρντίνα. Είναι ο Διόνυσος (ο έμπειρος κωμικός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος), μονάκριβος γιος του Δία, όπως συχνά επαναλαμβάνει, που αλλάζει για να τυλιχθεί σε ένα τιγρέ σακάκι, με ασορτί ρόπαλο-τσαντάκι, για να μιμηθεί τον εξάδελφό του Ηρακλή (Λαέρτης Μαλκότσης) και να τον ρωτήσει πώς θα καταφέρει να κατεβεί στον Κάτω Κόσμο. Την ώρα που η ερμηνεία της Κατίνας Παξινού και του Αιμίλιου Βεάκη καρφώνουν τις λέξεις των τραγικών ποιητών –Εκάβη, Οιδίπους, Αντιγόνη… «Αλίμονο, έχασα τον γιο μου…».
Ο Χορός και οι πρωταγωνιστές, καλοκουρντισμένοι όλοι –και πάνω στη λιτή, κατανοητή και δίχως φιοριτούρες μετάφραση του Γιάννη Κακλέα -, μπαινοβγαίνουν στις εκβολές των υπονόμων, πηδούν πάνω στους λειψούς κίονες, σολάρουν ή ομοφωνούν πάνω στο δάπεδο-σκακιέρα. Προτού ο μεταμφιεσμένος Ηρακλής και ο Ξανθίας, που αλλάζουν θέση, άλλοτε από φόβο, άλλοτε για να χαρούν τις –θηλυκές –ηδονές του Κάτω Κόσμου, περάσουν από τους μυημένους στα Ελευσίνια (με κεριά στους ώμους, έτοιμους να αποπέμψουν «όποιον δεν βάκχευσε ποτέ με αληθινού ποιητή τον λόγο, κι ευχαριστιέται πρόσκαιρα ν’ ακούει φτηνούς και ανάξιους στίχους») αλλά και από τα «διόδια» του Χάροντα (Στέλιος Ιακωβίδης) και του ακρωτηριασμένου Αιακού (Βαγγέλης Χατζηνικολάου) και παραδοθούν στις Πανδοκεύτρες και τη ματωμένη Πλαθάνη (Σωκράτης Πατσίκας).
Μία νύχτα ακόμη
Οι φετινές νύχτες στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου δεν θα λήξουν με τους κατά ΚΘΒΕ «Πέρσες» στο πιο «δύσκολο» διήμερο της σεζόν, στις 15 και 16 Αυγούστου. Ο Δήμος Λυγουρίου έχει υποβάλει πρόταση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για μία ακόμη παράσταση, την επόμενη εβδομάδα (κατά τα μέχρι σήμερα καθιερωθέντα, ως προς την παραχώρηση από το υπουργείο Πολιτισμού, με την έγκριση των αρχαιολόγων, αν «συνάδει προς τον χώρο»). Πρόκειται για ένα αφιέρωμα, με άξονα και τα 60 χρόνια που συμπληρώνονται φέτος από τα πρώτα Επιδαύρια, στον θεατράνθρωπο Δημήτρη Ροντήρη – για το οποίο θα διαβάσετε περισσότερα στην αυριανή στήλη των «ΝΕΩΝ», «Εδώ Λυγουριό».
INFO
Επόμενες παραστάσεις των «Βατράχων»: Κηποθέατρο Δήμου Αλεξανδρούπολης (9/8), Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών (12/8), Ρωμαϊκό Ωδείο Πάτρας (18-19/8), Θέατρο Αρχαίας Ηλιδας στην Αμαλιάδα (21/8), Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (27/8), Αμφιθέατρο Πολιτιστικού & Αθλητικού Κέντρου Νέας Μάκρης (29/8), Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας (31/8), Κηποθέατρο Παπάγου (3/9), Δημοτικό Θέατρο Αλσους Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής» (5/9), Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς (7/9), Θέατρο Αλσους Νέας Σμύρνης (10/9), Θέατρο Πέτρας (12/9), Θέατρο Αλίκη Βουγιουκλάκη Βριλησσίων (14/9), Δημοτικό Θέατρο Αιγάλεω «Αλέξης Μινωτής» (17/9)