Ενα νέο προσοδοφόρο πεδίο δράσης βλέπουν στο πρόσωπο του αζέρου προέδρου Ιλχάμ Αλίγιεφ οι έλληνες εφοπλιστές, που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δημιουργεί ο αγωγός TAP, για να μεταφέρουν μέσω πλοίων το φυσικό αέριο της Κασπίας στις διεθνείς αγορές.

Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα όσα διαμείφθηκαν κατά τη συνάντηση που είχαν χθες το βράδυ στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία 27 έλληνες επιχειρηματίες και μάνατζερ τραπεζών και φορέων του Δημοσίου με επίσημο προσκεκλημένο τον Πρόεδρο Ιλχάμ Αλίγιεφ.

Παρόντες στην επιχειρηματική συνάντηση ήταν τρεις γνωστοί εφοπλιστές οι Θανάσης Λασκαρίδης (Laskaridis Shipping), Γιάννος Λιβέρης (Ocean Rig) και Γιώργος Προκοπίου (Dynacom), καθώς επίσης ο Νίκος Στασινόπουλος του ομίλου Βιοχάλκο, ο Γ. Μπακούρης της Σωληνουργεία Κορίνθου (θυγατρική της Βιοχάλκο), ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας Γιώργος Ζανιάς, ο Γιώργος Μυλωνάς της Αλουμύλ, ο Ευ. Βασιλάκης της Aegean Airlines, κ.ά.

Οι τρεις εφοπλιστές πρωταγωνιστούν σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα, αυτόν της μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω των LNG carriers, γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια οι νέες παραγγελίες πλοίων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα στα νοτιοκορεάτικα και ιαπωνικά ναυπηγεία.

«Τα ελληνικά πλοία μπορούν εύκολα να μεταφέρουν σε χώρες της Ασίας το αζέρικο αέριο που θα φτάσει στην Ελλάδα μέσω του TAP. Αρκεί μόνο δημιουργηθεί επί ελληνικού εδάφους μια εγκατάσταση για τη μετατροπή του σε υγροποιημένο», ανέφερε απευθυνόμενος στον κ. Αλίγιεφ ο κ. Προκοπίου.

Διεθνείς έρευνες δείχνουν πως οι ασιατικές χώρες θα χρειαστούν επιπλέον εκατ. τόνους LNG τα επόμενα χρόνια προκειμένου να καλύψουν το ενεργειακό τους ισοζύγιο. Παράλληλα, το καύσιμο LNG αναμένεται να κερδίσει περαιτέρω μερίδιο στην παγκόσμια αγορά ενέργειας

Η ανάγκη είναι άμεση, η ζήτηση τεράστια, οι μεταφορικές δυνατότητες των επίγειων δικτύων αγωγών και του παγκόσμιου στόλου περιορισμένες, γι’ αυτό και οι εφοπλιστές θέλουν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία.

Στοίχημα, ΑΠΕ, αερομεταφορές

Η μεταφορά αερίου μέσω πλοίων δεν είναι ο μόνος τομέας δυνητικών ελληνο-αζέρικων συνεργασιών, όπως δείχνει και η σύνθεση της χθεσινής συνάντησης.

Στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ελληνικοί όμιλοι όπως η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ ενδιαφέρονται για επενδύσεις και εξαγωγή τεχνογνωσίας στο Αζερμπαϊτζάν, χώρα με πλούσιο αιολικό δυναμικό και μεγάλη ηλιοφάνεια, αλλά με πολύ μικρό ακόμη μερίδιο στις ΑΠΕ.

Ενδιαφέρον για συνεργασίες υπάρχει και σε άλλους τομείς, όπως στις αερομεταφορές, τα τρόφιμα, τα φάρμακα, την υγεία, και τον τουρισμό, αλλά και στο στοίχημα.

Ηδη, η Intralot διαχειρίζεται σε συνεργασία με τουρκο-αζέρικη κοινοπραξία το τοπικό στοίχημα (topaz), και οι προοπτικές ανάπτυξης του τομέα αυτού προδιαγράφονται σημαντικές, ενόψει και της φιλοξενίας το 2015 στο Μπακού του θεσμού των «Ευρωπαικών Αγώνων».

Στη συνάντηση παρακάθισαν επίσης οι επικεφαλής της Pharmathen Β. Κάτσος, της Lavipharm Αθανάσιος Λαβίδας, του Νηρέα Αρ. Μπελές, της Aegean Airlines Ευ. Βασιλάκης, της Intralot Κ.Αντωνόπουλος, της Aldemar Αλ. Αγγελόπουλος, καθώς επίσης οι πρόεδροι οργανισμών και συγκεκριμένα ο Θ. Φέσσας του ΣΕΒ, ο Α. Ανδρεάδης του ΣΕΤΕ και ο Κ. Μανιατόπουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Παρόντες ήταν επίσης οι επικεφαλής της ΔΕΗ Α. Ζερβός, της ΔΕΠΑ Σπ. Παλαιογιάννης, του ΔΕΣΦΑ Κ. Ξιφαράς, και του ΤAP Ελλάδος Ρίκαρντ Σκούφιας.

Βέβαια, κάποιες από τις επιχειρήσεις που παρέστησαν στη συνάντηση σχετίζονται 100% με τον TAP και τα έργα του, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την Σωληνουργεία Κορίνθου, που διεκδικεί να προμηθεύσει τους σωλήνες που θα απαιτηθούν για τα 500 χιλιόμετρα της χερσαίας διαδρομής του αγωγού επί ελληνικού εδάφους.

Ξεκλειδώνει ο ΔΕΣΦΑ

Στο αμιγώς ενεργειακό σκέλος των συναντήσεων Σαμαρά-Αλίγιεφ, επισημάνθηκε ότι αποτελεί θέμα λίγων μηνών να ξεκλειδώσει η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, καθώς επίσης ότι απαιτείται να συγχρονιστεί η κατασκευή των αγωγών TAP και TANAP (του αγωγού που θα διέρχεται μέσω Τουρκίας) προκειμένου και τα δύο έργα να είναι έτοιμα ταυτόχρονα, στα τέλη του 2018 –αρχές του 2019.

Αναφορικά με τις διαμαρτυρίες σε Ιταλία και Βόρεια Ελλάδα (Τενάγη Φιλίππων, και Σέρρες) που καθυστερούν το έργο υλοποίησης του TAP, διατυπώθηκε η εκτίμηση ότι θα ξεπεραστούν.

Παράλληλα, η ελληνική πλευρά ζήτησε οι προδιαγραφές κατασκευής του TAP να είναι τέτοιες ώστε να μην αποκλειστούν οι εγχώριες κατασκευαστικές που θα διεκδικήσουν τμήματά του ως υπεργολάβοι.

Αναφορά φυσικά έγινε και στον Ελληνο-Βουλγαρικό αγωγό IGB, που «παντρεύεται» με τον TAP και ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους Αζέρους, αφού θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως βάση προκειμένου να τροφοδοτούν με αέριο τη ΝΑ Ευρώπη, φτάνοντας μέχρι και την Ουγγαρία.

Όσο για το ΔΕΣΦΑ, Σαμαράς και Αλίγιεφ εκτίμησαν ότι έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες (πιστοποίηση του από τη ΡΑΕ), και ότι μέχρι το φθινόπωρο το deal θα έχει κλείσει.

Στη μεσημεριανή συνάντηση που ήταν και η πιο σημαντική, εκτός του Πρωθυπουργού και του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλου, συμμετείχαν από ελληνικής πλευράς, η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ (Μανιάτης, Παπαγεωργίου) του υπ. Ανάπτυξης (Δένδιας, Μηταράκης), και η υπ. Πολιτισμού Α.Γκερέκου.