Σε έναν κόσμο όπως ο δικός μας, ταλαιπωρημένο από εμπόλεμες συρράξεις, ανεργία, οικονομική κρίση και πείνα, πάντα θα υπάρχει μια γωνιά όπου η πολιτική και ο εθνικισμός θα συναντούν το κιτς και την υπερβολή: ο Διαγωνισμός Τραγουδιού της Γιουροβίζιον. Ενας ευρωπαϊκός τηλεοπτικός θεσμός 58 ετών που έχει φτάσει να αγκαλιάσει το Ισραήλ, την Τουρκία και το Μαρόκο και φέτος αποφάσισε να αγκαλιάσει… πανευρωπαϊκά μέχρι και την Αυστραλία!

Ναι, την Αυστραλία που θα συμμετάσχει εκτός διαγωνιστικού τμήματος, αλλά με επίσημη εκπροσώπηση από την ωραία Τζέσικα Μομπόι, που θα δώσει τον τόνο στον δεύτερο ημιτελικό της Πέμπτης (ύστερα από τον χθεσινό πρώτο ημιτελικό και πριν από τον μεγάλο τελικό του Σαββάτου, στην Κοπεγχάγη), λίγο μετά την εμφάνιση της ελληνικής εκπροσώπησης της ΝΕΡΙΤ, των Freaky Fortune feat. Riskykidd. Οι οποίοι –πιστοί στο πνεύμα υπερβολής της διοργάνωσης και στην κιτς ιστορία του διαγωνισμού –θα φέρουν στη σκηνή της B & W Hallerna στην πρωτεύουσα της Δανίας (η οποία είχε να επιδείξει ως περυσινή νικήτρια τη… γαλαζοαίματη δισεγγονή της βασίλισσας Βικτωρίας Εμιλι Ντε Φόρεστ) μέχρι κι ένα… τραμπολίνο.

Στη Γιουροβίζιον, κατά παράδοση, μόνο κατ’ επίφασιν είναι το κυρίως πιάτο η συχνά κακόγουστη ποπ. Διότι στο παρασκήνιό της παίζονται πολιτικά παιχνίδια συσχετισμών, συμμαχιών και εχθροτήτων. Οπου ο πλούσιος ευρωπαϊκός Βορράς βρίσκει αντίπαλο τον φτωχό Νότο, τα Βαλκάνια βρίσκουν αντιπάλους μεταξύ τους και η Ρωσία παίζει μπάλα με ή ενάντια στις χώρες της Βαλτικής, με μπαλαντέρ τη Μάλτα (πάντα αυτή η Μάλτα), την Τουρκία, το Ισραήλ.

Φέτος βέβαια, η σοβούσα οικονομική κρίση ανάγκασε αρκετές χώρες –για πρώτη φορά –να αποσυρθούν: Βουλγαρία, Σερβία, Βοσνία, Τουρκία και η Κύπρος που έδινε παραδοσιακά το 12άρι της («ντουζ πουάν») στην ελληνική συμμετοχή. Παρ’ ολίγον και η Σλοβενία. Ετσι, από τις 42 – 43 χώρες που ζητούσαν εισιτήριο, στον τελικό φτάσαμε φέτος τις 37!

Το πραγματικό κυρίως πιάτο στ’ αλήθεια είναι και φέτος, πέρα από τις εκκεντρικές μέχρις… εκνευρισμού (κάποτε) εμφανίσεις, οι πολιτικοί συσχετισμοί. Ισως και κάποιοι κοινωνικοί. Ποια καλύτερη ευκαιρία να μεταφερθεί και ενώπιον κοντά 100 εκατ. τηλεθεατών, έστω και πίσω από τα απαστράπτοντα σκηνικά, η αιματηρή σύρραξη στην Ουκρανία και η κόντρα απέναντι στη Ρωσία; Ειδικά ύστερα και από τον πρόσφατο ομοφοβικό νόμο, ο οποίος έχει βρει αντίθετους τους φαν του πιο… ομοφιλικού διαγωνισμού τραγουδιού, που ζητούν από τις εθνικές συμμετοχές να «μαυρίσουν» την εκπροσώπηση του Βλαντίμιρ Πούτιν. Ητοι, δύο ξανθούλες δίδυμες, με διαφορά ηλικίας μόλις οκτώ λεπτών –όπως δηλώνουν παντού -, τις αδελφές Τολματσέβι. Με τον Δημήτρη Κοντόπουλο στη σύνθεση και τον Φωκά Ευαγγελινό στη σκηνοθεσία.

ΠΟΛΕΜΟΣ ΜΕ ΚΙΝΗΤΑ. Ομως, ήμασταν στον… πόλεμο. Με διεκδικούμενα όχι τα εδάφη αλλά τις ψήφους του κοινού (μέσω κινητών) από την Κριμαία. Εκεί σοβεί η κόντρα μεταξύ Ουκρανών και Ρώσων. Η EBU (Ενωση Ευρωπαϊκών Ραδιοτηλεοπτικών Φορέων) που διοργανώνει τον διαγωνισμό, μέσω του εκπροσώπου της Τζάρμο Σλιμ, θέλησε να κλείσει το θέμα: «Οι ψήφοι από την Κριμαία θα μετρηθούν ως ουκρανικές». Οπερ σημαίνει ότι οι Ρώσοι ή ρωσόφιλοι στην περιοχή θα μπορούν να δώσουν τον οβολό τους στο ρωσικό τραγούδι των διδύμων με τις «σιαμαίες» αλογοουρές στην κόμη.

Αν όμως δώσουν σήμα, όπως απειλούν, ρωσικές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην Κριμαία τα πράγματα αλλάζουν και θα πρέπει να μετρηθούν ως ρωσικές. Και γαία πυρί μιχθήτω!

Η Ουκρανία το σκέφτηκε να αποσύρει τη Μαρίγια Γιάρεμτσουκ μετά τα πρόσφατα γεγονότα, αλλά τελικά τη στέλνει με λίγο από Cirque du Soleil στο νουμεράκι της. Την ώρα που η θρυλική άλλοτε νικήτρια Ρουσλάνα, με τους ουκρανικούς «Αγριους χορούς» και το συμβολικό σπάσιμο των αλυσίδων (από τη Ρωσία;) συμμετείχε σε ουκρανικές διαδηλώσεις στις Βρυξέλλες.

Την ώρα όμως που έστρωναν κόκκινα χαλιά πολλών μέτρων έξω από το δημαρχείο της Κοπεγχάγης για να χαμογελάσουν στα φλας οι συμμετέχοντες στη Γιουροβίζιον (πρωτιά και αυτό!), σε Ρωσία, Αρμενία και Λευκορωσία διοργανώνονταν διαδηλώσεις από ακραίες οργανώσεις με το αίτημα να μη μεταδοθεί τηλεοπτικά ο διαγωνισμός από φόβο μην «πάρουν κακό παράδειγμα τα παιδιά». Και αυτό λόγω του μεγάλου φαβορί της φετινής διοργάνωσης –που παρ’ ολίγον θα πήγαινε πέρυσι στον διαγωνισμό: της 25χρονης Αυστριακής Κοντσίτα Βουρστ (όπως λέμε λουκάνικο στα γερμανικά), που οι φίλοι της τη φωνάζουν Τομ Νόιβιρθ και είναι μια τρανσέξουαλ με θηλυκή εμφάνιση, πάντα σε αισθησιακές τουαλέτες, και μαύρο μούσι! Κάτι σαν τον Φρέντι Μέρκιουρι των Queen στο βιντεοκλίπ του «I Want To Break Free». Με ένα τραγούδι συμπίλημα από τις μουσικές του Τζέιμς Μποντ που μιλάει για την αναγέννηση του φοίνικα από τις στάχτες του έως μία… κούκλα όπως η Κοντσίτα.

Οσοι υποστηρίζουν τη Βουρστ, θυμίζουν πάντως ότι από το 1961 ακόμη πρωτακούστηκε στη Γιουροβίζιον ερωτικό τραγούδι από άνδρα για άνδρα, ότι η Ισραηλινή τρανσέξουαλ Ντάνα Ιντερνάσιοναλ θεωρείται πλέον εμβληματική και ότι το 2008 ο Γάλλος Σεμπαστιάν Τεγιέ είχε πέντε μουσάτες… τραγουδίστριες για σεκόντο στη σκηνή. Βρίσκουν δε έναν ακόμη λόγο να μαυρίσουν τη Ρωσία για τη στάση της απέναντι στους γκέι και τρανσέξουαλ, υποστηρίζοντας την ουκρανική συμμετοχή.

Και αυτό την ώρα που οι Πολωνές Donatan + Cleo βγαίνουν με εθνικές φορεσιές να τραγουδήσουν, με εθνική –ή μήπως εθνικιστική; –περηφάνια, μέσα στη φωτιά και το αίμα της ουκρανικής σύρραξης, «Είμαστε Σλάβες»…