Είναι προφανής ο τίτλος της σημερινής ιστορίας, αλλά «και τα προφανή χρειάζεται συχνά να τα επιβεβαιώνει κανείς», όπως σημειώνει ο Μισέλ Ολτζ του γαλλικού γραφείου ευρέσεως εργασίας Cadremploi. Τρεις ερευνητές του βρετανικού Πανεπιστημίου Γουόργουικ έκαναν ένα πείραμα με 700 φοιτητές. Ζήτησαν από τους μισούς να ανατρέξουν στις χειρότερες αναμνήσεις της ζωής τους. Να θυμηθούν οικογενειακούς καβγάδες, αποτυχίες, πένθη και χωρισμούς. Στους άλλους μισούς μοίρασαν σοκολάτες και τους πρόβαλαν αστεία βιντεοκλίπ. Στη συνέχεια έβαλαν σε όλους διαγώνισμα στα Μαθηματικά. Οι χαρούμενοι όχι μόνο παρέδωσαν γρηγορότερα τα γραπτά τους, αλλά είχαν και κατά 12% καλύτερες επιδόσεις από τους στενοχωρημένους.

Οι ερευνητές του Γουόργουικ ζήτησαν επίσης από τους υπεύθυνους ανθρωπίνου δυναμικού της Google και της Ernst & Young να τους υποδείξουν στελέχη που υστερούσαν σε παραγωγικότητα, δίχως τα ίδια να έχουν υποψιαστεί κάτι γι’ αυτό. Επειτα από συνεντεύξεις αποδείχθηκε ότι οι υστερούντες αντιμετώπιζαν (οι ίδιοι ή κάποιος δικός τους) προβλήματα υγείας, οικογενειακά ή οικονομικά. Οτι ήταν, δηλαδή, δυστυχείς. «Φροντίζουμε ώστε οι εργαζόμενοι να βρίσκονται σε καλή φυσική και ψυχολογική κατάσταση. Διότι ένας άνθρωπος με πεσμένο ηθικό και χαμηλή αυτοεκτίμηση, όση καλή θέληση και να έχει, δεν μπορεί να ενστερνιστεί τους στόχους της επιχείρησης και να δουλέψει αποτελεσματικά γι’ αυτούς», δήλωσε η Λάρα Χάρντινγκ, υπεύθυνη της Google.

Είναι όντως δύσκολο κάποιος με καταρρακωμένο ηθικό και ισοπεδωμένη αυτοεκτίμηση, κάποιος που έχει χάσει το ένα τρίτο του εισοδήματός του, ας πούμε, να ξεπεράσει τα αισθήματα ματαίωσης και θλίψης που τον βασανίζουν για να γίνει ανταγωνιστικός, να αυξήσει την παραγωγικότητά του και να συμβάλει στην ανάπτυξη.