Μια νέα πόλη, που για να αναπτυχθεί σε βάθος δέκα ετών θα χρειαστεί επενδύσεις άνω των 7 δισ. ευρώ, δημιουργώντας σταδιακά 50.000 νέες θέσεις εργασίας από τη φάση του σχεδιασμού μέχρι και την πλήρη ανάπτυξη του Ελληνικού, και με προφανή οφέλη για τον τουρισμό και την οικονομία, είναι το στοίχημα ανάπλασης του ακινήτου.

Μόνο για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 100.000 δέντρα και 2.000.000 θαμνώδη. Μόνο τα κόστη αποξήλωσης των αεροδιαδρόμων, ανακύκλωσης της τεράστιας ποσότητας υλικών που θα εξαχθούν και της αναγέννησης του εδάφους που έχει μολυνθεί από την κηροζίνη των αεροπλάνων επί δεκαετίες θα ξεπεράσουν τα 200 εκατ. ευρώ. Και πέραν της συμμετοχής του Δημοσίου στα κέρδη της κοινοπραξίας, τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση κατά την περίοδο που το έργο θα βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη. Με βάση την πρόταση της κοινοπραξίας υπό τη Lamda, το Ελληνικό φιλοδοξεί να αποτελέσει το πιο σύνθετο έργο αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη συνδυάζοντας ένα ευρύ φάσμα χρήσεων και λειτουργιών, από τουρισμό, αναψυχή και κατοικία μέχρι εμπορικά κέντρα, θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων, διοίκηση, γραφεία, πολιτισμό και αθλητισμό.

ΠΟΛΥ ΠΡΑΣΙΝΟ. Το 70% της έκτασης (4.300 στρέμματα σε σύνολο 6.000) θα καλύπτεται από χώρους πρασίνου, ενώ το Μητροπολιτικό Πάρκο θα φτάσει τα 2.000 στρέμματα. Στην ουσία, θα δημιουργηθεί το μεγαλύτερο αστικό παράκτιο πάρκο της Ευρώπης με έκταση διπλάσια από αυτήν του Πριγκιπάτου του Μονακό (1.960 στρ.), και θα ισούται με έκταση ίση με ενάμισι Hyde Park στο Λονδίνο και ενάμισι Central Park στη Νέα Υόρκη. Στο παράκτιο μέτωπο του Ελληνικού μήκους 3 χλμ. θα έχουν πρόσβαση όλοι. Τα έργα θα διαρκέσουν συνολικά μια 10ετία και με την ανάπτυξη του Ελληνικού θα αφαιρεθούν πάνω από 3 εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα τσιμέντου, ενώ θα ανακαινιστούν παλαιά κτίρια όπως αυτό του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα (πτήσεις εξωτερικού) του πρώην αεροδρομίου που έκλεισε το 2001.

Το γιατί υποβλήθηκε τελικά μία μόνο προσφορά σχετίζεται κυρίως με το υψηλό ρίσκο της συγκεκριμένης επένδυσης αλλά και με το τάιμινγκ κατά το οποίο προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός (το 2011), όταν η χώρα βρισκόταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Αποτέλεσμα τούτου υπήρξε το περιορισμένο επενδυτικό ενδιαφέρον και από τους τρεις τελικά υποψηφίους που απέμειναν στην τελική φάση οι δύο αποχώρησαν για λόγους που σχετίζονται μάλλον με το ρίσκο της επένδυσης είτε με την αδυναμία τους να χρηματοδοτήσουν ένα τόσο μεγάλο έργο.

ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ. Στον τομέα των κατοικιών ο σχεδιασμός μπορεί και να συμπεριλάβει 5.000 σπίτια, με την κατασκευή τους να γίνεται σταδιακά σε βάθος 10ετίας. Στο σκέλος της εμπορικής εκμετάλλευσης, ο σχεδιασμός προβλέπει την ανάπτυξη τεσσάρων ξενοδοχείων 5 αστέρων, μεγάλο εμπορικό κέντρο και ωκεανογραφικό μουσείο που θα συνδυαστεί με δραστηριότητες εκπαίδευσης, τεχνολογίας, έρευνας και ανάπτυξης.

Σωρευτικά από τα 6.000 στρέμματα, η επιφάνεια που θα καλυφθεί με διάφορες αναπτύξεις (οικίες, εμπορικά κέντρα, κ.ά.) είναι 1.800 στρέμματα. Πάνω σε αυτά, με βάση τον ισχύοντα συντελεστή δόμησης, η κοινοπραξία μπορεί να κτίσει έως 2.900.000 τ.μ.

Αθροίζοντας το κόστος για τις υποδομές δημοσίου συμφέροντος που θα ανεγείρει η κοινοπραξία (1,2 δισ. ευρώ) μαζί με το τίμημα (915 εκατ. ευρώ), ο επενδυτής θα καταβάλει συνολικά 2,165 δισ. Δεδομένου ότι με βάση το σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού, τα 2.000 στρέμματα θα γίνουν Μητροπολιτικό Πάρκο, τα 1.450 στρέμματα κοινόχρηστοι χώροι, και τα 250 στρέμματα είναι αιγιαλός, η τελική επιφάνεια που θα αξιοποιηθεί εμπορικά είναι 2.500 στρέμματα.

Διαιρώντας το ποσό των 2,1 δισ. ευρώ με τα 2.500 στρέμματα, προκύπτει ότι η τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο γης θα είναι υψηλότερη από 850 ευρώ. Διαιρώντας το ποσό με τα στρέμματα που θα καλυφθούν με δόμηση προκύπτει μια μέση τιμή πώλησης για τις κατοικίες μεταξύ 2.500 – 3.000 ευρώ/τ.μ., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ένας αριθμός δεν θα πωληθεί πολύ υψηλότερα.