Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς μποτιλιαρίσματα στους δρόμους του Οσλο και του Μπέργκεν. Αν δεχθούμε όμως ότι υπάρχουν, αυτά είναι τα πιο «καθαρά» και αθόρυβα στον κόσμο. Διότι η Νορβηγία είναι η χώρα με τις περισσότερες (συγκριτικά με τον πληθυσμό της) πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο.
Περισσότερα από 21.000 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα κυκλοφορούν στη χώρα. Και όπως έδειξαν τα στοιχεία για τις πωλήσεις το τελευταίο τρίμηνο του 2013, στη Νορβηγία των 5 εκατ. κατοίκων πωλούνται 1.200 ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον μήνα (περίπου το 10% των συνολικών πωλήσεων), ενώ στη Βρετανία των 63 εκατ. κατοίκων πωλούνται μόλις 5.000. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι στο Οσλο κυκλοφορούν περισσότερα ηλεκτροκίνητα από όσα στο Λος Αντζελες και στο Σαν Φρανσίσκο μαζί.
Ειδικότερα, το τρίμηνο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου 2013 το πολυτελές σπορ αμερικανικό μοντέλο Tesla Model S και το γαλλοϊαπωνικό οικογενειακό Nissan Leaf (κατασκευάζεται στο Σάντερλαντ της Αγγλίας) ήταν τα πλέον ευπώλητα αυτοκίνητα στη Νορβηγία - ξεπέρασαν και αυτό ακόμη το Volkswagen Golf, το οποίο όμως κινείται με συμβατικά καύσιμα. Είναι αλήθεια ότι οι Νορβηγοί έχουν ερωτευθεί τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. «Ενα φορτηγό πλοίο γεμάτο με Nissan Leaf φθάνει κάθε βδομάδα στη Νορβηγία και σχεδόν δεν προλαβαίνει να ξεφορτώσει. Τα αυτοκίνητα πωλούνται σχεδόν αμέσως...» δήλωσε στη βρετανική «Γκάρντιαν» ο Σνόρε Σλέτβολντ, πρόεδρος της Νορβηγικής Ενωσης Ηλεκτρικών Οχημάτων. Ο έρωτας των Νορβηγών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οφείλεται σίγουρα στην οικολογική συνείδηση που έχουν οι κάτοικοι της σκανδιναβικής χώρας - παρά το ότι η πατρίδα τους συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων παραγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο. Περνά όμως και από το... πορτοφόλι τους. Διότι η κυβέρνηση του Οσλο έχει θεσπίσει εντυπωσιακά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κίνητρα τα οποία, παρά το αυξημένο κόστος κατασκευής τους, καθιστούν τα ηλεκτροκίνητα φθηνότερα από τα εφοδιασμένα με συμβατικούς κινητήρες. Ετσι, ένα Nissan Leaf κοστίζει στη Νορβηγία μόλις 280.000 κορόνες (33.000 ευρώ), όταν ένα Golf κοστίζει 300.000 κορόνες (35.500 ευρώ). Σημειωτέον ότι η Νορβηγία είναι μια πανάκριβη χώρα και ότι και τα αυτοκίνητα εκεί κοστίζουν αισθητά ακριβότερα.
Συγκεκριμένα, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην τέταρτη πλουσιότερη χώρα του πλανήτη δεν εξαιρούνται από τους υψηλότατους φόρους αγοράς και από τον ΦΠΑ, αλλά δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και στάθμευσης, ενώ κοστίζει φθηνότερα και η ασφάλισή τους. Επίσης, οι δημοτικές Αρχές επιδοτούν την εγκατάσταση κέντρου τροφοδοσίας του αυτοκινήτου στο σπίτι του ιδιοκτήτη.
Υπολογίζεται ότι συγκριτικά με τον κάτοχο ενός συμβατικού αυτοκινήτου ο κάτοχος ενός ηλεκτροκίνητου στη χώρα αυτή εξοικονομεί περί τις 6.000 ευρώ ετησίως.
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι στα τέλη Φεβρουαρίου η Νορβηγία θα γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο που ένα στα 100 αυτοκίνητα που κυκλοφορούν θα είναι ηλεκτροκίνητο. Πολλοί φοβούνται, όμως, ότι η ιστορία αγάπης των Νορβηγών με την ηλεκτροκίνηση έχει ημερομηνία λήξης.
Αυτή μπορεί να είναι το 2018, όταν θα αρθούν τα προαναφερθέντα κίνητρα. Μάλλον θα είναι όμως πολύ νωρίτερα, διότι τα κίνητρα θα αρθούν επίσης αν ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων φθάσει τις 50.000 πριν από το 2018. Κάτι που, με τον σημερινό ρυθμό των πωλήσεων, θα συμβεί σε μόλις 18 μήνες.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από