Η αναλυτική πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς για την οριστική φορολογική περαίωση εισοδημάτων και περιουσίας σε βάθος δεκαετίας τοποθετεί με μετριοπαθείς υπολογισμούς στα 100 δισ. ευρώ τα εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν δυνάμει να υπαχθούν στη ρύθμιση. Το ποσό αυτό τεκμηριώνεται απολύτως. Ερευνες έχουν καταδείξει πως η σκιώδης οικονομία στην Ελλάδα ανέρχεται σήμερα στα 44 δισ. ευρώ, ενώ το 2009 ήταν στα 60 δισ. ευρώ. Ομοίως, ακαδημαϊκές εργασίες τοποθετούν τη συνολική φοροδιαφυγή στην Ελλάδα την περίοδο 2002 -2009 στα 200 δισ. ευρώ. Στα ποσά αυτά πρέπει να προστεθούν και τα περίπου 80 δισ. ευρώ καταθέσεις (νόμιμες ή όχι) της περιόδου 2009 – 2011 που είτε οδηγήθηκαν σε τράπεζες του εξωτερικού είτε παραμένουν σε προσωπικούς χώρους φύλαξης.

Σύμφωνα με την Τράπεζα Πειραιώς, το νομικό πλαίσιο τείνει να δημιουργήσει τη βεβαιότητα πως η φοροδιαφυγή θα γίνει πολύ πιο δύσκολη στο μέλλον και ότι μελλοντικά το κόστος της μη τακτοποίησης ή επαναπατρισμού περιουσιακών στοιχείων θα είναι απαγορευτικό για τον φορολογούμενο. Καθώς μάλιστα με το περιουσιολόγιο και τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις οι καταθέσεις, τα ακίνητα και τα χρεόγραφα των φορολογουμένων θα αποτελούν άμεσα «ανοιχτό βιβλίο» για την Εφορία, η περιουσιακή περαίωση είναι «μοναδική ευκαιρία» για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους.

Ωστόσο, η Τράπεζα Πειραιώς ξεκαθαρίζει ότι για να είναι αποτελεσματική η περαίωση πρέπει να παρέχει πραγματική και καθολική προστασία σε αυτούς που θα υπαχθούν στη ρύθμιση, πρέπει να διατηρείται η ανωνυμία τους και να αποκλείεται με κάθε τρόπο η πιθανή επαναφορολόγησή τους στο μέλλον για περιουσιακά στοιχεία που έχουν τακτοποιηθεί. Η συμμετοχή πρέπει να είναι προαιρετική, να αφορά όλα ανεξαιρέτως τα φυσικά και νομικά πρόσωπα και να γίνεται με μια απλή αίτηση, η οποία και θα γίνεται δεκτή από τις φορολογικές Αρχές χωρίς άλλες προϋποθέσεις. Ειδικά για περιπτώσεις φορολογουμένων που ελέγχονται για ανακριβές πόθεν έσχες ή οι υποθέσεις τους βρίσκονται στα δικαστήρια, προτείνεται εφόσον υπαχθούν στην περαίωση να παύει κάθε έλεγχος και φορολογική διαδικασία.

Σε ποιους απευθύνεται. Κατά την Τράπεζα Πειραιώς, αντικείμενο της ρύθμισης θα μπορούσαν να είναι:

1. Οι συναλλαγές για ακίνητα που έχουν γίνει στην αντικειμενική αντί της εμπορικής αξίας. Οι εμπλεκόμενοι πωλητές και αγοραστές βρίσκονται σε δυσχερή θέση καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν μπορούν να δικαιολογήσουν είτε την απόκτηση της περιουσίας είτε καταθέσεις (έσοδα) από την πώληση του ακινήτου. Σήμερα το υπόλοιπο στεγαστικών και επισκευαστικών δανείων ανέρχεται σε περίπου 72 δισ. ευρώ και αφορά 1,55 εκατ. δανειακές συμβάσεις.

2. Οι φορολογούμενοι που μετέφεραν στο εξωτερικό περίπου 60 δισ. ευρώ τη διετία 2009 – 2011 (με περίπου 54.000 εμβάσματα), αλλά και νομικά και φυσικά πρόσωπα που διατηρούν για χρόνια λογαριασμούς στο εξωτερικό, τα ποσά και τους τόκους των οποίων δεν έχουν εμφανίσει ποτέ στις φορολογικές Αρχές.

3. Οι κάτοχοι μετοχών, αμοιβαίων κεφαλαίων και ομολόγων ή άλλων επενδυτικών προϊόντων που ποτέ μέχρι σήμερα δεν είχαν δηλώσει τόκους από τα χρεόγραφα αυτά στις φορολογικές τους δηλώσεις και οι οποίοι με τις νέες φορολογικές διατάξεις υποχρεούνται να αιτιολογήσουν την προέλευση των κεφαλαίων αυτών.

4. Οι φορολογούμενοι που τα προηγούμενα χρόνια μεταβίβασαν με κάποιο τρόπο εισόδημα ή περιουσιακά στοιχεία στα παιδιά τους χωρίς να το δηλώσουν στην Εφορία, ή οι οποίοι δεν έλαβαν παραστατικά για μείζονες αγορές.

5. Οι φορολογούμενοι με συμμετοχές σε εταιρείες που τοποθέτησαν χρήματα κατά τη διάρκεια αυξήσεων κεφαλαίου, τα οποία δεν μπορούν να δικαιολογήσουν σήμερα.

6. Οι επιτήδειοι που εκμεταλλευόμενοι τους πλημμελείς ελέγχους της Εφορίας και τα κενά του συστήματος μπορούσαν επί σειρά ετών να φοροδιαφεύγουν συστηματικά και έτσι δημιούργησαν εισοδήματα και πλούτο μέσω της φοροδιαφυγής.