«Πόλεμο» στην ελληνική αγορά αερομεταφορών αναμένεται να προκαλέσει η δημιουργία βάσεων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη από την ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστουςRyanair και η δραστηριοποίησή της στα δρομολόγια εσωτερικού από τον Φεβρουάριο.

HRyanair επιχειρεί να διεκδικήσει μερίδιο από το αεροπορικό έργο στο εσωτερικό της χώρας, ανεβάζοντας στα ύψη το θερμόμετρο του ανταγωνισμού στις αερομεταφορές.

Η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε χθες επενδύσεις ύψους 280 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία των βάσεών της στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με τη φιλοδοξία να σπάσει το μονοπώλιο κυρίως στα δρομολόγια εσωτερικού.

Η επιθετική είσοδος της Ryanair στο αεροδρόμιο της Αθήνας αναμένεται να φέρει «πόλεμο» τιμών στα εισιτήρια εσωτερικού – εξωτερικού, που για την ερχόμενη άνοιξη θα αρχίζουν από 12 ευρώ ενώ κατά μέσο όρο θα φθάνουν τα 42 ευρώ!

Ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, Ντέιβιντ Ο’Μπράιαν, σε συνέντευξή του χθες στην Αθήνα, μίλησε ανοιχτά για το «τέλος του μονοπωλίου στην Ελλάδα», επισημαίνοντας ότι «η εξαγορά της Olympic Air από την Aegean Airlines οδήγησε τις τιμές προς τα πάνω και τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις προς τα κάτω».

Κύκλοι της Aegean Airlines, απαντώντας στις ανακοινώσεις της Ryanair, έκαναν λόγο για τη λειτουργία μιας απόλυτα ανταγωνιστικής αεροπορικής αγοράς στη χώρα. Στελέχη της εταιρείας ανέφεραν, εξάλλου, ότι αυτός ήταν και ο λόγος που η συνένωση δυνάμεων των δύο ελληνικών αερομεταφορέων, της Aegean με την Olympic Air, ήταν απαραίτητη, ώστε «να δημιουργηθούν οι οικονομίες κλίμακας για την αποτελεσματική λειτουργία και ανάπτυξη ενός ελληνικού αερομεταφορέα, που θα εκπροσωπήσει επάξια τη χώρα μας σε αυτή την κοινή ευρωπαϊκή αγορά».

Η Ryanair πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 2009 ακολουθώντας την πρακτική που ήδη εφαρμόζει και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές: εγκαινιάζει πανηγυρικά νέες αεροπορικές συνδέσεις, για να τις διακόψει στη συνέχεια, έπειτα από εκβιασμούς και σκληρές τακτικές, για τις οποίες άλλωστε έχουν πικρή εμπειρία πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης (Μασσαλία, Βαλένθια, Ζιρόνα, Αλικάντε).

Φεύγει ξαφνικά. Ετσι από τη μια αφήνει στα κρύα του λουτρού έναν προορισμό και μια ολόκληρη τοπική κοινωνία και από την άλλη πλήττει σοβαρά, οικονομικά τους σοβαρούς παίκτες της αγοράς, ρίχνοντάς τους στο κανναβάτσο ή εξαναγκάζοντάς τους ακόμα και να αποχωρήσουν από κάποια περιοχή.

Η ξαφνική στροφή της Ryanair προς την Αθήνα αποτελεί αλλαγή στην έως τώρα στρατηγική της, δεδομένου ότι η εταιρεία δεν ξεκινούσε συνεργασία με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ζητώντας ειδικές μειώσεις στα τέλη.

Η χθεσινή ανακοίνωση των σχεδίων της Ryanair αιφνιδίασε ακόμα και τη διοίκηση του Ελευθέριος Βενιζέλος, που δεν είχε ενημερωθεί για τις προθέσεις της.

Ο κ. Ο’Μπράιαν προέβλεψε ότι με τις νέες πτήσεις θα μετακινηθούν περίπου 3 εκατ. επιβάτες, ενώ θα δημιουργηθούν συνολικά 2.800 νέες θέσεις εργασίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, στη βάση που θα δημιουργηθεί στο Ελευθέριος Βενιζέλος θα σταθμεύουν μόνιμα δύο αεροπλάνα που θα εκτελούν πτήσεις προς Χανιά, Λονδίνο, Μιλάνο, Πάφο, Ρόδο και Θεσσαλονίκη. Σε ετήσια βάση η εταιρεία υπολογίζει ότι θα μεταφέρει 1,2 εκατ. επιβάτες, ενώ η δραστηριοποίησή της στην Αθήνα θα δημιουργήσει 1.200 νέες θέσεις εργασίας.

Τα δρομολογια. Στη βάση της Θεσσαλονίκης θα σταθμεύει μόνιμα ένα αεροσκάφος, ενώ θα εξυπηρετούνται συνολικά 16 προορισμοί εσωτερικού – εξωτερικού με 212 πτήσεις την εβδομάδα προς Αθήνα, Χανιά, Πάφο, Βαρσοβία, Στοκχόλμη, Οσλο, Βρέμη, Ντύσελντορφ, Φρανκφούρτη, Βάδη, Μιλάνο, Πίζα, Ρώμη, Βαρκελώνη, Βρυξέλλες και Λονδίνο. Στόχος της είναι να μεταφέρει πάνω από 1,6 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση από το αεροδρόμιο Μακεδονία, δημιουργώντας στην πόλη πάνω από 1.600 νέες θέσεις εργασίας.

Οι τιμές των εισιτηρίων για το εσωτερικό θα αρχίζουν από τα 12 ευρώ για κρατήσεις που θα πραγματοποιηθούν ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της εταιρείας (www. ryanair.com) και τα 25 ευρώ για τις πτήσεις εξωτερικού. Οι τιμές αυτές θα ισχύσουν για αγορές που θα γίνουν έως και τις 20 Ιανουαρίου για αναχωρήσεις από Αθήνα τον Απρίλιο και τον Μάιο ή έως τις 16 Ιανουαρίου για αναχωρήσεις από τη Θεσσαλονίκη τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο.

Στο μεταξύ, την έναρξη δρομολογίων από την Αθήνα χαιρέτισε και η Ενωση Ξενοδόχων Αττικής και Αργοσαρωνικού.