Η θέση της χώρας μας στην πρόσφατη έκθεση PISA ήταν, σύμφωνα με τους ειδικούς της εκπαίδευσης, αναμενόμενη. Το ελληνικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα και το έντονο ακαδημαϊκό αναλυτικό πρόγραμμα στα σχολεία είναι οι λόγοι που η Ελλάδα καταλαμβάνει χαμηλές θέσεις, με τη βαθμολογία της στα συγκεκριμένα τεστ να βρίσκεται πάντα κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. «Το γεγονός ότι έχουμε διαφορετικό σύστημα εκπαίδευσης δεν είναι κατ’ ανάγκην κακό. Απλά δεν έχει γίνει μία συντονισμένη προσπάθεια – παρά μόνο κάποιες μεμονωμένες – να προωθηθεί η κριτική σκέψη στο ελληνικό σχολείο, κάτι που είναι ζητούμενο στα τεστ PISA», συμπληρώνει η κ. Σοφιανοπούλου. Πάντως, από την έκθεση του 2009 διαπιστώθηκε πως τα παιδιά που δεν έμεναν «εγκλωβισμένα» στο σχολικό πρόγραμμα αλλά συμμετείχαν σε άλλες δραστηριότητες, στο πλαίσιο όμως του σχολείου (π.χ. σε περιβαλλοντικές ή θεατρικές ομάδες) είχαν καλύτερη απόδοση στα μαθήματα, καθώς είχαν κίνητρο και «το σχολείο γινόταν δικό τους».