Σαν καταλύτης εξελίξεων γύρω από το σχέδιο δημιουργίας υπόγειας αποθήκης στο υπό εξάντληση πεδίο φυσικού αερίου στην περιοχή νότια της Καβάλας, λειτουργεί ο αγωγός TAP.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά τις διαδικασίες για να προκηρύξει μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες το διεθνή διαγωνισμό για την υπόγεια αποθήκη αερίου νότια της Καβάλας, ίσως και νωρίτερα από τους αντίστοιχους για ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ.

Πρόκειται για διαγωνισμό, που θα έχει τη μορφή της σύμβασης μακροχρόνιας παραχώρησης (π.χ. για 50 χρόνια) με το Δημόσιο εκτός από το αρχικό τίμημα, να εισπράττει και ποσοστό επί των εσόδων από τον μελλοντικό παραχωρησιούχο.

Επί πολλούς μήνες, το συγκεκριμένο έργο συμπεριλαμβανόταν στο πρόγραμμα διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς ωστόσο να αποτελεί κάποια από τις άμεσες προτεραιότητές του.

Έπειτα όμως και από τις τελευταίες εξελίξεις τόσο στο μέτωπο του TAP, όσο και με την απόκτηση του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότι το «τάιμινγκ» για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός πριν το τέλος του 2013 είναι ιδανικό.

Η διάρκεια του διαγωνισμού θα είναι το πολύ ένα έτος, προκειμένου η ολοκλήρωσή του να συμπέσει χρονικά με την εκπνοή της διάρκειας εκμετάλλευσης από την Energean Oil της υπόγειας αποθήκης της Καβάλας (23 Νοεμβρίου 2014) και την επιστροφή της συγκεκριμένης παραχώρησης στο Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ).

Θυμίζουμε ότι η Energean Oil, ζητούσε αρχικά να παραχωρηθεί σε εκείνην η υπόγεια αποθήκη, έκανε ωστόσο πίσω προκειμένου να της δοθεί για 25 ακόμη χρόνια η παράτασης της άδειας εκμετάλλευσης του πετρελαϊκού κοιτάσματος του Πρίνου και της Καβάλας (σύμφωνα με τη νέα σύμβαση που υπέγραψε τον Φεβρουάριο με το Δημόσιο).

Η Καβάλα έχει σήμερα δυναμικότητα αποθήκευσης 7 δισ. κ.μ., είναι η μοναδική φυσική υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου πανελλαδικά, ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τόσο ελληνικές εταιρείες του χώρου της ενέργειας, όσο και ξένες όπως η Socar. Η αποθήκη «κουμπώνει» καλά με τον αγωγό TAP και με την μεταφορά φυσικού αερίου από την Ιταλία, καθώς βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο της διαδρομής του αγωγού.

Η εκτίμηση πάντως είναι ότι για να αναβαθμιστεί το έργο θα χρειαστεί μια αρκετά σημαντική επένδυση, της τάξης των 300-400 εκατ. ευρώ, γεγονός που επηρεάζει και το ύψος του προσδοκώμενου τιμήματος στο διαγωνισμό.

Δεν επαρκεί από μόνος του ο TAP

Από την πλευρά της και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ γνωρίζει πολύ καλά ότι η επιλογή του TAP από μόνη της δεν επαρκεί για να γίνουν πράξη τα σχέδια για ανάδειξη της χώρας σε διεθνή κόμβο για την ευρύτερη αγορά αερίου της νοτιανατολικής Μεσογείου. Ο φιλόδοξος όσο και εφικτός αυτός στόχος περνάει μέσα από τη δημιουργία και άλλων απαραίτητων υποδομών, αναγκαίων για τη δημιουργία ενός κόμβου (hub) που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη γεωπολιτική σημασία της χώρας μας.

Μια τέτοια βασική υποδομή είναι η δημιουργία απαραίτητου αποθηκευτικού χώρου που θα ενισχύσει τις δυνατότητες και την ευελιξία της ελληνικής αγοράς.

Αρκεί να αναφερθεί ότι η αποθηκευτική δυνατότητα της Καβάλας καλύπτει τις ανάγκες της χώρας για διάστημα 90 ημερών, ενώ με την αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, καλύπτεται η ζήτηση σε αέριο για διάστημα μόλις 12 – 15 ημερών.