Κρατήστε αυτό το όνομα, βροντοφώναξε πρόσφατα το φετινό Φεστιβάλ του Σάντανς, του Ρόμπερτ Ρέντφορντ. Είναι «το ταλέντο που πρέπει να προσέξουμε στο μέλλον». Και έγραψε το όνομα Τζον Κροκίδας στα κατάστιχα με εκείνους που προώθησε προς το στερέωμα των κινηματογραφιστών. Το έγκυρο αμερικανικό περιοδικό «Variety» τον συμπεριέλαβε στους 10 σκηνοθέτες της νέας γενιάς που «δεν πρέπει να πάρουμε τα μάτια μας από πάνω τους».

Τώρα ο σινιόρε Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, αφεντικό του 70ού Φεστιβάλ Βενετίας, παίρνει τη σκυτάλη και ανάμεσα σε ονόματα καταξιωμένων σκηνοθετών, όπως οι Στίβεν Φρίαρς, Τέρι Γκίλιαμ, Αλφόνσο Κουαρόν, Πολ Γκρίνγκρας, στέλνει στην Εβδομάδα των Δημιουργών του Φεστιβάλ την εντυπωσιακή μεγάλου μήκους ταινία του ελληνοαμερικανού –δεύτερης γενιάς –σκηνοθέτη (προβάλλεται την Κυριακή παράλληλα με το «Parkland» του Πίτερ Λάντσμαν για την υποδοχή του ψυχορραγούντος Τζον Κένεντι σε νοσοκομείο του Ντάλας μετά τη δολοφονική απόπειρα, με το «Child Of God» του «χρυσού παιδιού» του Χόλιγουντ Τζέιμς Φράνκο και το «Miss Violence» του 36χρονου Αλέξανδρου Αβρανά).

Στο «Kill You Darlings» του Τζον Κροκίδα πρωταγωνιστής είναι ο «Χάρι Πότερ» Ντάνιελ Ράτκλιφ, που μεγαλώνει δοκιμάζοντας όλο και πιο «εκτός του ρεύματος» ρόλους.

Εδώ υποδύεται τον Αλεν Γκίνσμπεργκ, τον ανοιχτά ομοφυλόφιλο ποιητή και ηγετική φιγούρα του κινήματος των μπίτνικ της δεκαετίας του ’50, γνωστό πολιτικοποιημένο ακτιβιστή που το αριστουργηματικό του ποιητικό πόνημα «Howl» θεωρείται ως «ευαγγέλιο για κάθε μελλοντικό επαναστάτη». Και κάτι ακόμη: φίλο του πιο γνωστού ίσως εκπροσώπου της γενιάς του μπιτ, του συγγραφέα Τζακ Κέρουακ (τον ενσαρκώνει ο Τζακ Χιούστον).

Είπαμε, πρωταγωνιστής ο Γκίνσμπεργκ. Με μια έννοια, ναι. Διότι στην πραγματικότητα πρωταγωνιστής πίσω απ’ όλα είναι ένα βιβλίο με τον παράξενο τίτλο «Και οι ιπποπόταμοι έβρασαν μέσα στις δεξαμενές τους», το οποίο ο Κέρουακ και ο τρίτος φίλος της παρέας Ουίλιαμ Μπάροουζ (ο Μπεν Φόστερ στην ταινία) έγραψαν το 1944. Και αυτό ενώ και οι τρεις αναμείχθηκαν κατά κάποιον τρόπο στην ιστορία ενός φόνου: τη δολοφονία του 30χρονου εραστή του από τον συμφοιτητή τού Γκίνσμπεργκ στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, Λουσιέν Καρ. Μια ιστορία που υπήρξε καταλύτης στη γνωριμία των τριών μπίτνικ και ουσιαστικά γέννησε και το κίνημα και μια ολόκληρη γενιά.

Κέρουακ και Μπάροουζ επιχείρησαν να καλύψουν ουσιαστικά τον φονιά, δημιουργώντας μπλεξίματα με τον νόμο, ενώ οι «Ιπποπόταμοί» τους εκδόθηκαν τελικά το 2008, τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Καρ.

ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ. Ο Κροκίδας, που δηλώνει ότι έχει «ελληνικές, ιταλικές και εβραϊκές ρίζες», έχει να επιδείξει ένδοξο κινηματογραφικό παρελθόν… μικρού μήκους. Αν και είχε ξεκινήσει να σπουδάζει ηθοποιός στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, έπεισε τον καθηγητή του να γυρίσει το σπουδαστικό ταινιάκι «Shame No More», με το οποίο κατέληξε να συμμετέχει το 1999 σε 70 διεθνή φεστιβάλ (!) και συμπεριλήφθηκε στους φιναλίστ για το σπουδαστικό Οσκαρ. Η δεύτερή του ταινία μικρού μήκους «Slo – Mο» έφτασε το 2002 στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

Το 2009 ο Ελληνοαμερικανός έγραψε το σενάριο του «Kill Your Darlings» το 2009. Η ταινία πέρασε από σαράντα κύματα, από τότε που ξεκίνησε να το δουλεύει, με Γκίνσμπεργκ και Κέρουακ τους Τζέσε Αϊζενμπεργκ και Κρις Εβανς, μέχρι που μια θρυλική παραγωγός ποντάρισε στον Κροκίδα και στο πρότζεκτ, που ολοκληρώθηκε και εκθειάστηκε στο Φεστιβάλ του Σάντανς στις αρχές της χρονιάς. Λεπτομέρεια: στο καστ εμφανίζονται και δύο τηλεοπτικοί, ας το πούμε έτσι, ηθοποιοί. Ο τηλεοπτικός «Ντέξτερ» (η σειρά προβάλλεται από τον Σκάι) Μάικλ Σ. Χολ και η Κίρα Σέτζγουικ του «Closer» (Σκάι επίσης).

Ραντεβού την Κυριακή

Την Κυριακή, στις 22.15 ώρα Βενετίας, θα προβληθεί στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 70ού Φεστιβάλ της Μόστρας η ταινία «Miss Violence» του 36χρονου Αλέξανδρου Αβρανά με θέμα την αυτοκτονία μιας 11χρονης. Λίγο νωρίτερα, στις 21.15, θα προβληθεί το «Kill your darlings» του Τζον Κροκίδας.