Τις επιφυλάξεις και τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για το ρόλο των ιδιωτικών εταιρειών που θα ασκούν τους διαχειριστικούς ελέγχους στα κληροδοτήματα, συναντά το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Κοινωφελών Περιουσιών και Σχολαζουσών Κληρονομιών που συζητείται στο πρώτο Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Απέναντι στις βολές των κομμάτων της αντιπολίτευσης πως η από κοινού αντιμετώπιση των κοινωφελών περιουσιών και των σχολαζουσών κληρονομιών, οδηγεί σε διαδικασίες ταχείας εκποίησής τους, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, όξυνε τον τόνο της αντιπαράθεσης, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει «απόλυτη ταύτιση επιχειρημάτων του ΣΥΡΙΖΑ, των ΑΝ.ΕΛ. και της Χρυσής Αυγής».

Επικαλούμενος δε, εκθέσεις του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, αλλά και των ίδιων των παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών, υπερασπίστηκε την αναγκαιότητα ένταξης ιδιωτικών εταιρειών στη διαδικασία διαχειριστικών ελέγχων, σε αντικατάσταση ενός καθεστώτος που λειτουργεί από το 1939.

Αντίστοιχα, ο εισηγητής της ΝΔ, Μιχάλης Ταμήλος, υποστήριξε πως το νομοσχέδιο «βάζει τις βάσεις για πραγματική αξιοποίηση των χιλιάδων κληροδοτημάτων υπέρ του Δημοσίου», η αξία των οποίων σύμφωνα με τον εισηγητή του ΠΑΣΟΚ Χ. Γκόκα ανέρχεται σε 10 δισ. ευρώ, ενώ των σχολαζουσών κληρονομιών σε 4 δισ. ευρώ.

Αντίθετα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Γάκης, υποστήριξε πως υφίστανται «σοβαρότατοι κίνδυνοι οριστικής απώλειας και εξάλειψης περιουσιακών στοιχείων που οι διαθέτες παραχώρησαν στο κράτος, με εκποίηση ή σταδιακό ροκάνισμά τους από ΝΠΙΔ που θα τα διαχειρίζονται».

«Μα τους ιδιώτες τους έχουμε ήδη εδώ και λεηλατούν όλες αυτές τις περιουσίες!», απάντησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ, Ν. Τσούκαλης, από τους πλέον ένθερμους υποστηρικτές του νομοσχεδίου.

«Το κράτος μπορεί να κάνει ότι θέλει τη σχολάζουσα κληρονομιά, αλλά όχι και τα εθνικά κληροδοτήματα», παρατήρησε η Χρυσούλα Γιαταγάνα (ΑΝ.ΕΛ.), αντιτιθέμενη (όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ), στην από κοινού αντιμετώπιση και των δύο κατηγοριών περιουσιών.

«Το γεγονός ότι θέλετε να αφήσετε τις σχολάζουσες κληρονομιές με ένα παλαιό νομοθετικό πλαίσιο, είναι δείγμα πως δεν θέλετε να τις πειράξουμε, σε μια εποχή που μας λείπουν οι πόροι» ανέφερε, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Κ. Τριαντάφυλλος.

«Γιατί στο άρθρο 24 μεταγράφονται ως ιδιωτική περιουσία, όλα τα ακίνητα που κληροδοτήθηκαν χωρίς όρους στο Δημόσιο;» ρώτησε ο εκπρόσωπος των ΑΝΕΛ, Κ. Γιοβανόπουλος (ΑΝΕΛ), ενώ ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Π. Κουρουμπλής πρότεινε να διευκρινιστεί πως τα ακίνητα αυτά δεν πρόκειται να υπαχθούν στο ΤΑΙΠΕΔ.

«Το διαμέρισμα που παραχωρήθηκε στο Δημόσιο χωρίς όρο, αποτελεί κλασσική περίπτωση ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου» απάντησε ο Ν. Τσούκαλης της ΔΗΜΑΡ. «Μιλάμε για περιουσία που κατέλειπε κάποιος στο Δημόσιο για να αυξήσει τον προϋπολογισμό του, και όχι για κοινωφελή Ιδρύματα», συμπλήρωσε.

«Αυτό που πάτε να κάνετε, είναι ένα ΤΑΙΠΕΔ άλλου τύπου για τα κληροδοτήματα. Δεν μου δίνετε καμία εγγύηση πως οι ελεγκτικές εταιρείες θα επιτελέσουν το ρόλο τους». παρατήρησε μεταξύ άλλων ο Α. Ματθαιόπουλος (Χρυσή Αυγή).

Ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος αναγνώρισε πως η κυβέρνηση προχωρά σε έναν αναγκαίο εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, ο οποίος ωστόσο δεν απαντά στις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. «Δεν αποκαθιστάτε την τεράστια χασούρα των κοινωφελών ιδρυμάτων και των ΑΕΙ από το Χρηματιστήριο και τα κρατικά ομόλογα», τόνισε.

Το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε επί της αρχής από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜΑΡ.