Σοβαρά είναι τα εμπόδια που αντιμετωπίζει η νέα μεγάλη επένδυση της κινεζικής COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, και ειδικότερα στο δυτικό τμήμα της Προβλήτας 3 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.

Οι διαπραγματευτές της κινεζικής πλευράς συναρτούν την υλοποίηση της επένδυσης με έναν όρο: Να δεχθεί η διοίκηση του ΟΛΠ και φυσικά το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας την ουσιαστική κατάργηση της καταβολής του λεγόμενου ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος (πρόκειται για την καταβολή του ετήσιου ενοικίου που καταβάλλει η COSCO για την εκμετάλλευση της Προβλήτας 2 του ΣΕΜΠΟ).

Αυτή όμως η απαίτηση των Κινέζων είναι νομικά ακάλυπτη, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΠ. Και αυτό διότι το εγγυημένο αντάλλαγμα αποτελεί βασική ρήτρα της αρχικής σύμβασης και ταυτόχρονα υπήρξε το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της κινεζικής εταιρείας για να κερδίσει στον αρχικό διαγωνισμό.

Κατά συνέπεια, όπως επισημαίνουν στελέχη του ΟΛΠ αλλά και του υπουργείου Ναυτιλίας, η κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος είναι μάλλον απίθανο να μπορέσει να περάσει από τη Βουλή, ενώ παράλληλα μπορεί να μπλοκαριστεί και από τα αρμόδια κοινοτικά όργανα.

Ολα δείχνουν ότι ο γόρδιος δεσμός του λεγόμενου φιλικού διακανονισμού –τυπικά θα πρέπει να έχει λυθεί έως αύριο Πέμπτη μεταξύ ΟΛΠ και COSCO –θα παραπεμφθεί στο Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο και θα αναλάβει την πολιτική ευθύνη της όποιας λύσης.

Πάντως, είναι σαφές ότι και οι δύο πλευρές επιθυμούν διακαώς να βρεθεί η κατάλληλη νομική φόρμουλα για τη λύση καθώς το πρόβλημα δεν είναι το αντάλλαγμα αυτό καθαυτό, το οποίο δεν ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως.

Οχι μόνο η COSCO, αλλά και ο ΟΛΠ θέλει να υλοποιηθεί η επένδυση στον ΟΛΠ 224 εκατ. ευρώ που θα διπλασιάσει τη δυνατότητα διακίνησης του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων από τον ΣΕΜΠΟ του λιμανιού του Πειραιά· επίσης, θα προσφέρει στον ΟΛΠ μια νέα προβλήτα πετρελαιοειδών που θα αποπληρωθεί από τον Οργανισμό με πολύ χαμηλό επιτόκιο.