Καλλίγραμμα άλιεν διψασμένα για σάρκα, υπουργοί που σχεδιάζουν πολέμους, ψεύτες ποδηλάτες και πτωματολάγνοι στον αμερικανικό Νότο. Είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές της 70ής κινηματογραφικής Μόστρας που σερβίρει πρωτιές, σταρ και 20 ταινίες στο διαγωνιστικό της τμήμα – για πρώτη φορά και δύο ντοκιμαντέρ

Δύσκολη εποχή για ήρωες. Οχι όμως και για αντιήρωες, οι οποίοι ακόμη και στην καθημερινότητά μας διεκδικούν όλο και πιο μεγάλο κομμάτι από την προσοχή, ίσως και από το ενδιαφέρον μας. Παράξενη σκέψη; Καθόλου. Το εφετινό επετειακό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας –το επόμενο τη τάξει κινηματογραφικό γεγονός αστέρων μετά τα Οσκαρ και τα Φεστιβάλ Καννών και Βερολίνου –αποδεικνύει ότι ο προαναφερθείς συλλογισμός έχει βάση. Κυρίως στην Εβδομη Τέχνη.

Ο μεγαλύτερος σταρ στην εφετινή 70ή Μόστρα είναι ο πιο… αντιπαθητικός, κατά πώς το έθεσαν έντυπα σαν το «Vanity Fair». Ητοι, ο πρώην υπουργός Αμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών Ντόναλντ Ράμσφελντ, ο οποίος στο ντοκιμαντέρ «Ο άγνωστος γνωστός» (ανατρέποντας το «γνωστός άγνωστος») αφηγείται τα της ζωής και των επιλογών του από τα χρόνια που ξεκίνησε ως γερουσιαστής έως τις κινήσεις του που άλλαξαν, αρκετά, τον κόσμο, όταν σχεδίαζε την εισβολή στο Ιράκ το 2003.

Θα πει κάποιος: Μα το θέμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου είναι ένα ντοκιμαντέρ με μια συνέντευξη διάρκειας σχεδόν μιάμισης ώρας; Ναι, αν μιλάμε για τον άνθρωπο που κάποτε είχε θεωρηθεί «ο πιο αντιπαθής στον πλανήτη» και για ένα φιλμ, του Ερολ Μόρις, το οποίο ανήκει σε εκείνα που αμιλλώνται για τον Χρυσό Λέοντα στο Διαγωνιστικό Τμήμα του φεστιβάλ. Καθότι είναι το πρώτο από τα δύο ντοκιμαντέρ που για πρώτη φορά στην ιστορία της Μόστρας όχι απλώς συμμετέχουν και προβάλλονται, αλλά τρέχουν στην κούρσα για το έπαθλο (το δεύτερο είναι το φιλμ «Sacro GRA» του Τζανφράνκο Ρόσι για τον περιφερειακό της Ρώμης).

Και αυτό σε ένα φεστιβάλ το οποίο ανοίγει για πρώτη φορά στην ιστορία του με τρισδιάστατη ταινία (εκτός συναγωνισμού): το «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν («Τα παιδιά των ανθρώπων» και ο τρίτος «Χάρι Πότερ» ανήκουν στις επιτυχίες του), με τον Τζορτζ Κλούνι και τη Σάντρα Μπούλοκ –και οι δύο θα περπατήσουν απόψε στο κόκκινο χαλί –να αποκόπτονται από τον κόσμο, μέσα στις διαστημικές στολές τους, 372 μίλια πάνω από την επιφάνεια της Γης. Ταινία η οποία θεωρείται εκ των προτέρων φαβορί για τις υποψηφιότητες των Οσκαρ που θα ανακοινώσει στις 16 Ιανουαρίου η Ελεν ντε Τζενέρις.

ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ. Ολα αυτά σε μια Βενετία η οποία ζει στον απόηχο του θανάτου ενός 50χρονου γερμανού τουρίστα σε δυστύχημα με γόνδολα και της αποκάλυψης ότι ο γονδολιέρης ήταν υπό την επήρεια ναρκωτικών – κάτι που, όπως ανακοινώθηκε, θα οδηγήσει σε νέο νόμο ο οποίος θα υποχρεώνει τους συναδέλφους του σε αυστηρούς ελέγχους αίματος!

Ο δεύτερος αντιήρωας της Βενετίας είχε στο ενεργητικό του όχι ναρκωτικά αλλά μπόλικα αναβολικά, όπως παραδέχθηκε το 2012 ύστερα από επτά διαδοχικές νίκες στον περίφημο ποδηλατικό Γύρο της Γαλλίας, ομολογία –ύστερα από επίμονα ψέματα ετών –η οποία του στοίχισε και τους επτά τίτλους. Ο Λανς Αρμστρονγκ, σύντροφος της Σέριλ Κρόου και της Κέιτ Χάντσον, μεταξύ άλλων, είναι ένας ακόμη πρωταγωνιστής ντοκιμαντέρ.

Ακολουθεί ο αντιήρωας του ολοένα φτωχότερου αμερικανικού Νότου από τον ηθοποιό Τζέιμς Φράνκο, άλλοτε παρουσιαστή της τελετής απονομής των Οσκαρ και εσχάτως σκηνοθέτη προκλητικών δημιουργημάτων. Πρόκειται για τον Τζέρι, πρωταγωνιστή της νέας ταινίας του «Child of God», ο οποίος, εκτός από την εντυπωσιακή βιαιότητά του, αναπτύσσει και ερωτικές ορέξεις για πτώματα στο νεκροτομείο (παγκόσμια πρεμιέρα το Σάββατο στη Βενετία).

Ερωτικές είναι και οι υποσχέσεις που δίνει στους άρρενες που της κάνουν οτοστόπ η Σκάρλετ Γιόχανσον, η οποία είναι η αντιηρωίδα της παρέας και είναι και εξωγήινη! Στην ταινία του Τζόναθαν Γκλέιζερ «Under The Skin» με την υπόσχεση του κορμιού της πιάνει τους νεαρούς, τους κάνει φέτες και τις παραδίδει σε εταιρεία που εμπορεύεται ανθρώπινη σάρκα!

Η ΕΛΛΑΔΑ. Και αυτές είναι μερικές μόνον από τις ταινίες οι οποίες θα συναγωνιστούν στο διαγωνιστικό τμήμα τον 36χρονο έλληνα κινηματογραφιστή Αλέξανδρο Αβρανά και την ταινία του «Miss Violence», με πηγή έμπνευσης την είδηση της αυτοκτονίας μιας 11χρονης, αλλά και τον αγνώριστο γενειοφόρο Νίκολας Κέιτζ στο «Joe» του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν και την ντέιμ Τζούντι Ντεντς στον ρόλο μιας ιρλανδής μάνας που ψάχνει να βρει ποιοι «κακοί» έκλεψαν τον γιο της από το μαιευτήριο στη «Philomena» του Στίβεν Φρίαρς.

Στον συναγωνισμό και οι νέες ταινίες των Τζιάνι Αμέλιο, Κιμ Κι Ντουκ, Αμος Γκιτάι, αλλά και το ολόφρεσκο κινηματογραφικό πόνημα του Τέρι Γκίλιαμ των Μόντι Πάιθον και των «12 πιθήκων», «The Zero Theorem», με τον υπερδραστήριο τούτη τη χρονιά Ματ Ντέιμον, τον εξαιρετικό βραβευμένο με Οσκαρ Γερμανό Κριστόφ Βαλτς του ταραντινικού «Django, ο τιμωρός» και την Τίλντα Σουίντον –όλοι υποψήφιοι για το κόκκινο χαλί της εφετινής Μόστρας.

Μαζί και μια νέα ματιά στην ιστορία της δολοφονίας του Τζον Φ. Κένεντι, από την πλευρά των γιατρών που τον υποδέχθηκαν στο Νοσοκομείο του Ντάλας μετά τη δολοφονική επίθεση εναντίον του. Πρωταγωνιστής… γιατρός στην ταινία «Parkland» του Πίτερ Λάντσμαν ο «αγαπημένος των κοριτσιών» Ζακ Εφρον, δίπλα στη Μάρσια Γκέι Χάρντεν.