Διακρίσεις και αφιερώματα σε διεθνή κινηματογραφικά φεστιβάλ αποδεικνύουν ότι το ελληνικό σινεμά «μετράει». Πολύ περισσότερο, οι ταινίες με τις οποίες εκπροσωπείται φαίνεται να αφορούν και άλλες αγορές.

Οι επιτροπές των φεστιβάλ, από τη Σαγκάη μέχρι το Τορόντο, δεν κάνουν το χατίρι αλλά με τις επιλογές τους υπογραμμίζουν τη δυναμική που αποκτά το ελληνικό σινεμά και την άνεσή του να απευθύνεται - παρά την ιδιαιτερότητα της ελληνικής γλώσσας - σε ευρύτερο κοινό.
Η ταινία «Miss Violence» του 35 ετών Αλέξανδρου Αβρανά είναι ένα παράδειγμα. Συμπεριλήφθηκε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα της φετινής Mostra, του κινηματογραφικού φεστιβάλ της Βενετίας, και είναι μεταξύ των δέκα ταινιών του αφιερώματος με το οποίο το κινηματογραφικό φεστιβάλ του Τορόντο τιμά την Ελλάδα.

«Το ελληνικό σινεμά, μέσα στην κρίση, διακρίνεται από εξωστρέφεια», υποστηρίζει ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Αβρανάς (συνυπογράφει το σενάριο με τον Κώστα Περούλη), «διότι εκφράζει την ανάγκη να ακουστούν αλήθειες, να θίξει θέματα που απασχολούν, και ο κόσμος θέλει να ακούσει αλήθειες».

Η «Miss Violence» πραγματεύεται - με αφορμή την αυτοκτονία μιας 11χρονης - τον κύκλο της βίας με όλες τις εκφάνσεις της. Και εκείνο που θέλει να περάσει ο σκηνοθέτης είναι πως αν δεν βρεθεί κάποιος να διακόψει τον κύκλο, η βία θα διαιωνίζεται.
«Είναι σαν την κρίση», κάνει τον παραλληλισμό ο Αβρανάς. «Εχουμε μπει σε μια κατρακύλα, συζητούμε για αυτήν, αλλά δεν βρίσκεται κάποιος να τη σταματήσει».
Ο Αβρανάς πήρε αφορμή από ένα τραγικό γεγονός που είχε συμβεί στο Βερολίνο με ένα κορίτσι 11 ετών. Η ταινία του έχει ευρεία απήχηση. «Θα μπορούσε να είναι μια ιστορία που έχει συμβεί στην Ιταλία, στη Γαλλία, στη Γερμανία», έλαβε το μήνυμα από το φεστιβάλ. Οπουδήποτε δηλαδή, κι όχι μόνο στην Ελλάδα, δεδομένου ότι κάνοντας την έρευνά του ο σκηνοθέτης διαπίστωσε πως οι αυτοκτονίες παιδιών, ιδίως στις ΗΠΑ, αρχίζουν από την ηλικία των πέντε ετών.
Η οικονομική κρίση έχει παίξει τον ρόλο της στην προβολή του ελληνικού σινεμά, υποστηρίζει ο σκηνοθέτης της κοινωνικής περιπέτειας με επιρροές πολιτικού θρίλερ «Wild Duck», Γιάννης Σακαρίδης. «Οταν καθημερινά η Ελλάδα είναι στα πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου, το ενδιαφέρον επεκτείνεται και σε άλλους τομείς», εξηγεί.
Η ταινία του έχει υπόβαθρο την κρίση και δείχνει ότι εξαιτίας της ο ήρωάς του έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του ενώ στέκεται στο εξής σταυροδρόμι: να ξεπληρώσει χρέη οικονομικά ή να ξεπληρώσει χρέη ηθικά.
Είναι μία από τις δέκα που επιλέχθηκαν από το φεστιβάλ κινηματογράφου του Τορόντο (5-15 Σεπτεμβρίου) για την ενότητα City to City, που φέτος είναι αφιερωμένη στην Ελλάδα.

Κρίση στα οικονομικά, κρίση και στις σχέσεις. Η σύνδεση μοιάζει αναπόφευκτη αλλά το ενδιαφέρον προκαλεί ο χειρισμός του θέματος. Και οι έλληνες κινηματογραφιστές φαίνεται να είναι επιδέξιοι.
Το «Luton» του Μιχάλη Κωνσταντάτου θα προβληθεί στο επίσημο πρόγραμμα του κινηματογραφικού φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν (20-28 Σεπτεμβρίου), στο τμήμα New Directors (φιλοξενεί ταινίες μεγάλου μήκους νέων και πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών). Σημειώστε πως - καθόλου τυχαία - η ταινία του Κωνσταντάτου (συνυπογράφει το σενάριο με τον Στέλιο Λυκουρέση) με θέμα τη ρουτίνα και τα οράματα τριών ανθρώπων από διαφορετικές γενιές ο καθένας, είχε επιλεγεί το 2011 από το L' Atelier στο πλαίσιο του προγράμματος στήριξης νέων δημιουργών Cinefondation του φεστιβάλ των Καννών.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από