Είκοσι μήνες αφότου συγκρούστηκε σε ύφαλο και σχεδόν αναποδογύρισε με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 32 επιβάτες μερικά μέτρα από τις ακτές του νησιού Τζίλιο στην Τοσκάνη, το πολυτελές κρουαζιερόπλοιο «Κόστα Κονκόρντια» πρόκειται να ανελκυστεί κατά τη διάρκεια επιχείρησης η οποία υπολογίζεται πως θα κοστίσει παραπάνω από 760 εκατ. ευρώ.

Αξιωματούχοι αναφέρουν πως πρόκειται για το πιο πολύπλοκο σχέδιο ανέλκυσης πλοίου που έχει σχεδιαστεί μέχρι σήμερα, κάτι που οφείλεται τόσο στο μέγεθός του –έχει μήκος 290 μέτρα και εκτόπισμα 114.000 τόνους, σχεδόν διπλάσιο από το εκτόπισμα του «Τιτανικού» –όσο και στα απότομα πλαγιαστά βράχια στα οποία έχει προσαράξει. Σύμφωνα με τον μηχανικό επικεφαλής της επιχείρησης Νικ Σλόαν από τη Νότια Αφρική, στην ανέλκυση του κρουαζιερόπλοιου, «τα πάντα είναι εκτός κλίμακας και τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με τη συγκεκριμένη επιχείρηση».

Για την προετοιμασία της ανέλκυσης του «Κόστα Κονκόρντια» που έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του επόμενου μήνα, οι 500 εργάτες που συγκροτούν την ομάδα του Σλόαν αρχικά υποχρεώθηκαν να κλείσουν μια τρύπα διαμέτρου 60 μ. στο κύτος του. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησαν 18.000 τόνους τσιμέντο για μια κατασκευάσουν μια επίπεδη επιφάνεια κάτω από το σημείο στο οποίο έχει προσαράξει το πλοίο, ούτως ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να σπάσει στα δύο κατά την επιχείρηση ανέλκυσής του. Ο Νικ Σλόαν παρομοίασε το «Κόστα Κονκόρντια» με «ασθενή ο οποίος έχει βλάβη στη σπονδυλική στήλη», υπογραμμίζοντας ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή «στο κεφάλι και στα πόδια του», υπονοώντας την πρύμνη και την πλώρη του τεράστιου κρουαζιερόπλοιου. Στη δεξιά πλευρά του σκάφους, πάνω από την επιφάνεια των υδάτων έχει τοποθετηθεί ένα τεράστιο κιβώτιο από ατσάλι. Κάτω από την επιφάνεια των υδάτων, έχουν κατασκευαστεί έξι πλατφόρμες μεγέθους μεγαλύτερου ενός γηπέδου ποδοσφαίρου, η καθεμία από τις οποίες στηρίζει το πλοίο. Κατά την τελική φάση της επιχείρησης ανέλκυσης, περισσότεροι από 70 γερανοί θα αρχίσουν να σύρουν το πλοίο για να το ευθυγραμμίσουν.

Σε περίπτωση που η επιχείρηση ολοκληρωθεί με επιτυχία, δύτες σωστικών συνεργείων θα βουτήξουν στη θάλασσα για να αναζητήσουν τα άψυχα σώματα δύο εκ των θυμάτων, για τα οποία οι Αρχές θεωρούν πως βρίσκονται κάτω από το κύτος του κρουαζιερόπλοιου. Επειτα από την ευθυγράμμισή του, ακόμη ένα ατσάλινο κιβώτιο πρόκειται να εγκατασταθεί και στη δεξιά πλευρά του. Στη συνέχεια, την άνοιξη κατά πάσα πιθανότητα, ένα υδραυλικό σύστημα θα δώσει στο πλοίο την απαραίτητη ώθηση προς τα εμπρός ούτως ώστε να επιπλεύσει ξανά για να μεταφερθεί σε κάποιο κοντινό λιμάνι και να διαλυθεί.

Για τον Νικ Σλόαν ο οποίος έχει καταδυθεί πολλές φορές στο σημείο του ναυαγίου, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα αποκαρδιωτική. «Μπορείς να δεις στο εσωτερικό των καμπινών, τα πάντα έχουν μείνει όπως ήταν. Και στον βυθό βρίσκονται καθίσματα από το κατάστρωμα, σερβίτσια και οτιδήποτε άλλο υπήρχε στο πλοίο. Είναι τρομακτικό».

Μία και μοναδική απόπειρα

Η επιχείρηση ανέλκυσηςθα ξεκινήσειμε την αυγή και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πάση θυσία ώς τη δύση του ηλίου καθώς δεν υπάρχειη δυνατότητανα επαναληφθεί