Πρεμιέρα κάνει την προσεχή Τρίτη 27 Αυγούστου, έπειτα από αλλεπάλληλες αναβολές τεσσάρων ετών, το περιβόητο σύστημα ελέγχου των εισροών – εκροών καυσίμων στα πρατήρια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης με στόχο την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.

Σε επίπεδο πρατηριούχων, πάνω από το 70% σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη προμηθευτεί και εγκαταστήσει το εν λόγω σύστημα γι’ αυτό και αποφασίστηκε να μη δοθεί νέα παράταση. Κάτι που σημαίνει ότι όσοι εντοπίζονται να μην το έχουν τοποθετήσει, τα πρατήριά τους θα σφραγίζονται άμεσα μέχρις ότου το προμηθευτούν. Από τα συνολικά 1.300 πρατήρια, μέχρι και την Τετάρτη το είχαν προμηθευτεί και συνδέσει στις δεξαμενές τους περίπου 1.150 (στοιχεία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος).

Σε επίπεδο υπουργείου Οικονομικών, το άλλο συναρμόδιο υπουργείο –όπως λένε στελέχη του, έστω και στο παρά πέντε και παρότι δεν έχει τελειοποιηθεί –η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) πρόλαβε να «στήσει» την ηλεκτρονική εφαρμογή που θα δέχεται και θα επεξεργάζεται τα στοιχεία των εισροών – εκροών με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών διαβεβαιώνουν ότι τις επόμενες ημέρες η εφαρμογή θα έχει τελειοποιηθεί.

Ενόψει της πρεμιέρας του μέτρου, για την επίλυση εκκρεμοτήτων γύρω από τη χρηματοδότηση του συστήματος και για τον καλύτερο συντονισμό υπουργείου – πρατηριούχων, συγκαλείται την προσεχή Δευτέρα σύσκεψη στο υπουργείο Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους του χώρου.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΤΩΝ. Η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου μέσω των συστημάτων εισροών – εκροών είναι μια πονεμένη ιστορία που σέρνεται εδώ και τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Αρχίζει από την πρώτη θητεία του Κωστή Χατζηδάκη ως υπουργού Ανάπτυξης το 2009, οπότε και ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος. Εκτοτε, το μέτρο παρέμεινε στα χαρτιά για να επανέλθει στο προσκήνιο στα τέλη του 2012, μετά τις παρεμβάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού αλλά και της τρόικας που το συμπεριέλαβε στα προαπαιτούμενα μέσω του Μνημονίου. Το αμέσως προηγούμενο χρονοδιάγραμμα, έκανε λόγο για την εγκατάσταση των συστημάτων μέχρι και την 31η Μαρτίου 2013. Ωστόσο λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία και μπροστά στο πρόβλημα χρηματοδότησης (σ.σ.: που επιλύθηκε τελικά μέσω παροχής πιστώσεων από την Κοινωνία της Πληροφορίας), αποφασίστηκε να δοθεί σιωπηρή παράταση στους πρατηριούχους μέχρι και τις 27 Αυγούστου. Ο όρος ωστόσο ήταν πρώτα να έχουν υπογράψει συμβάσεις παραγγελίας των συστημάτων με τους προμηθευτές τους.

Για να γίνει κατανοητό πόσο στοιχίζει ένα τέτοιο σύστημα, το κόστος για ένα μεσαίο πρατήριο ανέρχεται σε 15.000 ευρώ. Εξ αυτών, επιδοτούνται μέσω της Κοινωνίας της Πληροφορίας το 30%-40%, ποσό κοντά στα 5.000 ευρώ.

Εστω και με κάποιες ελλείψεις από την πλευρά του υπουργείου Οικονομικών, το μέτρο κάνει πρεμιέρα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη την προσεχή Τρίτη. Εκείνο που τώρα εκκρεμεί από πλευράς του υπουργείου Οικονομικών, είναι να εκδώσει τις υπουργικές αποφάσεις με τις προδιαγραφές για την εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων στα διυλιστήρια και στις εταιρείες.

Πώς λειτουργεί. Η σημασία εγκατάστασης των συστημάτων εισροών – εκροών είναι κομβική, τόσο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου όσο και για τη μείωση φαινομένων όπως οι ελλειμματικές παραδόσεις. Τα συστήματα θα μετράνε αδιάλειπτα τη στάθμη του καυσίμου εντός της δεξαμενής, θα παρακολουθούν, θα καταγράφουν και θα συγκρίνουν τις ποσότητες των εξερχομένων από τις αντλίες καυσίμων με τις ποσότητες στις δεξαμενές σε πραγματικό χρόνο. Θα ανιχνεύουν διαρροές, ενώ θα είναι συνδεδεμένα online με βάση δεδομένων στο υπουργείο Οικονομικών, όπου και θα μεταδίδουν τα στοιχεία που καταγράφονται.

«Καμία ανοχή»

Για τους «καθυστερημένους» πρατηριούχους (άλλοι 150 με βάση στοιχεία της 21ης Αυγούστου που δίνουν οι βενζινοπώλες) το υπουργείο Ανάπτυξης με χθεσινή ανακοίνωσή του ενημερώνει ότι θα αναστέλλεται αμέσως η λειτουργία τους.«Η κυβέρνηση δεν θα ανεχθεί φαινόμενα παραβατικότητας και όσοι πρατηριούχοι δεν συμμορφωθούν θα κλείνει το πρατήριό τους», ανέφερε χθες ο κ. Χατζηδάκης.