Ο «χρυσός δρόμος του πάγου», το αποκαλούμενο Βορειοανατολικό Πέρασμα από τον Αρκτικό Ωκεανό που εκτείνεται από τα στενά του Βερίγγειου και περνά από τα παράλια της Ρωσίας για να καταλήξει σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, προσφέρει στις ισχυρές χώρες του πλανήτη και στις ναυτιλιακές τους εταιρείες ευκαιρίες για ταχύτερη και φθηνότερη μεταφορά εμπορευμάτων, τις οποίες σπεύδουν τώρα να εκμεταλλευθούν.

Το Βορειοανατολικό Πέρασμα μένει πλέον ανοιχτό για περισσότερους από τέσσερις μήνες τον χρόνο επειδή οι πάγοι στον Αρκτικό Ωκεανό λειώνουν, επιτρέποντας σε εμπορικά πλοία να το διασχίζουν γρηγορότερα από ποτέ και μάλιστα συχνά χωρίς τη συνοδεία ρωσικών παγοθραυστικών. Τελευταίος μεγάλος παίκτης που επιδιώκει να εκμεταλλευθεί αυτή τη χρυσή διαδρομή είναι η Κίνα. Το «Yong Sheng» της Cosco ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα για να ολοκληρώσει τον πρώτο διάπλου του Βορειοανατολικού Περάσματος στην Αρκτική που έχει πραγματοποιήσει ποτέ κινεζικό εμπορικό πλοίο, με την ελπίδα ότι το πέρασμα αυτό θα γίνει κύρια εμπορική διαδρομή της.

Η αλλαγή του κλίµατος από την υπερθέρµανση του πλανήτη έχει ανοίξει τα περάσµατα σε αυτή τη θαλάσσια οδό που εκτείνεται πάνω από τη Ρωσία, επιτρέποντας στο Yong Sheng να προσπαθήσει να πραγµατοποιήσει το ταξίδι σε πολύ λιγότερες ηµέρες από ό,τι αν ταξίδευε µέσω της Διώρυγας του Σουέζ, όπως ήταν η άλλη επιλογή.

ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΗΣ COSCO. Το 19.000 τόνων «Yong Sheng» άρχισε το ταξίδι του από το λιμάνι Νταλιάν της Κίνας στις 8 Αυγούστου με προορισμό το Ρότερνταμ στην Ολλανδία, όπου το πλήρωμά του ελπίζει να φτάσει στις 11 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Cosco, το ταξίδι θα διαρκέσει 15 ημέρες λιγότερες από όσο θα διαρκούσε αν γινόταν από τη συνηθισμένη διαδρομή –μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και στη συνέχεια διαπλέοντας τη Μεσόγειο. Σήμερα η παραδοσιακή διαδρομή μέσω του Σουέζ διαρκεί περίπου 48 ημέρες, ενώ τώρα οι Κινέζοι ελπίζουν να μπορέσουν να την κάνουν μέσω του Βορειοανατολικού Περάσματος σε 35 ημέρες. Επειδή έχουν λειώσει σε μεγάλο βαθμό οι πάγοι, τα πλοία που επιχειρούν να διασχίσουν το Πέρασμα δεν είναι αναγκασμένα να συνοδεύονται από παγοθραυστικά όπως ορίζουν οι ρωσικοί κανονισμοί για ταξίδια στην Αρκτική, ανέφεραν οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς». Το γεγονός ότι τα πλοία δεν χρειάζονται συνοδεία σε συνδυασμό με τη μικρότερη διάρκεια του ταξιδιού σημαίνει ότι μειώνεται σοβαρά το μεταφορικό κόστος.

Για τον λόγο αυτό το ενδιαφέρον για το Βορειοανατολικό Πέρασμα είναι αυξημένο. Οι ρωσικές Αρχές έχουν δώσει 372 άδειες διέλευσης από εκεί φέτος, σε σύγκριση με 46 διελεύσεις που είχαν καταγραφεί το 2012 και μόλις τέσσερις το 2010.

Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ. Με την κίνηση αυτή η Κίνα θέλει να επιτύχει όχι μόνο εμπορικούς αλλά και στρατηγικούς της στόχους. Το τελευταίο διάστημα η χώρα έχει γίνει αρκετά πιο επιθετική στη διεκδίκηση των συμφερόντων της στον Βόρειο Ειρηνικό και στον Αρκτικό Ωκεανό, σημειώνει επίσης η βρετανική εφημερίδα. Τον Μάιο μάλιστα το Πεκίνο εξασφάλισε καθεστώς «μόνιμου παρατηρητή» στο Αρκτικό Συμβούλιο, το οποίο απαρτίζεται από οκτώ χώρες που έχουν συμφέροντα στην περιοχή.

Το Βορειοανατολικό Πέρασμα που είναι επίσης γνωστό ως Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, περνά από τον Βόρειο Καναδά και γύρω από την Αλάσκα. Το τελευταίο διάστημα το Βορειοανατολικό Πέρασμα έχει ελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών επειδή καθώς οι θερμοκρασίες στην Αρκτική ανεβαίνουν με ταχύτερους ρυθμούς σε σύγκριση με τον υπόλοιπο πλανήτη, απελευθερώνονται θαλάσσιες διαδρομές από τους πάγους για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα σε σύγκριση με το παρελθόν.

ΚΟΝΤΡΕΣ. Τα «μονοπάτια» των πλοίων στον Αρκτικό Ωκεανό πάντως έχουν προκαλέσει και προστριβές μεταξύ των χωρών της περιοχής. Κατ’ αρχάς υπάρχουν ελάχιστες υποδομές έρευνας και διάσωσης. Επειτα υπάρχουν κόντρες όπως, για παράδειγμα, αυτή μεταξύ των ΗΠΑ και του Καναδά για το κατά πόσο περάσματα όπως το Βορειοδυτικό (αυτό που βρίσκεται πιο κοντά στις αμερικανικές ακτές σε αντίθεση με το Βορειοανατολικό που βρίσκεται πιο κοντά στις ρωσικές) αποτελούν διεθνή ύδατα όπως υποστηρίζει η Ουάσιγκτον ή εθνικά ύδατα όπως υποστηρίζει η Οτάβα.