Για να μην αισθάνεται κανείς έξω από τα νερά του –ούτε οι μεγαλοσυλλέκτες ούτε οι πρωτάρηδες στην τέχνη αλλά θιασώτες της Amazon -, η ιστοσελίδα έχει μεριμνήσει. Οι πρώτοι δεν θα αισθανθούν ότι δεν κάνουν τις αγορές τους από γκαλερί καθώς θα πρέπει να καταβάλουν προμήθεια από 5% έως 20%. Οι δεύτεροι, σε αντίθεση με τους πρώτους, δεν θα παραξενευτούν όταν θα κληθούν για αγορά ύψους 185.000 δολαρίων να πληρώσουν έξοδα αποστολής 4,49 δολάρια (στην Αμερική).

ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΠΟΠΕΙΡΑ. «Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού», έλεγε ο Μένανδρος. Και οι επιχειρηματικές κινήσεις του Τζεφ Μπέζος δεν μπορούν να τον χαρακτηρίσουν άμυαλο. Πώς εξηγείται λοιπόν το ότι τόλμησε για δεύτερη φορά τη δημιουργία διαδικτυακής γκαλερί αφού η προσπάθεια που είχε κάνει το 1999 σε συνεργασία με τον κολοσσό στον χώρο των δημοπρασιών, τον οίκο Sotheby’s, είχε αποτύχει παταγωδώς και έβαλε λουκέτο ύστερα από 16 μήνες λειτουργίας;

Οι συνθήκες τώρα είναι διαφορετικές, σύμφωνα με τις γενικότερες εκτιμήσεις. Απόδειξη άλλωστε αποτελεί ότι μια αντίστοιχη ιστοσελίδα, η Artspace, που λειτουργεί από το 2011 έχει ήδη 200.000 μέλη και έχει πουλήσει έργο αξίας 125.000 δολαρίων, ενώ στο ντεπό της βρίσκει κάποιος έργα που κοστίζουν από 100 έως 2,5 εκατ. δολάρια.

Μάλιστα έρευνα διεθνούς ασφαλιστικής εταιρείας που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο ανάμεσα σε 200 συλλέκτες δείχνει ότι σχεδόν τα δύο τρίτα είχαν αγοράσει έργα μέσω Διαδικτύου χωρίς να τα έχουν δει προηγουμένως από κοντά και πως το ένα τρίτο μάλιστα είχε διαθέσει πλέον των 75.000 δολαρίων για να αγοράσει έργα που είχε δει μόνο από φωτογραφίες.

ΟΙ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ. Δεν είναι τυχαίο ότι ο οίκος δημοπρασιών Christie’s δηλώνει ότι το 27% του περυσινού του τζίρου των 6,2 δισ. δολαρίων προήλθε από διαδικτυακά χτυπήματα, ενώ διαθέτει και πλατφόρμα αποκλειστικά διαδικτυακών δημοπρασιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι τα 1.000 κομμάτια της συλλογής της Ελίζαμπεθ Τέιλορ που βγήκαν μόνο στο Διαδίκτυο άλλαξαν χέρια για 9,5 εκατ. δολάρια, εννέα φορές περισσότερο από την αρχική εκτίμηση, ενώ έχει αυξήσει τις online δημοπρασίες του σε 60 ετησίως.

Στροφή προς τους λάτρεις του Διαδικτύου κάνουν και οι Sotheby’s που όχι μόνο προβάλλουν «ζωντανά» μέσω Διαδικτύου τις δημοπρασίες τους, αλλά δέχονται και χτυπήματα σε πραγματικό χρόνο από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη.