Σε μια παλαιότερη διαφήμιση της Pepsi Cola ένας πιτσιρικάς ρίχνει ένα κέρμα σε μηχάνημα διανομής αναψυκτικών. Τεντώνεται στις μύτες των παπουτσιών του και πατά το κουμπί «Coca-Cola». Παίρνει το κουτί και το αφήνει στο έδαφος. Ρίχνει κι άλλο κέρμα, παίρνει άλλη μια Coca-Cola και την αφήνει κι αυτή κάτω. Βγάζει από την τσέπη του τρίτο κέρμα.

Το ρίχνει στην εγκοπή και ισορροπώντας πάνω στα δύο κουτιά της Coca-Cola κερδίζει τα εκατοστά που του λείπουν σε ύψος ώστε να φτάσει και να πατήσει το κουμπί της… Pepsi. Παίρνει το αναψυκτικό της αρεσκείας του και φεύγει έρημος, βαρύς και μόνος σαν καουμπόης, αφήνοντας τα άλλα δύο στο έδαφος. Η διαφήμιση απαγορεύτηκε επειδή θεωρήθηκε αθέμιτη, καθότι δυσφημιστική για το ανταγωνιστικό προϊόν. Είναι βέβαιο πως οι επιτελείς της Pepsi γνώριζαν ότι υπερέβαιναν τα εσκαμμένα. Αλλά τη «γύρισαν» τη διαφήμιση επειδή τους κέντριζε η ιδέα μιας τόσο υποτιμητικής συμπεριφοράς εις βάρος του άσπονδου ανταγωνιστή τους.

Η έξυπνη πλην «απρεπής» διαφήμιση της Pepsi που δυσφημεί την Coca έρχεται αβίαστα στον νου όσων πληροφορούνται τη συγχώνευση των δύο γιγαντιαίων διαφημιστικών εταιρειών Publicis και Omnicom.

Πρόκειται για μια συμφωνία που θα δημιουργήσει ένα διαφημιστικό κολοσσό με κεφαλαιοποίηση 35,1 δισ. δολαρίων, με τζίρο 22,7 δισ. δολαρίων (το 2012) και με περισσότερους από 130.000 υπαλλήλους. Δύο είναι τα φλέγοντα ζητήματα και τα μεγάλα ερωτηματικά για τον κορυφαίο στον κόσμο γαλλοαμερικανικό όμιλο Publicis Omnicom Group –θα ξεπεράσει τον βρετανικό WPP του εμβληματικού διαφημιστή Μάρτιν Σορέλ.

Το πρώτο αφορά τις αντιμονοπωλιακές Αρχές. Ιδιαίτερα τις αμερικανικές καθώς υπάρχουν φόβοι ότι θα αντιδράσουν στον υπολογισμό ότι εκτός αμερικανικής επικράτειας ο νέος όμιλος θα ελέγχει έως και το 41% της παγκόσμιας διαφημιστικής πίτας. «Τα νομικά επιτελεία μας έχουν εξετάσει το ζήτημα από όλες τις πλευρές.

Στην παγκόσμια αγορά έχουν μπει πλέον νέοι παίκτες όπως η Google και το facebook, που δεν είναι διαφημιστικές εταιρείες αλλά κάνουν τεράστιο διαφημιστικό τζίρο», διαβεβαιώνει ο επικεφαλής της Publicis Μορίς Λεβί.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά τη σύγκρουση συμφερόντων. Η Coca και η Pepsi αποτελούν χαρακτηριστική περίπτωση, καθώς την πρώτη διαφημίζουν θυγατρικές της Publicis, ενώ η δεύτερη είναι μία από τις μεγαλύτερες πελάτισσες της BBDO, θυγατρικής της Omnicom.

Δεν είναι όμως μόνο οι μονομάχοι των αναψυκτικών που θα αισθανθούν περίεργα όταν τους προμοτάρει η ίδια εταιρεία. Είναι και πλήθος αυτοκινητοβιομηχανιών, φαρμακοβιομηχανιών και αμέτρητων άλλων εταιρειών διαφόρων επιχειρηματικών κλάδων, που ίσως σκεφθούν να αλλάξουν διαφημιστή.

«Ουδέν πρόβλημα», δήλωσε χθες ο Λεβί. «Ολοι οι πελάτες μας είναι κατενθουσιασμένοι με τη συγχώνευση. Είμαστε όμιλοι εταιρειών και οι επωνυμίες που ελέγχουμε θα εργάζονται ανεξάρτητα. Θα λύσουμε με δημιουργικό τρόπο κάθε υποψία σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ των πελατών μας», διαβεβαιώνει ο γάλλος μάνατζερ.