Σ’ εσένα απευθύνομαι, αναγνώστρια. Σ’ εσένα, που δέχεσαι πολιορκία από όλους τους εκδότες. Μάλλον τα προηγούμενα καλοκαίρια διάβασες τις «Διορθώσεις» και την «Ελευθερία» του αμερικανού σταρ Τζόναθαν Φράνζεν και τώρα είσαι περίεργη για το πρώτο του μυθιστόρημα. Αν λοιπόν προμηθευτείς την «Εικοστή έβδοµη πολιτεία» (μτφ. Γιώργος-Ικαρος Μπαμπασάκης, εκδόσεις Ψυχογιός), δεν θα απογοητευτείς: θα γνωρίσεις έναν 29χρονο πεζογράφο με έντονη πειραματική διάθεση και ελεγχόμενες ηθογραφικές τάσεις, ο οποίος παρατηρούσε με νηφαλιότητα τα εκφυλιστικά φαινόμενα που συνόδευαν τα τελευταία έτη του Ψυχρού Πολέμου. Βεβαίως, είμαστε στο μέσον του θέρους και πιθανότατα ονειρεύεσαι ταξίδια, πολυπόθητη αναγνώστρια. Γι’ αυτό ρίξε μια ματιά στο «Ταξίδι στον αρχαίο κόσµο» του Λάιονελ Κάσον (μτφ. Λίνα Σταματιάδη, εκδ. Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης) και στο «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας» του Σελίν (μτφ. Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου, εκδ. Εστία). Αν διαλέξεις το πρώτο βιβλίο, θα βυθιστείς σε ένα μελέτημα γεμάτο λεπτό χιούμορ, σπάνιες πληροφορίες, απίστευτες περιπέτειες. Και αν διαλέξεις το δεύτερο, θα καταλάβεις τι σημαίνει λογοτεχνικό θαύμα. Θα αντιληφθείς ότι ένας γιγάντιος μυθιστοριογράφος μπορεί να είναι φασίστας, μισάνθρωπος, ρατσιστής και συνάμα ελευθερωτής της ανθρωπότητας.