Η αστοχία ενός μεταλλικού τμήματος στη διακλάδωση αλλαγής της σιδηροτροχιάς στην οποία βρισκόταν ο συρμός που εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι – Λιμόζ ευθύνεται για το δυστύχημα που προκάλεσε τον θάνατο έξι ανθρώπων το απόγευμα της Παρασκευής, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των γαλλικών σιδηροδρόμων (SNCF).

«Αυτή η σφήνα, είδος ατσάλινου άγκιστρου, που συνδέει τις δυο σιδηροτροχιές στις βελόνες της διακλάδωσης, είχε μετακινηθεί, βγήκε από τη βάση της και σφηνώθηκε στο κέντρο του συστήματος μεταγωγής με συνέπεια τον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας», επεσήμανε ο Πιερ Ιζάρ, γενικός διευθυντής υποδομών της εταιρείας, έπειτα από τις πρώτες γνωματεύσεις των ειδικών.

Στο πλαίσιο αυτό, η SNCF ανακοίνωσε ότι θα γίνει τεχνικός έλεγχος σε 5.000 παρόμοια τμήματα στο σιδηροδρομικό της δίκτυο.

«Η αποσταθεροποίηση αυτού του άγκιστρου στις διακλαδώσεις αποτελεί ακριβώς το αντικείμενο της δικαστικής και τεχνικής έρευνας που έχει δρομολογηθεί», ανακοίνωσε ο πρόεδρος των γαλλικών σιδηροδρόμων Γκιγιόμ Πεπί.

Νωρίτερα, ο ίδιος είχε ξεκαθαρίσει ότι το δυστύχημα δεν οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος.

Σύμφωνα με τις γαλλικές Αρχές, το συμβάν της Παρασκευής είναι το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώνεται στη Γαλλία από το 1988.

Εν τω μεταξύ, σε ολονύκτιο αγώνα αποδύθηκαν τα σωστικά συνεργεία στον σιδηροδρομικό σταθμό της μικρής πόλης Μπρετινί-συρ-Ορζ, η οποία απέχει μόλις 32 χιλιόμετα από το Παρίσι, προκειμένου να απομακρύνουν τα συντρίμμια της αμαξοστοιχίας 3657 μετά τον εκτροχιασμό της.

Οι προσπάθειες των διασωστών εστιάζονται ιδιαίτερα σε ένα από τα εκτροχιασμένα βαγόνια ανάμεσα στην αποβάθρα και τις γραμμές, καθώς εκφράζονται φόβοι ότι κάτω από τα συντρίμμια του θα μπορούσαν να βρίσκονται εγκλωβισμένα και άλλα θύματα.

Οπως εξήγησε ο νομάρχης της περιοχής Μισέλ Φιζό, ένας δυνατός γερανός αναμένεται να καταφθάσει από τη βόρειο Γαλλία. Το μηχάνημα αυτό θα αναλάβει να φέρει εις πέρας την ανύψωση του βαγονιού από τη στέγη του σταθμού.

Για την ώρα πάντως, ο απολογισμός παραμένει στους έξι νεκρούς και 30 τραυματίες εκ των οποίων οι 11 σοβαρά.

Στις 12 το μεσημέρι του Σαββάτου οι Γάλλοι τίμησαν τη μνήμη αυτών που έχασαν τη ζωή τους με ενός λεπτού σιγή, που τηρήθηκε σε όλους τους συρμούς και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Το δυστύχημα αμαύρωσε την πρώτη ημέρα της μεγάλης εξόδου για τις καλοκαιρινές διακοπές των Γάλλων.

«Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια ζωής των επιβατών και προς αυτήν την κατεύθυνση ενεργούμε»»δήλωσε ο πρόεδρος Γκιγιόμ Πεπί, σε συνέντευξη Τύπου κατά την οποία ανήγγειλε μέτρα για τις αποζημιώσεις των επιβατών.

Πεπαλαιωμένο δίκτυο

Το τραγικό ατύχημα επανέφερε στο προσκήνιο την συζήτηση σχετικά με τη παλαιότητα του τοπικού σιδηροδρομικού δικτύου, των δρομολογίων δηλαδή που ενώνουν τις πόλεις μεταξύ τους και τα οποία είναι γνωστά ως αμαξοστοιχίες Intercity, σε αντίθεση με τα τρένα μεγάλης ταχύτης TGV.

Ο εκπρόσωπος του συλλόγου των ταξιδιωτών σιδηροδρόμου (AVUC) Γουίλι Κολέν κατήγγειλε τις παραλείψεις στην ανανέωση του εξοπλισμού των σιδηροδρόμων: «Γνωρίσαμε τα πλοία σκουπιδοτενεκέδες, τώρα έχουμε τα τρένα σκουπιδοτενεκέδες» είπε, κατηγορώντας τις ευκαριακές συνθέσεις συρμών με διαφορετικού είδους βαγόνια, όπως ακριβώς είχε συμβεί στην συγκεκριμένη αμαξοστοιχία, στην οποία είχαν προστεθεί στα βαγόνια του Intercity και βαγόνια τύπου Corail, τα οποία ήταν αυτά που εκτροχιάσθηκαν.

Ενα άλλο στοιχείο είναι ότι ο σταθμός Μπρετινί-συρ-Ορζ με τα χρόνια είχε μετατραπεί σε πολύ σημαντικό κόμβο, όπου διασταυρώνοντο γραμμές Intercity και TGV, ενώ παράλληλα λειτουργεί και ως αφετηρία για τα τρένα RΕR, που εξυπηρετούν την πρωτεύουσα με τα προάστια.

Υπάρχει ήδη μια μελέτη ύψους 200 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του κόμβου που όμως δεν έχει ξεκινήσει ακόμα.

Μόλις πριν από τρεις μέρες, ο Πρωθυπουργός Ζαν Μαρκ Ερό στην εξαγγελία του για τις μελλοντικές επενδύσεις στη Γαλλία, έκανε ειδική αναφορά στην ανάγκη ανανέωσης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου και των τρένων της «καθημερινότητας».